Ethics and the cinema: notes on a didactic experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Christofoletti, Rogério
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37489
Resumo: This article intends to show a few considerations regarding a teaching experience carried out in lhe Social Communications - Journalism course at the Universidade do Vale do Itajai (Univali), in Santa Catarina, during The Legislation and Ethics in Journalism class. The experiençe involved using cinematographic work, available on videotape, as a teaching resource for the discussion of themes and dilemmas related to journalistic ethics. The activity consists irt watching the tapes according to reading optics instructed by the professor, foccusing on subjects and matters that are fundamental for a discussion on the produres and ethical conduct of journalism professionals. The videotapes serve as starting points for the debates that are done in the classroom, and offer motivational elements for the teaching-learning relationship.  
id USP-71_a4cb4ae002dbe8cf9bd584d83c1db83e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/37489
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Ethics and the cinema: notes on a didactic experienceÉtica e cinema: notas sobre uma experiência didáticaethicsjournalismcinemaeducationdidacticséticajornalismocinemaeducaçãodidáticavídeoThis article intends to show a few considerations regarding a teaching experience carried out in lhe Social Communications - Journalism course at the Universidade do Vale do Itajai (Univali), in Santa Catarina, during The Legislation and Ethics in Journalism class. The experiençe involved using cinematographic work, available on videotape, as a teaching resource for the discussion of themes and dilemmas related to journalistic ethics. The activity consists irt watching the tapes according to reading optics instructed by the professor, foccusing on subjects and matters that are fundamental for a discussion on the produres and ethical conduct of journalism professionals. The videotapes serve as starting points for the debates that are done in the classroom, and offer motivational elements for the teaching-learning relationship.   Este artigo pretende apresentar algumas considerações acerca de uma experiência de ensino desenvolvida no curso de Comunicação Social - Jornalismo na Universidade do Vale do Itajai (Univali), em Santa Catarina, para a disciplina Legislação e Ética em Jornalismo. Trata-se da utilização de obras cinematográficas, disponíveis em fitas de vídeo, como recurso pedagogice para a discussão de temas e dilemas da ética jornalística. A atividade consiste na assistência das obras seguindo uma leitura orientada pela professor, enfocando assuntos e questões fundamentais para uma discussão dos procedimentos e condutas éticas dos profissionais do jornalismo. As fitas em vídeo funcionam como pontos de partida para os debates dirigidos em sala de aula, além de oferecer elementos de motivação na redação ensino-aprendizagem. PaEavras-chave: dica, jornalismo, cinema, educação, didática, vídeo tem se concentrado nos meios de comunicação para contar suas histórias e de como a midia vem sendo alvo de críticas sobre seus procedimentos. Podemos citar ainda A fogueira das vaidades (1990), A primeira página (1974), Em defesa da verdade (1985), O jornal (19941, O repórter (1.986) e o brasileiro Doces poderes (1996). Entretanto, na elaboração de uma lista de sugestões, o educador precisa levar em conta as diretrizes de seu conteúdo programático, as orientações que a disciplina estiver seguindo no seu desenvolvimento com aquela turma e, o que G também imprescindível, as inquietudes manifestadas por seus alunos durante as aulas. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2003-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3748910.11606/issn.2316-9125.v0i27p31-37Comunicação & Educação; n. 27 (2003): Televisão: programação e qualidade, Jornalismo e conhecimento, Ensino e transformação; 31-37Comunicação & Educação; No. 27 (2003): Televisão: programação e qualidade, Jornalismo e conhecimento, Ensino e transformação; 31-37Comunicação & Educação; Núm. 27 (2003): Televisão: programação e qualidade, Jornalismo e conhecimento, Ensino e transformação; 31-372316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37489/40203Christofoletti, Rogérioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:27:37Zoai:revistas.usp.br:article/37489Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:48.681548Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethics and the cinema: notes on a didactic experience
Ética e cinema: notas sobre uma experiência didática
title Ethics and the cinema: notes on a didactic experience
spellingShingle Ethics and the cinema: notes on a didactic experience
Christofoletti, Rogério
ethics
journalism
cinema
education
didactics
ética
jornalismo
cinema
educação
didática
vídeo
title_short Ethics and the cinema: notes on a didactic experience
title_full Ethics and the cinema: notes on a didactic experience
title_fullStr Ethics and the cinema: notes on a didactic experience
title_full_unstemmed Ethics and the cinema: notes on a didactic experience
title_sort Ethics and the cinema: notes on a didactic experience
author Christofoletti, Rogério
author_facet Christofoletti, Rogério
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Christofoletti, Rogério
dc.subject.por.fl_str_mv ethics
journalism
cinema
education
didactics
ética
jornalismo
cinema
educação
didática
vídeo
topic ethics
journalism
cinema
education
didactics
ética
jornalismo
cinema
educação
didática
vídeo
description This article intends to show a few considerations regarding a teaching experience carried out in lhe Social Communications - Journalism course at the Universidade do Vale do Itajai (Univali), in Santa Catarina, during The Legislation and Ethics in Journalism class. The experiençe involved using cinematographic work, available on videotape, as a teaching resource for the discussion of themes and dilemmas related to journalistic ethics. The activity consists irt watching the tapes according to reading optics instructed by the professor, foccusing on subjects and matters that are fundamental for a discussion on the produres and ethical conduct of journalism professionals. The videotapes serve as starting points for the debates that are done in the classroom, and offer motivational elements for the teaching-learning relationship.  
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37489
10.11606/issn.2316-9125.v0i27p31-37
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37489
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v0i27p31-37
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37489/40203
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; n. 27 (2003): Televisão: programação e qualidade, Jornalismo e conhecimento, Ensino e transformação; 31-37
Comunicação & Educação; No. 27 (2003): Televisão: programação e qualidade, Jornalismo e conhecimento, Ensino e transformação; 31-37
Comunicação & Educação; Núm. 27 (2003): Televisão: programação e qualidade, Jornalismo e conhecimento, Ensino e transformação; 31-37
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047089514938368