The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517 |
Resumo: | In this study we developed a set of activities with four undergraduates of a physics course using the documentary Cave of forgotten dreams, produced and directed in 2010 by Werner Herzog. In these activities we discussed why the use of carbon-14 dating in the cave paintings depicted in this documentary has impacted the archaeological field. In addition, we problematize some elements of the reading of images and the narrative of this documentary. The information was collected through video recordings and the written production of the undergraduates. The analysis was based on the notions and principles of Discourse Analysis through texts of Eni Orlandi published in Brazil. We noted that, in the student’s view, the use of documentaries in the classroom is associated with the idea of visualization, reinforcement, and illustration. However, during the activities, we highlighted their intention of critically reading the moving images and the narrative contained in the documentary. |
id |
USP-71_b108d495650cd90631f23066b122b92e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/131517 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachersO documentário A caverna dos sonhos esquecidos: atividades na formação de professores de físicadocumentaryteacher trainingradiocarbon datediscourse analysisChauvet caveDocumentary of Scientific Divulgation and the Training of Professors of Physicsdocumentárioformação de professoresdatação por carbonoanálise de discursocaverna de ChauvetDocumentário de Divulgação Científica e a Formação de Professores de FísicaIn this study we developed a set of activities with four undergraduates of a physics course using the documentary Cave of forgotten dreams, produced and directed in 2010 by Werner Herzog. In these activities we discussed why the use of carbon-14 dating in the cave paintings depicted in this documentary has impacted the archaeological field. In addition, we problematize some elements of the reading of images and the narrative of this documentary. The information was collected through video recordings and the written production of the undergraduates. The analysis was based on the notions and principles of Discourse Analysis through texts of Eni Orlandi published in Brazil. We noted that, in the student’s view, the use of documentaries in the classroom is associated with the idea of visualization, reinforcement, and illustration. However, during the activities, we highlighted their intention of critically reading the moving images and the narrative contained in the documentary.Neste trabalho desenvolvemos um conjunto de atividades com quatro licenciandos de um curso de física utilizando o documentário A caverna dos sonhos esquecidos, do diretor alemão Werner Herzog, produzido em 2010. Nessas atividades, discutimos por que o uso da datação por carbono 14 nas pinturas rupestres retratadas no documentário causou impacto na área arqueológica. Além disso, problematizamos alguns elementos da leitura de imagens e a narrativa desse documentário. A coleta de informações se deu por meio de gravações em vídeo e da produção escrita dos licenciandos. A análise foi realizada a partir de princípios e noções da Análise do Discurso, principalmente através de textos de Eni Orlandi publicados no Brasil. Durante a realização das atividades destacamos a intenção dos licenciandos de realizar leitura crítica de imagens em movimento e da narrativa contida no documentário utilizado.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2017-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/13151710.11606/issn.2316-9125.v22i2p49-63Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 49-63Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 49-63Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 49-632316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517/135564https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517/138579Copyright (c) 2017 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Aldo Aoyagui GomesAlmeida, Maria José Monteiro Pereira de2018-03-12T14:25:43Zoai:revistas.usp.br:article/131517Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:24.714030Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers O documentário A caverna dos sonhos esquecidos: atividades na formação de professores de física |
title |
The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers |
spellingShingle |
The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers Pereira, Aldo Aoyagui Gomes documentary teacher training radiocarbon date discourse analysis Chauvet cave Documentary of Scientific Divulgation and the Training of Professors of Physics documentário formação de professores datação por carbono análise de discurso caverna de Chauvet Documentário de Divulgação Científica e a Formação de Professores de Física |
title_short |
The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers |
title_full |
The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers |
title_fullStr |
The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers |
title_full_unstemmed |
The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers |
title_sort |
The documentary Cave of Forgotten Dreams: activities in the formation of physics teachers |
author |
Pereira, Aldo Aoyagui Gomes |
author_facet |
Pereira, Aldo Aoyagui Gomes Almeida, Maria José Monteiro Pereira de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Maria José Monteiro Pereira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Aldo Aoyagui Gomes Almeida, Maria José Monteiro Pereira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
documentary teacher training radiocarbon date discourse analysis Chauvet cave Documentary of Scientific Divulgation and the Training of Professors of Physics documentário formação de professores datação por carbono análise de discurso caverna de Chauvet Documentário de Divulgação Científica e a Formação de Professores de Física |
topic |
documentary teacher training radiocarbon date discourse analysis Chauvet cave Documentary of Scientific Divulgation and the Training of Professors of Physics documentário formação de professores datação por carbono análise de discurso caverna de Chauvet Documentário de Divulgação Científica e a Formação de Professores de Física |
description |
In this study we developed a set of activities with four undergraduates of a physics course using the documentary Cave of forgotten dreams, produced and directed in 2010 by Werner Herzog. In these activities we discussed why the use of carbon-14 dating in the cave paintings depicted in this documentary has impacted the archaeological field. In addition, we problematize some elements of the reading of images and the narrative of this documentary. The information was collected through video recordings and the written production of the undergraduates. The analysis was based on the notions and principles of Discourse Analysis through texts of Eni Orlandi published in Brazil. We noted that, in the student’s view, the use of documentaries in the classroom is associated with the idea of visualization, reinforcement, and illustration. However, during the activities, we highlighted their intention of critically reading the moving images and the narrative contained in the documentary. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517 10.11606/issn.2316-9125.v22i2p49-63 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v22i2p49-63 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517/135564 https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131517/138579 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 49-63 Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 49-63 Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 49-63 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092172029952 |