Journalism and teachers: pairing of images

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Katia Zanvettor
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/116555
Resumo: This paper aims to consider the intersections between teachers and journalism, reconstruction from what is published about teachers in the newspapers, the predominating images of this professional. The texts analysis showed thar one of the resources used by journalists to project a positive image of theirselves is the cientific discourse, based on information sources, which reinforces the perspective that their speeches are objectiv representations of reality. Another conclusion we reached was that the teacher’s image is still under a negative perspective, added to it the increasing proposal of a substitution of these professionals as a resolution for the educational problems. In this paper we intend to analyse these two conclusions, firstly presenting data about the information sources use by journalism when it comes to education, and, secondly presenting the analysis of the texts and the senses constructed about teachers in the news nowadays.
id USP-71_9d475e3c217b9167315bbc8175264c3c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/116555
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Journalism and teachers: pairing of imagesO jornalismo e os professores: os jogos de imagensteachersjournalistic discourseideology.Educommunicationprofessoresdiscurso jornalísticoideologiaEducomunicaçãoThis paper aims to consider the intersections between teachers and journalism, reconstruction from what is published about teachers in the newspapers, the predominating images of this professional. The texts analysis showed thar one of the resources used by journalists to project a positive image of theirselves is the cientific discourse, based on information sources, which reinforces the perspective that their speeches are objectiv representations of reality. Another conclusion we reached was that the teacher’s image is still under a negative perspective, added to it the increasing proposal of a substitution of these professionals as a resolution for the educational problems. In this paper we intend to analyse these two conclusions, firstly presenting data about the information sources use by journalism when it comes to education, and, secondly presenting the analysis of the texts and the senses constructed about teachers in the news nowadays.Este trabalho pretende fazer uma reflexão acerca das intersecções entre o professor e o jornalismo, trazendo uma reconstrução das imagens do professor que predominam nas publicações dos jornais. A análise dos textos nos mostrou que um dos recursos utilizados pelo jornalismo para produzir uma imagem positiva de si é o apoio em um discurso de cientificidade, com base no uso de fontes de informação, que reforça a perspectiva de que seus discursos são representações objetivas da realidade. Outra conclusão a que chegamos foi que a imagem dos professores continua se constituindo sob uma perspectiva negativa, acrescida de um dado novo, que é a crescente proposição de exclusão dos professores e substituição desses profissionais por outros melhores, como saída para os problemas da educação. Neste artigo, pretendemos problematizar essas duas conclusões, apresentando em primeiro lugar os dados sobre as fontes de informação no jornalismo quando se trata de educação e, em segundo lugar, apresentar a análise dos textos jornalísticos e os sentidos construídos para o professor no jornal hoje.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/11655510.11606/issn.2316-9125.v21i2p49-57Comunicação & Educação; v. 21 n. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 49-57Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 49-57Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 49-572316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/116555/120947Copyright (c) 2016 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Katia Zanvettor2017-06-07T19:44:40Zoai:revistas.usp.br:article/116555Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:22.924167Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Journalism and teachers: pairing of images
O jornalismo e os professores: os jogos de imagens
title Journalism and teachers: pairing of images
spellingShingle Journalism and teachers: pairing of images
Ferreira, Katia Zanvettor
teachers
journalistic discourse
ideology.
Educommunication
professores
discurso jornalístico
ideologia
Educomunicação
title_short Journalism and teachers: pairing of images
title_full Journalism and teachers: pairing of images
title_fullStr Journalism and teachers: pairing of images
title_full_unstemmed Journalism and teachers: pairing of images
title_sort Journalism and teachers: pairing of images
author Ferreira, Katia Zanvettor
author_facet Ferreira, Katia Zanvettor
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Katia Zanvettor
dc.subject.por.fl_str_mv teachers
journalistic discourse
ideology.
Educommunication
professores
discurso jornalístico
ideologia
Educomunicação
topic teachers
journalistic discourse
ideology.
Educommunication
professores
discurso jornalístico
ideologia
Educomunicação
description This paper aims to consider the intersections between teachers and journalism, reconstruction from what is published about teachers in the newspapers, the predominating images of this professional. The texts analysis showed thar one of the resources used by journalists to project a positive image of theirselves is the cientific discourse, based on information sources, which reinforces the perspective that their speeches are objectiv representations of reality. Another conclusion we reached was that the teacher’s image is still under a negative perspective, added to it the increasing proposal of a substitution of these professionals as a resolution for the educational problems. In this paper we intend to analyse these two conclusions, firstly presenting data about the information sources use by journalism when it comes to education, and, secondly presenting the analysis of the texts and the senses constructed about teachers in the news nowadays.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/116555
10.11606/issn.2316-9125.v21i2p49-57
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/116555
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v21i2p49-57
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/116555/120947
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 21 n. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 49-57
Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 49-57
Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 49-57
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092127989760