Reflections about social dimension of music among the youth

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Setton, Maria da Graça Jacintho
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43322
Resumo: The purpose of this article is to reflect upon some aspects of the youngster socialization coming from the musicallanguage. The proposal is to highlight the integration dimension of this language and its capacity in constructing identities. To take the cultural products, the music in this case,in their social dimension it is to consider their liaison links between the individual and the society; it is to redeem them intheir quality of communication instruments between the universe of ours subjectivities and the objective reality that encircle us. Thus, the music has a power of a socializationforce. In others words, to take the music from a sociological perspective it is to elucidate the potential of this languagein the construction and mediation of the codes and the meanings of a collective and its power to compose our subjectivity.
id USP-71_c639ed678686b6fe56b41fd1b16ab23e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/43322
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Reflections about social dimension of music among the youthReflexões sobre a dimensão social da música entre os jovensmusiccommunicationsocializationyoung.músicacomunicaçãosocializaçãojovem.The purpose of this article is to reflect upon some aspects of the youngster socialization coming from the musicallanguage. The proposal is to highlight the integration dimension of this language and its capacity in constructing identities. To take the cultural products, the music in this case,in their social dimension it is to consider their liaison links between the individual and the society; it is to redeem them intheir quality of communication instruments between the universe of ours subjectivities and the objective reality that encircle us. Thus, the music has a power of a socializationforce. In others words, to take the music from a sociological perspective it is to elucidate the potential of this languagein the construction and mediation of the codes and the meanings of a collective and its power to compose our subjectivity. O artigo tem como objetivo refletir sobre alguns aspectos da socialização do jovem a partir da linguagem musical. A proposta é destacar a dimensão de integração desta linguagem, bem como sua capacidade de construir identidades. Tomar os produtos culturais, neste caso a música – em sua dimensão social –, é considerá-los como elos entre o indivíduo e a sociedade; é resgatá-los na qualidade de instrumentos de comunicação entre o universo de nossas subjetividadese o universo objetivo da realidade material que nos rodeia. Assim sendo, tem o poder de exercer em nós uma força socializadora. Em outras palavras, considerar a música apartir da perspectiva sociológica é trabalhar o potencial desta linguagem na construção e mediação de códigos e significados de um coletivo e seu poder de constituição de nossa subjetividade.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2009-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4332210.11606/issn.2316-9125.v14i1p15-22Comunicação & Educação; v. 14 n. 1 (2009): O cotidiano revelado na poesia de Adélia Prado; 15-22Comunicação & Educação; Vol. 14 No. 1 (2009): O cotidiano revelado na poesia de Adélia Prado; 15-22Comunicação & Educação; Vol. 14 Núm. 1 (2009): O cotidiano revelado na poesia de Adélia Prado; 15-222316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43322/46944Setton, Maria da Graça Jacinthoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:40:48Zoai:revistas.usp.br:article/43322Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:01.154480Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections about social dimension of music among the youth
Reflexões sobre a dimensão social da música entre os jovens
title Reflections about social dimension of music among the youth
spellingShingle Reflections about social dimension of music among the youth
Setton, Maria da Graça Jacintho
music
communication
socialization
young.
música
comunicação
socialização
jovem.
title_short Reflections about social dimension of music among the youth
title_full Reflections about social dimension of music among the youth
title_fullStr Reflections about social dimension of music among the youth
title_full_unstemmed Reflections about social dimension of music among the youth
title_sort Reflections about social dimension of music among the youth
author Setton, Maria da Graça Jacintho
author_facet Setton, Maria da Graça Jacintho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Setton, Maria da Graça Jacintho
dc.subject.por.fl_str_mv music
communication
socialization
young.
música
comunicação
socialização
jovem.
topic music
communication
socialization
young.
música
comunicação
socialização
jovem.
description The purpose of this article is to reflect upon some aspects of the youngster socialization coming from the musicallanguage. The proposal is to highlight the integration dimension of this language and its capacity in constructing identities. To take the cultural products, the music in this case,in their social dimension it is to consider their liaison links between the individual and the society; it is to redeem them intheir quality of communication instruments between the universe of ours subjectivities and the objective reality that encircle us. Thus, the music has a power of a socializationforce. In others words, to take the music from a sociological perspective it is to elucidate the potential of this languagein the construction and mediation of the codes and the meanings of a collective and its power to compose our subjectivity.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43322
10.11606/issn.2316-9125.v14i1p15-22
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43322
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v14i1p15-22
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43322/46944
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 14 n. 1 (2009): O cotidiano revelado na poesia de Adélia Prado; 15-22
Comunicação & Educação; Vol. 14 No. 1 (2009): O cotidiano revelado na poesia de Adélia Prado; 15-22
Comunicação & Educação; Vol. 14 Núm. 1 (2009): O cotidiano revelado na poesia de Adélia Prado; 15-22
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047090709266432