Clô: a personage of the consumption society
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44891 |
Resumo: | In this work, we show, without subordination ties, communication and consumption as aspects that constitute and are constituted by culture. For that, we bring to reflection some chapters of the telenovela Passione, calling attention to the character Clotilde Iolanda Souza e Silva (Clô), to show the role of consumptionin present days as the key to interpret the contemporary society. |
id |
USP-71_a58035699d3f4801d2e411be7bf6efe4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/44891 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Clô: a personage of the consumption societyClô: uma personagem da sociedade de consumoComunicação e práticas de consumotelenovelarecepçãomediaçãoeducação.communication and consumptions practicesconsumptiontelenovelareceptionmediationeducation.In this work, we show, without subordination ties, communication and consumption as aspects that constitute and are constituted by culture. For that, we bring to reflection some chapters of the telenovela Passione, calling attention to the character Clotilde Iolanda Souza e Silva (Clô), to show the role of consumptionin present days as the key to interpret the contemporary society.Neste trabalho procuramos mostrar, sem laço de subordinação, a comunicação e o consumo como aspectos constituídos e constituintes na/da cultura. Para isso, trazemos à reflexão alguns capítulos da telenovela Passione, focalizando nossa atenção na personagem Clotilde Iolanda Souza e Silva (Clô), para mostraro papel do consumo na atualidade como chave de leitura da sociedade contemporânea.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2012-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4489110.11606/issn.2316-9125.v16i2p99-112Comunicação & Educação; v. 16 n. 2 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 99-112Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 2 (2011): Public media and alternatives for participatory democracy; 99-112Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 2 (2011): Medios de comunicación públicos y alternativas para la democracia participativa; 99-1122316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44891/48521Baccega, Maria AparecidaMarcelino, Rosilene Moraes Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:32:39Zoai:revistas.usp.br:article/44891Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:10.478042Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Clô: a personage of the consumption society Clô: uma personagem da sociedade de consumo |
title |
Clô: a personage of the consumption society |
spellingShingle |
Clô: a personage of the consumption society Baccega, Maria Aparecida Comunicação e práticas de consumo telenovela recepção mediação educação. communication and consumptions practices consumption telenovela reception mediation education. |
title_short |
Clô: a personage of the consumption society |
title_full |
Clô: a personage of the consumption society |
title_fullStr |
Clô: a personage of the consumption society |
title_full_unstemmed |
Clô: a personage of the consumption society |
title_sort |
Clô: a personage of the consumption society |
author |
Baccega, Maria Aparecida |
author_facet |
Baccega, Maria Aparecida Marcelino, Rosilene Moraes Alves |
author_role |
author |
author2 |
Marcelino, Rosilene Moraes Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baccega, Maria Aparecida Marcelino, Rosilene Moraes Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação e práticas de consumo telenovela recepção mediação educação. communication and consumptions practices consumption telenovela reception mediation education. |
topic |
Comunicação e práticas de consumo telenovela recepção mediação educação. communication and consumptions practices consumption telenovela reception mediation education. |
description |
In this work, we show, without subordination ties, communication and consumption as aspects that constitute and are constituted by culture. For that, we bring to reflection some chapters of the telenovela Passione, calling attention to the character Clotilde Iolanda Souza e Silva (Clô), to show the role of consumptionin present days as the key to interpret the contemporary society. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44891 10.11606/issn.2316-9125.v16i2p99-112 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44891 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v16i2p99-112 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44891/48521 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 16 n. 2 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 99-112 Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 2 (2011): Public media and alternatives for participatory democracy; 99-112 Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 2 (2011): Medios de comunicación públicos y alternativas para la democracia participativa; 99-112 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047091261865984 |