Impasses na música popular brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tomás, Lia
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36961
Resumo: The author writes about Rede Globo television's initiative to try to revive the major Brazilian Popular Music Festivals, common in the 1960's and 1970's, by promoting, in September 2000, its Brazilian Music Festival. According to the organizers, the objective was to map interests and tendencies in order to bring new airs to the impasse created by the market model saturation created by the phonographic industry. The article criticizes the results that were reached and stresses the need there is to invest in new artistic and musical teaching and to establish the limits between market demands. It also considers diffusion mean manipulation and what is hoped for the future of musical and cultural expression, so important for the country.
id USP-71_b191847acbbcee4c43459284006ef7d4
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/36961
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Impasses na música popular brasileirapopular musicFestivalRede Globoartistic and musical educationmúsica popularFestivalRede Globoeducação artístico-musicalThe author writes about Rede Globo television's initiative to try to revive the major Brazilian Popular Music Festivals, common in the 1960's and 1970's, by promoting, in September 2000, its Brazilian Music Festival. According to the organizers, the objective was to map interests and tendencies in order to bring new airs to the impasse created by the market model saturation created by the phonographic industry. The article criticizes the results that were reached and stresses the need there is to invest in new artistic and musical teaching and to establish the limits between market demands. It also considers diffusion mean manipulation and what is hoped for the future of musical and cultural expression, so important for the country. A autora trata da iniciativa da Rede Globo de televisão de tentar revivescer os grandes Festivais da Música Popular Brasileira, das décadas de 60 e 70, promovendo, em setembro de 2000, o seu Festival de Música Brasileira. Segundo os organizadores, o objetivo era o de mapear gostos e tendências para trazer novos ares ao impasse de saturação dos modelos mercadológicos criados pela indústria fonográfica. A autora critica os resultados alcançados, salienta a necessidade de se investir na formação artístico-musical e de se estabelecer limites entre as demandas do mercado, sua manipulação nos meios de difusão e o que se quer para o futuro da música, expressão cultural tão importante para nosso país.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2001-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3696110.11606/issn.2316-9125.v0i20p91-94Comunicação & Educação; n. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 91-94Comunicação & Educação; No. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 91-94Comunicação & Educação; Núm. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 91-942316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36961/39683Tomás, Liainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:28:07Zoai:revistas.usp.br:article/36961Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:40.874973Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Impasses na música popular brasileira
title Impasses na música popular brasileira
spellingShingle Impasses na música popular brasileira
Tomás, Lia
popular music
Festival
Rede Globo
artistic and musical education
música popular
Festival
Rede Globo
educação artístico-musical
title_short Impasses na música popular brasileira
title_full Impasses na música popular brasileira
title_fullStr Impasses na música popular brasileira
title_full_unstemmed Impasses na música popular brasileira
title_sort Impasses na música popular brasileira
author Tomás, Lia
author_facet Tomás, Lia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tomás, Lia
dc.subject.por.fl_str_mv popular music
Festival
Rede Globo
artistic and musical education
música popular
Festival
Rede Globo
educação artístico-musical
topic popular music
Festival
Rede Globo
artistic and musical education
música popular
Festival
Rede Globo
educação artístico-musical
description The author writes about Rede Globo television's initiative to try to revive the major Brazilian Popular Music Festivals, common in the 1960's and 1970's, by promoting, in September 2000, its Brazilian Music Festival. According to the organizers, the objective was to map interests and tendencies in order to bring new airs to the impasse created by the market model saturation created by the phonographic industry. The article criticizes the results that were reached and stresses the need there is to invest in new artistic and musical teaching and to establish the limits between market demands. It also considers diffusion mean manipulation and what is hoped for the future of musical and cultural expression, so important for the country.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36961
10.11606/issn.2316-9125.v0i20p91-94
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36961
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v0i20p91-94
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36961/39683
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; n. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 91-94
Comunicação & Educação; No. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 91-94
Comunicação & Educação; Núm. 20 (2001): As mediações e a perspectiva do receptor, Comunicação na União Européia, Trabalho e educação a distância; 91-94
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047088938221568