Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448 |
Resumo: | The article reports on the pedagogical experience of CinÉtica, a film debate activity offered by the Fundamentos da Ética (Introduction to Ethics) discipline of the ICSEZ/UFAM journalism course. The experience had three consecutive years and, according to the students, the discipline’s monitors, and its coordinator, served as an expressive support for the course’s contents, making the involved academics strive for more readings. We sought to reveal cinematographic works’ stances on ethical and moral dilemmas. That is, our activity was guided by an investigation on how audiovisual narratives can either reinforce the dominant moral and intellectual orientation, or, through a counter-hegemonic perspective, lead spectators to reflect and question dominant codes of conduct. |
id |
USP-71_be7bec690e673cb5112da1b05f46837a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/150448 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experienceCultura da mídia e valores morais nas telas do cinema: a experiência pedagógica do CinÉticaEthicsmovieseducommunicationhegemonyvaluesÉticacinemaeducomunicaçãohegemoniavaloresThe article reports on the pedagogical experience of CinÉtica, a film debate activity offered by the Fundamentos da Ética (Introduction to Ethics) discipline of the ICSEZ/UFAM journalism course. The experience had three consecutive years and, according to the students, the discipline’s monitors, and its coordinator, served as an expressive support for the course’s contents, making the involved academics strive for more readings. We sought to reveal cinematographic works’ stances on ethical and moral dilemmas. That is, our activity was guided by an investigation on how audiovisual narratives can either reinforce the dominant moral and intellectual orientation, or, through a counter-hegemonic perspective, lead spectators to reflect and question dominant codes of conduct.O artigo relata a experiência pedagógica do CinÉtica, atividade de cineclubismo e debate de filmes da disciplina Fundamentos da Ética, do curso de Jornalismo do ICSEZ/UFAM. A experiência foi viabilizada em três anos consecutivos, e na avaliação dos próprios alunos, mas também dos monitores e do coordenador, serviu como um apoio expressivo dos conteúdos e aguçou a gana dos acadêmicos por mais leituras. Buscamos perceber nas obras cinematográficas seus posicionamentos em torno de dilemas éticos e morais, ou seja, nossa atividade se norteava pela investigação de como as narrativas audiovisuais podem ora alimentar a direção moral e intelectual predominante, ou, na perspectiva contra-hegemônica, apresentar material capaz de fazer os espectadores refletirem e questionarem os códigos de conduta hegemônicos.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/15044810.11606/issn.2316-9125.v23i2p179-190Comunicação & Educação; v. 23 n. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: ensino médio, jornalismo, relações públicas e outras conexões; 179-190Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 2 (2018): Educommunicational interfaces: high school, journalism, public relations and other connections; 179-190Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: enseñanza media, periodismo, relaciones públicas y otras conexiones; 179-1902316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448/149986https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448/149987Copyright (c) 2018 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Rafael Bellan Rodrigues de2019-02-19T18:54:16Zoai:revistas.usp.br:article/150448Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:27.619974Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience Cultura da mídia e valores morais nas telas do cinema: a experiência pedagógica do CinÉtica |
title |
Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience |
spellingShingle |
Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience Souza, Rafael Bellan Rodrigues de Ethics movies educommunication hegemony values Ética cinema educomunicação hegemonia valores |
title_short |
Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience |
title_full |
Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience |
title_fullStr |
Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience |
title_full_unstemmed |
Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience |
title_sort |
Media culture and moral values on the screen of cinema: CinÉtica’s pedagogical experience |
author |
Souza, Rafael Bellan Rodrigues de |
author_facet |
Souza, Rafael Bellan Rodrigues de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Rafael Bellan Rodrigues de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ethics movies educommunication hegemony values Ética cinema educomunicação hegemonia valores |
topic |
Ethics movies educommunication hegemony values Ética cinema educomunicação hegemonia valores |
description |
The article reports on the pedagogical experience of CinÉtica, a film debate activity offered by the Fundamentos da Ética (Introduction to Ethics) discipline of the ICSEZ/UFAM journalism course. The experience had three consecutive years and, according to the students, the discipline’s monitors, and its coordinator, served as an expressive support for the course’s contents, making the involved academics strive for more readings. We sought to reveal cinematographic works’ stances on ethical and moral dilemmas. That is, our activity was guided by an investigation on how audiovisual narratives can either reinforce the dominant moral and intellectual orientation, or, through a counter-hegemonic perspective, lead spectators to reflect and question dominant codes of conduct. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448 10.11606/issn.2316-9125.v23i2p179-190 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v23i2p179-190 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448/149986 https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150448/149987 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 23 n. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: ensino médio, jornalismo, relações públicas e outras conexões; 179-190 Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 2 (2018): Educommunicational interfaces: high school, journalism, public relations and other connections; 179-190 Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 2 (2018): Interfaces educomunicativas: enseñanza media, periodismo, relaciones públicas y otras conexiones; 179-190 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092570488832 |