Impasses na música popular brasileira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36961 |
Resumo: | The author writes about Rede Globo television's initiative to try to revive the major Brazilian Popular Music Festivals, common in the 1960's and 1970's, by promoting, in September 2000, its Brazilian Music Festival. According to the organizers, the objective was to map interests and tendencies in order to bring new airs to the impasse created by the market model saturation created by the phonographic industry. The article criticizes the results that were reached and stresses the need there is to invest in new artistic and musical teaching and to establish the limits between market demands. It also considers diffusion mean manipulation and what is hoped for the future of musical and cultural expression, so important for the country. |
id |
USP-71_b191847acbbcee4c43459284006ef7d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/36961 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Impasses na música popular brasileirapopular musicFestivalRede Globoartistic and musical educationmúsica popularFestivalRede Globoeducação artístico-musicalThe author writes about Rede Globo television's initiative to try to revive the major Brazilian Popular Music Festivals, common in the 1960's and 1970's, by promoting, in September 2000, its Brazilian Music Festival. According to the organizers, the objective was to map interests and tendencies in order to bring new airs to the impasse created by the market model saturation created by the phonographic industry. The article criticizes the results that were reached and stresses the need there is to invest in new artistic and musical teaching and to establish the limits between market demands. It also considers diffusion mean manipulation and what is hoped for the future of musical and cultural expression, so important for the country. A autora trata da iniciativa da Rede Globo de televisão de tentar revivescer os grandes Festivais da Música Popular Brasileira, das décadas de 60 e 70, promovendo, em setembro de 2000, o seu Festival de Música Brasileira. Segundo os organizadores, o objetivo era o de mapear gostos e tendências para trazer novos ares ao impasse de saturação dos modelos mercadológicos criados pela indústria fonográfica. A autora critica os resultados alcançados, salienta a necessidade de se investir na formação artístico-musical e de se estabelecer limites entre as demandas do mercado, sua manipulação nos meios de difusão e o que se quer para o futuro da música, expressão cultural tão importante para nosso país.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2001-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3696110.11606/issn.2316-9125.v0i20p91-94Comunicação & Educação; n. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 91-94Comunicação & Educação; No. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 91-94Comunicação & Educação; Núm. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 91-942316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36961/39683Tomás, Liainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:28:07Zoai:revistas.usp.br:article/36961Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:40.874973Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Impasses na música popular brasileira |
title |
Impasses na música popular brasileira |
spellingShingle |
Impasses na música popular brasileira Tomás, Lia popular music Festival Rede Globo artistic and musical education música popular Festival Rede Globo educação artístico-musical |
title_short |
Impasses na música popular brasileira |
title_full |
Impasses na música popular brasileira |
title_fullStr |
Impasses na música popular brasileira |
title_full_unstemmed |
Impasses na música popular brasileira |
title_sort |
Impasses na música popular brasileira |
author |
Tomás, Lia |
author_facet |
Tomás, Lia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tomás, Lia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
popular music Festival Rede Globo artistic and musical education música popular Festival Rede Globo educação artístico-musical |
topic |
popular music Festival Rede Globo artistic and musical education música popular Festival Rede Globo educação artístico-musical |
description |
The author writes about Rede Globo television's initiative to try to revive the major Brazilian Popular Music Festivals, common in the 1960's and 1970's, by promoting, in September 2000, its Brazilian Music Festival. According to the organizers, the objective was to map interests and tendencies in order to bring new airs to the impasse created by the market model saturation created by the phonographic industry. The article criticizes the results that were reached and stresses the need there is to invest in new artistic and musical teaching and to establish the limits between market demands. It also considers diffusion mean manipulation and what is hoped for the future of musical and cultural expression, so important for the country. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36961 10.11606/issn.2316-9125.v0i20p91-94 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36961 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v0i20p91-94 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36961/39683 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; n. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 91-94 Comunicação & Educação; No. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 91-94 Comunicação & Educação; Núm. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 91-94 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047088938221568 |