The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Aldo Aoyagui Gomes
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Almeida, Maria José Monteiro Pereira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517
Resumo: In this study we developed a set of activities with four undergraduates of a physics course using the documentary Cave of forgotten dreams, produced and directed in 2010 by Werner Herzog. In these activities we discussed why the use of carbon-14 dating in the cave paintings depicted in this documentary has impacted the archaeological field. In addition, we problematize some elements of the reading of images and the narrative of this documentary. The information was collected through video recordings and the written production of the undergraduates. The analysis was based on the notions and principles of Discourse Analysis through texts of Eni Orlandi published in Brazil. We noted that, in the student’s view, the use of documentaries in the classroom is associated with the idea of visualization, reinforcement, and illustration. However, during the activities, we highlighted their intention of critically reading the moving images and the narrative contained in the documentary.
id USP-71_b108d495650cd90631f23066b122b92e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/131517
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachersO documentário A caverna dos sonhos esquecidos: atividades na formação de professores de físicadocumentaryteacher trainingradiocarbon datediscourse analysisChauvet caveDocumentary of Scientific Divulgation and the Training of Professors of Physicsdocumentárioformação de professoresdatação por carbonoanálise de discursocaverna de ChauvetDocumentário de Divulgação Científica e a Formação de Professores de FísicaIn this study we developed a set of activities with four undergraduates of a physics course using the documentary Cave of forgotten dreams, produced and directed in 2010 by Werner Herzog. In these activities we discussed why the use of carbon-14 dating in the cave paintings depicted in this documentary has impacted the archaeological field. In addition, we problematize some elements of the reading of images and the narrative of this documentary. The information was collected through video recordings and the written production of the undergraduates. The analysis was based on the notions and principles of Discourse Analysis through texts of Eni Orlandi published in Brazil. We noted that, in the student’s view, the use of documentaries in the classroom is associated with the idea of visualization, reinforcement, and illustration. However, during the activities, we highlighted their intention of critically reading the moving images and the narrative contained in the documentary.Neste trabalho desenvolvemos um conjunto de atividades com quatro licenciandos de um curso de física utilizando o documentário A caverna dos sonhos esquecidos, do diretor alemão Werner Herzog, produzido em 2010. Nessas atividades, discutimos por que o uso da datação por carbono 14 nas pinturas rupestres retratadas no documentário causou impacto na área arqueológica. Além disso, problematizamos alguns elementos da leitura de imagens e a narrativa desse documentário. A coleta de informações se deu por meio de gravações em vídeo e da produção escrita dos licenciandos. A análise foi realizada a partir de princípios e noções da Análise do Discurso, principalmente através de textos de Eni Orlandi publicados no Brasil. Durante a realização das atividades destacamos a intenção dos licenciandos de realizar leitura crítica de imagens em movimento e da narrativa contida no documentário utilizado.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2017-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/13151710.11606/issn.2316-9125.v22i2p49-63Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 49-63Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 49-63Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 49-632316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517/135564https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517/138579Copyright (c) 2017 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Aldo Aoyagui GomesAlmeida, Maria José Monteiro Pereira de2018-03-12T14:25:43Zoai:revistas.usp.br:article/131517Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:24.714030Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers
O documentário A caverna dos sonhos esquecidos: atividades na formação de professores de física
title The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers
spellingShingle The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers
Pereira, Aldo Aoyagui Gomes
documentary
teacher training
radiocarbon date
discourse analysis
Chauvet cave
Documentary of Scientific Divulgation and the Training of Professors of Physics
documentário
formação de professores
datação por carbono
análise de discurso
caverna de Chauvet
Documentário de Divulgação Científica e a Formação de Professores de Física
title_short The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers
title_full The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers
title_fullStr The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers
title_full_unstemmed The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers
title_sort The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers
author Pereira, Aldo Aoyagui Gomes
author_facet Pereira, Aldo Aoyagui Gomes
Almeida, Maria José Monteiro Pereira de
author_role author
author2 Almeida, Maria José Monteiro Pereira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Aldo Aoyagui Gomes
Almeida, Maria José Monteiro Pereira de
dc.subject.por.fl_str_mv documentary
teacher training
radiocarbon date
discourse analysis
Chauvet cave
Documentary of Scientific Divulgation and the Training of Professors of Physics
documentário
formação de professores
datação por carbono
análise de discurso
caverna de Chauvet
Documentário de Divulgação Científica e a Formação de Professores de Física
topic documentary
teacher training
radiocarbon date
discourse analysis
Chauvet cave
Documentary of Scientific Divulgation and the Training of Professors of Physics
documentário
formação de professores
datação por carbono
análise de discurso
caverna de Chauvet
Documentário de Divulgação Científica e a Formação de Professores de Física
description In this study we developed a set of activities with four undergraduates of a physics course using the documentary Cave of forgotten dreams, produced and directed in 2010 by Werner Herzog. In these activities we discussed why the use of carbon-14 dating in the cave paintings depicted in this documentary has impacted the archaeological field. In addition, we problematize some elements of the reading of images and the narrative of this documentary. The information was collected through video recordings and the written production of the undergraduates. The analysis was based on the notions and principles of Discourse Analysis through texts of Eni Orlandi published in Brazil. We noted that, in the student’s view, the use of documentaries in the classroom is associated with the idea of visualization, reinforcement, and illustration. However, during the activities, we highlighted their intention of critically reading the moving images and the narrative contained in the documentary.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517
10.11606/issn.2316-9125.v22i2p49-63
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v22i2p49-63
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517/135564
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517/138579
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 49-63
Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 49-63
Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 49-63
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092172029952