Ethics and the cinema: notes on a didactic experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37489 |
Resumo: | This article intends to show a few considerations regarding a teaching experience carried out in lhe Social Communications - Journalism course at the Universidade do Vale do Itajai (Univali), in Santa Catarina, during The Legislation and Ethics in Journalism class. The experiençe involved using cinematographic work, available on videotape, as a teaching resource for the discussion of themes and dilemmas related to journalistic ethics. The activity consists irt watching the tapes according to reading optics instructed by the professor, foccusing on subjects and matters that are fundamental for a discussion on the produres and ethical conduct of journalism professionals. The videotapes serve as starting points for the debates that are done in the classroom, and offer motivational elements for the teaching-learning relationship. |
id |
USP-71_a4cb4ae002dbe8cf9bd584d83c1db83e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/37489 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethics and the cinema: notes on a didactic experienceÉtica e cinema: notas sobre uma experiência didáticaethicsjournalismcinemaeducationdidacticséticajornalismocinemaeducaçãodidáticavídeoThis article intends to show a few considerations regarding a teaching experience carried out in lhe Social Communications - Journalism course at the Universidade do Vale do Itajai (Univali), in Santa Catarina, during The Legislation and Ethics in Journalism class. The experiençe involved using cinematographic work, available on videotape, as a teaching resource for the discussion of themes and dilemmas related to journalistic ethics. The activity consists irt watching the tapes according to reading optics instructed by the professor, foccusing on subjects and matters that are fundamental for a discussion on the produres and ethical conduct of journalism professionals. The videotapes serve as starting points for the debates that are done in the classroom, and offer motivational elements for the teaching-learning relationship. Este artigo pretende apresentar algumas considerações acerca de uma experiência de ensino desenvolvida no curso de Comunicação Social - Jornalismo na Universidade do Vale do Itajai (Univali), em Santa Catarina, para a disciplina Legislação e Ética em Jornalismo. Trata-se da utilização de obras cinematográficas, disponíveis em fitas de vídeo, como recurso pedagogice para a discussão de temas e dilemas da ética jornalística. A atividade consiste na assistência das obras seguindo uma leitura orientada pela professor, enfocando assuntos e questões fundamentais para uma discussão dos procedimentos e condutas éticas dos profissionais do jornalismo. As fitas em vídeo funcionam como pontos de partida para os debates dirigidos em sala de aula, além de oferecer elementos de motivação na redação ensino-aprendizagem. PaEavras-chave: dica, jornalismo, cinema, educação, didática, vídeo tem se concentrado nos meios de comunicação para contar suas histórias e de como a midia vem sendo alvo de críticas sobre seus procedimentos. Podemos citar ainda A fogueira das vaidades (1990), A primeira página (1974), Em defesa da verdade (1985), O jornal (19941, O repórter (1.986) e o brasileiro Doces poderes (1996). Entretanto, na elaboração de uma lista de sugestões, o educador precisa levar em conta as diretrizes de seu conteúdo programático, as orientações que a disciplina estiver seguindo no seu desenvolvimento com aquela turma e, o que G também imprescindível, as inquietudes manifestadas por seus alunos durante as aulas. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2003-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3748910.11606/issn.2316-9125.v0i27p31-37Comunicação & Educação; n. 27 (2003): Televisão: programação e qualidade, Jornalismo e conhecimento, Ensino e transformação; 31-37Comunicação & Educação; No. 27 (2003): Televisão: programação e qualidade, Jornalismo e conhecimento, Ensino e transformação; 31-37Comunicação & Educação; Núm. 27 (2003): Televisão: programação e qualidade, Jornalismo e conhecimento, Ensino e transformação; 31-372316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37489/40203Christofoletti, Rogérioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:27:37Zoai:revistas.usp.br:article/37489Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:48.681548Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethics and the cinema: notes on a didactic experience Ética e cinema: notas sobre uma experiência didática |
title |
Ethics and the cinema: notes on a didactic experience |
spellingShingle |
Ethics and the cinema: notes on a didactic experience Christofoletti, Rogério ethics journalism cinema education didactics ética jornalismo cinema educação didática vídeo |
title_short |
Ethics and the cinema: notes on a didactic experience |
title_full |
Ethics and the cinema: notes on a didactic experience |
title_fullStr |
Ethics and the cinema: notes on a didactic experience |
title_full_unstemmed |
Ethics and the cinema: notes on a didactic experience |
title_sort |
Ethics and the cinema: notes on a didactic experience |
author |
Christofoletti, Rogério |
author_facet |
Christofoletti, Rogério |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Christofoletti, Rogério |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ethics journalism cinema education didactics ética jornalismo cinema educação didática vídeo |
topic |
ethics journalism cinema education didactics ética jornalismo cinema educação didática vídeo |
description |
This article intends to show a few considerations regarding a teaching experience carried out in lhe Social Communications - Journalism course at the Universidade do Vale do Itajai (Univali), in Santa Catarina, during The Legislation and Ethics in Journalism class. The experiençe involved using cinematographic work, available on videotape, as a teaching resource for the discussion of themes and dilemmas related to journalistic ethics. The activity consists irt watching the tapes according to reading optics instructed by the professor, foccusing on subjects and matters that are fundamental for a discussion on the produres and ethical conduct of journalism professionals. The videotapes serve as starting points for the debates that are done in the classroom, and offer motivational elements for the teaching-learning relationship. |
publishDate |
2003 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2003-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37489 10.11606/issn.2316-9125.v0i27p31-37 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37489 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v0i27p31-37 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37489/40203 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; n. 27 (2003): Televisão: programação e qualidade, Jornalismo e conhecimento, Ensino e transformação; 31-37 Comunicação & Educação; No. 27 (2003): Televisão: programação e qualidade, Jornalismo e conhecimento, Ensino e transformação; 31-37 Comunicação & Educação; Núm. 27 (2003): Televisão: programação e qualidade, Jornalismo e conhecimento, Ensino e transformação; 31-37 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047089514938368 |