The soap opera and daily life
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37453 |
Resumo: | Research projects carried out on the reception of cultural goods usually tend to concentrate on audience interpretations of discourse, without considering their relation with the daily social practices, from which they may not be dissociated. In the case of the soap operas, this focus gains even greater importance due to the textual characteristics of the genre itself, which makes itself adequate, very efficiently, to these daily routines. In other words, soap operas cannot be seen only as texts, rather, essentially, as social practices that insert themselves in the audience's daily life. The intention is, therefore, to show that the research carried out in the area must analyze the specific character of the genre and of the medium it circulates in. These matters must be included in any reflection on the interaction between cultural products and society. |
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The soap opera and daily lifeTelenovela e vida cotidianatelenovelacotidianorecepçãogênerosociabilidadesoap operadaily lifereceptiongenresociabilityResearch projects carried out on the reception of cultural goods usually tend to concentrate on audience interpretations of discourse, without considering their relation with the daily social practices, from which they may not be dissociated. In the case of the soap operas, this focus gains even greater importance due to the textual characteristics of the genre itself, which makes itself adequate, very efficiently, to these daily routines. In other words, soap operas cannot be seen only as texts, rather, essentially, as social practices that insert themselves in the audience's daily life. The intention is, therefore, to show that the research carried out in the area must analyze the specific character of the genre and of the medium it circulates in. These matters must be included in any reflection on the interaction between cultural products and society. As pesquisas sobre a recepção de bens culturais, geralmente, tendem a se concentrar nas interpretações do discurso das audiências, sem se deterem em sua relação com as práticas sociais cotidianas das quais são indissociáveis. No caso das telenovelas, esse enfoque adquire uma importância maior ainda em razão das características textuais do próprio gênero que se adequa de forma bastante eficiente a essas rotinas diárias. Em outras palavras, as telenovelas não podem ser vistas apenas como textos, mas também essencialmente como práticas sociais que se inserem no cotidiano de suas audiências. Intento mostrar, assim, que as pesquisas na área não podem prescindir da análise de seu caráter específico, do gênero e do meio em que circulam. Essas questões devem estar incluídas em qualquer reflexão sobre a interação entre produtos culturais e sociedade.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2002-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3745310.11606/issn.2316-9125.v0i25p28-35Comunicação & Educação; n. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 28-35Comunicação & Educação; No. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 28-35Comunicação & Educação; Núm. 25 (2002): Educação, máquinas e redes, Cinema, vídeo e televisão, Ensino e arte; 28-352316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37453/40167Andrade, Roberta Manuela Barros deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:27:43Zoai:revistas.usp.br:article/37453Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:46.220345Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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