Clô: a personage of the consumption society

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baccega, Maria Aparecida
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Marcelino, Rosilene Moraes Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44891
Resumo: In this work, we show, without subordination ties, communication and consumption as aspects that constitute and are constituted by culture. For that, we bring to reflection some chapters of the telenovela Passione, calling attention to the character Clotilde Iolanda Souza e Silva (Clô), to show the role of consumptionin present days as the key to interpret the contemporary society.
id USP-71_a58035699d3f4801d2e411be7bf6efe4
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/44891
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Clô: a personage of the consumption societyClô: uma personagem da sociedade de consumoComunicação e práticas de consumotelenovelarecepçãomediaçãoeducação.communication and consumptions practicesconsumptiontelenovelareceptionmediationeducation.In this work, we show, without subordination ties, communication and consumption as aspects that constitute and are constituted by culture. For that, we bring to reflection some chapters of the telenovela Passione, calling attention to the character Clotilde Iolanda Souza e Silva (Clô), to show the role of consumptionin present days as the key to interpret the contemporary society.Neste trabalho procuramos mostrar, sem laço de subordinação, a comunicação e o consumo como aspectos constituídos e constituintes na/da cultura. Para isso, trazemos à reflexão alguns capítulos da telenovela Passione, focalizando nossa atenção na personagem Clotilde Iolanda Souza e Silva (Clô), para mostraro papel do consumo na atualidade como chave de leitura da sociedade contemporânea.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2012-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4489110.11606/issn.2316-9125.v16i2p99-112Comunicação & Educação; v. 16 n. 2 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 99-112Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 2 (2011): Public media and alternatives for participatory democracy; 99-112Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 2 (2011): Medios de comunicación públicos y alternativas para la democracia participativa; 99-1122316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44891/48521Baccega, Maria AparecidaMarcelino, Rosilene Moraes Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:32:39Zoai:revistas.usp.br:article/44891Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:10.478042Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Clô: a personage of the consumption society
Clô: uma personagem da sociedade de consumo
title Clô: a personage of the consumption society
spellingShingle Clô: a personage of the consumption society
Baccega, Maria Aparecida
Comunicação e práticas de consumo
telenovela
recepção
mediação
educação.
communication and consumptions practices
consumption
telenovela
reception
mediation
education.
title_short Clô: a personage of the consumption society
title_full Clô: a personage of the consumption society
title_fullStr Clô: a personage of the consumption society
title_full_unstemmed Clô: a personage of the consumption society
title_sort Clô: a personage of the consumption society
author Baccega, Maria Aparecida
author_facet Baccega, Maria Aparecida
Marcelino, Rosilene Moraes Alves
author_role author
author2 Marcelino, Rosilene Moraes Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baccega, Maria Aparecida
Marcelino, Rosilene Moraes Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação e práticas de consumo
telenovela
recepção
mediação
educação.
communication and consumptions practices
consumption
telenovela
reception
mediation
education.
topic Comunicação e práticas de consumo
telenovela
recepção
mediação
educação.
communication and consumptions practices
consumption
telenovela
reception
mediation
education.
description In this work, we show, without subordination ties, communication and consumption as aspects that constitute and are constituted by culture. For that, we bring to reflection some chapters of the telenovela Passione, calling attention to the character Clotilde Iolanda Souza e Silva (Clô), to show the role of consumptionin present days as the key to interpret the contemporary society.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44891
10.11606/issn.2316-9125.v16i2p99-112
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44891
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v16i2p99-112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44891/48521
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 16 n. 2 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 99-112
Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 2 (2011): Public media and alternatives for participatory democracy; 99-112
Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 2 (2011): Medios de comunicación públicos y alternativas para la democracia participativa; 99-112
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047091261865984