Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Rafael Bellan Rodrigues de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448
Resumo: The article reports on the pedagogical experience of CinÉtica, a film debate activity offered by the Fundamentos da Ética (Introduction to Ethics) discipline of the ICSEZ/UFAM journalism course. The experience had three consecutive years and, according to the students, the discipline’s monitors, and its coordinator, served as an expressive support for the course’s contents, making the involved academics strive for more readings. We sought to reveal cinematographic works’ stances on ethical and moral dilemmas. That is, our activity was guided by an investigation on how audiovisual narratives can either reinforce the dominant moral and intellectual orientation, or, through a counter-hegemonic perspective, lead spectators to reflect and question dominant codes of conduct.
id USP-71_be7bec690e673cb5112da1b05f46837a
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/150448
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experienceCultura da mídia e valores morais nas telas do cinema: a experiência pedagógica do CinÉticaEthicsmovieseducommunicationhegemonyvaluesÉticacinemaeducomunicaçãohegemoniavaloresThe article reports on the pedagogical experience of CinÉtica, a film debate activity offered by the Fundamentos da Ética (Introduction to Ethics) discipline of the ICSEZ/UFAM journalism course. The experience had three consecutive years and, according to the students, the discipline’s monitors, and its coordinator, served as an expressive support for the course’s contents, making the involved academics strive for more readings. We sought to reveal cinematographic works’ stances on ethical and moral dilemmas. That is, our activity was guided by an investigation on how audiovisual narratives can either reinforce the dominant moral and intellectual orientation, or, through a counter-hegemonic perspective, lead spectators to reflect and question dominant codes of conduct.O artigo relata a experiência pedagógica do CinÉtica, atividade de cineclubismo e debate de filmes da disciplina Fundamentos da Ética, do curso de Jornalismo do ICSEZ/UFAM. A experiência foi viabilizada em três anos consecutivos, e na avaliação dos próprios alunos, mas também dos monitores e do coordenador, serviu como um apoio expressivo dos conteúdos e aguçou a gana dos acadêmicos por mais leituras. Buscamos perceber nas obras cinematográficas seus posicionamentos em torno de dilemas éticos e morais, ou seja, nossa atividade se norteava pela investigação de como as narrativas audiovisuais podem ora alimentar a direção moral e intelectual predominante, ou, na perspectiva contra-hegemônica, apresentar material capaz de fazer os espectadores refletirem e questionarem os códigos de conduta hegemônicos.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/15044810.11606/issn.2316-9125.v23i2p179-190Comunicação & Educação; v. 23 n. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: ensino médio, jornalismo, relações públicas e outras conexões; 179-190Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 2 (2018): Educommunicational interfaces: high school, journalism, public relations and other connections; 179-190Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: enseñanza media, periodismo, relaciones públicas y otras conexiones; 179-1902316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448/149986https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448/149987Copyright (c) 2018 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Rafael Bellan Rodrigues de2019-02-19T18:54:16Zoai:revistas.usp.br:article/150448Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:27.619974Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience
Cultura da mídia e valores morais nas telas do cinema: a experiência pedagógica do CinÉtica
title Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience
spellingShingle Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience
Souza, Rafael Bellan Rodrigues de
Ethics
movies
educommunication
hegemony
values
Ética
cinema
educomunicação
hegemonia
valores
title_short Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience
title_full Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience
title_fullStr Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience
title_full_unstemmed Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience
title_sort Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience
author Souza, Rafael Bellan Rodrigues de
author_facet Souza, Rafael Bellan Rodrigues de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Rafael Bellan Rodrigues de
dc.subject.por.fl_str_mv Ethics
movies
educommunication
hegemony
values
Ética
cinema
educomunicação
hegemonia
valores
topic Ethics
movies
educommunication
hegemony
values
Ética
cinema
educomunicação
hegemonia
valores
description The article reports on the pedagogical experience of CinÉtica, a film debate activity offered by the Fundamentos da Ética (Introduction to Ethics) discipline of the ICSEZ/UFAM journalism course. The experience had three consecutive years and, according to the students, the discipline’s monitors, and its coordinator, served as an expressive support for the course’s contents, making the involved academics strive for more readings. We sought to reveal cinematographic works’ stances on ethical and moral dilemmas. That is, our activity was guided by an investigation on how audiovisual narratives can either reinforce the dominant moral and intellectual orientation, or, through a counter-hegemonic perspective, lead spectators to reflect and question dominant codes of conduct.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448
10.11606/issn.2316-9125.v23i2p179-190
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v23i2p179-190
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448/149986
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448/149987
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 23 n. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: ensino médio, jornalismo, relações públicas e outras conexões; 179-190
Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 2 (2018): Educommunicational interfaces: high school, journalism, public relations and other connections; 179-190
Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: enseñanza media, periodismo, relaciones públicas y otras conexiones; 179-190
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092570488832