Educommunication in the fight against fake news
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/165125 |
Resumo: | This article addresses two fundamental concepts, educommunication and disinformation, trying to show the manipulation of information and that the influence of communication technologies on public opinion has been a central concern of philosophers and scholars of human communication. Thus, analyzing disinformation as a current phenomenon, the main theories of communication sciences are presented, which provide subsidies to study it – from different but complementary perspectives. From this approach, issues such as democracy, ideology and power become elements that bring these analyses together. |
id |
USP-71_a8f3789cf2ee5b81b280e1979d2bad15 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/165125 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educommunication in the fight against fake newsA educomunicação na batalha contra as fake newsdisinformationfake newsbig dataeducommunicationcommunication theoriesdesinformaçãofake newsbig dataeducomunicaçãoteorias da comunicaçãoThis article addresses two fundamental concepts, educommunication and disinformation, trying to show the manipulation of information and that the influence of communication technologies on public opinion has been a central concern of philosophers and scholars of human communication. Thus, analyzing disinformation as a current phenomenon, the main theories of communication sciences are presented, which provide subsidies to study it – from different but complementary perspectives. From this approach, issues such as democracy, ideology and power become elements that bring these analyses together.Este artigo trabalha com dois conceitos fundamentais, a educomunicação e a desinformação, procurando mostrar que a manipulação de informações e a influência das tecnologias de comunicação sobre a opinião pública têm sido uma preocupação central dos filósofos e estudiosos da comunicação humana. Assim, analisando a desinformação como fenômeno da atualidade, são apresentadas as principais teorias das ciências da comunicação que trazem subsídios para estudá-lo – de perspectivas diferentes, mas complementares. A partir dessa abordagem, questões como democracia, ideologia e poder se tornam elementos aglutinadores dessas análises.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2019-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/16512510.11606/issn.2316-9125.v24i2p66-77Comunicação & Educação; v. 24 n. 2 (2019): Edição especial 25 anos - Homenagem à professora Maria Aparecida Baccega; 66-77Comunicação & Educação; Vol. 24 No. 2 (2019): Edição especial 25 anos - Homenagem à professora Maria Aparecida Baccega; 66-77Comunicação & Educação; Vol. 24 Núm. 2 (2019): Edição especial 25 anos - Homenagem à professora Maria Aparecida Baccega; 66-772316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/165125/159519https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/165125/159520Copyright (c) 2019 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Maria Cristina CastilhoRomanini, Vinícius2020-02-28T23:47:10Zoai:revistas.usp.br:article/165125Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:29.794260Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educommunication in the fight against fake news A educomunicação na batalha contra as fake news |
title |
Educommunication in the fight against fake news |
spellingShingle |
Educommunication in the fight against fake news Costa, Maria Cristina Castilho disinformation fake news big data educommunication communication theories desinformação fake news big data educomunicação teorias da comunicação |
title_short |
Educommunication in the fight against fake news |
title_full |
Educommunication in the fight against fake news |
title_fullStr |
Educommunication in the fight against fake news |
title_full_unstemmed |
Educommunication in the fight against fake news |
title_sort |
Educommunication in the fight against fake news |
author |
Costa, Maria Cristina Castilho |
author_facet |
Costa, Maria Cristina Castilho Romanini, Vinícius |
author_role |
author |
author2 |
Romanini, Vinícius |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Maria Cristina Castilho Romanini, Vinícius |
dc.subject.por.fl_str_mv |
disinformation fake news big data educommunication communication theories desinformação fake news big data educomunicação teorias da comunicação |
topic |
disinformation fake news big data educommunication communication theories desinformação fake news big data educomunicação teorias da comunicação |
description |
This article addresses two fundamental concepts, educommunication and disinformation, trying to show the manipulation of information and that the influence of communication technologies on public opinion has been a central concern of philosophers and scholars of human communication. Thus, analyzing disinformation as a current phenomenon, the main theories of communication sciences are presented, which provide subsidies to study it – from different but complementary perspectives. From this approach, issues such as democracy, ideology and power become elements that bring these analyses together. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/165125 10.11606/issn.2316-9125.v24i2p66-77 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/165125 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v24i2p66-77 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/165125/159519 https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/165125/159520 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 24 n. 2 (2019): Edição especial 25 anos - Homenagem à professora Maria Aparecida Baccega; 66-77 Comunicação & Educação; Vol. 24 No. 2 (2019): Edição especial 25 anos - Homenagem à professora Maria Aparecida Baccega; 66-77 Comunicação & Educação; Vol. 24 Núm. 2 (2019): Edição especial 25 anos - Homenagem à professora Maria Aparecida Baccega; 66-77 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092635500544 |