Reflections about social dimension of music among the youth
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43322 |
Resumo: | The purpose of this article is to reflect upon some aspects of the youngster socialization coming from the musicallanguage. The proposal is to highlight the integration dimension of this language and its capacity in constructing identities. To take the cultural products, the music in this case,in their social dimension it is to consider their liaison links between the individual and the society; it is to redeem them intheir quality of communication instruments between the universe of ours subjectivities and the objective reality that encircle us. Thus, the music has a power of a socializationforce. In others words, to take the music from a sociological perspective it is to elucidate the potential of this languagein the construction and mediation of the codes and the meanings of a collective and its power to compose our subjectivity. |
id |
USP-71_c639ed678686b6fe56b41fd1b16ab23e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/43322 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections about social dimension of music among the youthReflexões sobre a dimensão social da música entre os jovensmusiccommunicationsocializationyoung.músicacomunicaçãosocializaçãojovem.The purpose of this article is to reflect upon some aspects of the youngster socialization coming from the musicallanguage. The proposal is to highlight the integration dimension of this language and its capacity in constructing identities. To take the cultural products, the music in this case,in their social dimension it is to consider their liaison links between the individual and the society; it is to redeem them intheir quality of communication instruments between the universe of ours subjectivities and the objective reality that encircle us. Thus, the music has a power of a socializationforce. In others words, to take the music from a sociological perspective it is to elucidate the potential of this languagein the construction and mediation of the codes and the meanings of a collective and its power to compose our subjectivity. O artigo tem como objetivo refletir sobre alguns aspectos da socialização do jovem a partir da linguagem musical. A proposta é destacar a dimensão de integração desta linguagem, bem como sua capacidade de construir identidades. Tomar os produtos culturais, neste caso a música – em sua dimensão social –, é considerá-los como elos entre o indivíduo e a sociedade; é resgatá-los na qualidade de instrumentos de comunicação entre o universo de nossas subjetividadese o universo objetivo da realidade material que nos rodeia. Assim sendo, tem o poder de exercer em nós uma força socializadora. Em outras palavras, considerar a música apartir da perspectiva sociológica é trabalhar o potencial desta linguagem na construção e mediação de códigos e significados de um coletivo e seu poder de constituição de nossa subjetividade.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2009-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4332210.11606/issn.2316-9125.v14i1p15-22Comunicação & Educação; v. 14 n. 1 (2009): O cotidiano revelado na poesia de Adélia Prado; 15-22Comunicação & Educação; Vol. 14 No. 1 (2009): O cotidiano revelado na poesia de Adélia Prado; 15-22Comunicação & Educação; Vol. 14 Núm. 1 (2009): O cotidiano revelado na poesia de Adélia Prado; 15-222316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43322/46944Setton, Maria da Graça Jacinthoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:40:48Zoai:revistas.usp.br:article/43322Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:01.154480Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections about social dimension of music among the youth Reflexões sobre a dimensão social da música entre os jovens |
title |
Reflections about social dimension of music among the youth |
spellingShingle |
Reflections about social dimension of music among the youth Setton, Maria da Graça Jacintho music communication socialization young. música comunicação socialização jovem. |
title_short |
Reflections about social dimension of music among the youth |
title_full |
Reflections about social dimension of music among the youth |
title_fullStr |
Reflections about social dimension of music among the youth |
title_full_unstemmed |
Reflections about social dimension of music among the youth |
title_sort |
Reflections about social dimension of music among the youth |
author |
Setton, Maria da Graça Jacintho |
author_facet |
Setton, Maria da Graça Jacintho |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Setton, Maria da Graça Jacintho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
music communication socialization young. música comunicação socialização jovem. |
topic |
music communication socialization young. música comunicação socialização jovem. |
description |
The purpose of this article is to reflect upon some aspects of the youngster socialization coming from the musicallanguage. The proposal is to highlight the integration dimension of this language and its capacity in constructing identities. To take the cultural products, the music in this case,in their social dimension it is to consider their liaison links between the individual and the society; it is to redeem them intheir quality of communication instruments between the universe of ours subjectivities and the objective reality that encircle us. Thus, the music has a power of a socializationforce. In others words, to take the music from a sociological perspective it is to elucidate the potential of this languagein the construction and mediation of the codes and the meanings of a collective and its power to compose our subjectivity. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43322 10.11606/issn.2316-9125.v14i1p15-22 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43322 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v14i1p15-22 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43322/46944 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 14 n. 1 (2009): O cotidiano revelado na poesia de Adélia Prado; 15-22 Comunicação & Educação; Vol. 14 No. 1 (2009): O cotidiano revelado na poesia de Adélia Prado; 15-22 Comunicação & Educação; Vol. 14 Núm. 1 (2009): O cotidiano revelado na poesia de Adélia Prado; 15-22 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047090709266432 |