Educommunication and School Mediation: an educommunicative project for the tripod: child, cartoons and consumism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prado, Ana Lucia Penteado Brandão
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Mungioli, Maria Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/114485
Resumo: The paper examines the relation between childhood and consumism estimulated by contemporary midia. With a educomunicational perspective, it defends that with Education for Comunication and school mediation the animated cartoon can be used as a resource to educate children aiming their formation as active subjects in the comunicative process. We propose a educomunicational intervention with the cartoons that will help educate children to view the consumism and its propaganda with criticism.
id USP-71_c83a4f200995925758efb3b29a85580d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/114485
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Educommunication and School Mediation: an educommunicative project for the tripod: child, cartoons and consumismEducomunicação e Mediação Escolar: Um projeto educomunicativo para a relação Criança, Desenho Animado e ConsumoeducomunicaçãoEducação para a Comunicaçãoinfânciadesenho animadomediação.EducomunicaçãoeducomunicationEducation for Comunicationchildhoodcartoonsmediation.EducommunicationThe paper examines the relation between childhood and consumism estimulated by contemporary midia. With a educomunicational perspective, it defends that with Education for Comunication and school mediation the animated cartoon can be used as a resource to educate children aiming their formation as active subjects in the comunicative process. We propose a educomunicational intervention with the cartoons that will help educate children to view the consumism and its propaganda with criticism.O presente artigo aborda a relação entre infância e consumo a partir de seu estímulo pelas mídias contemporâneas. Partindo de uma concepção educomunicativa, defende-se que a partir da Educação para a Comunicação e da mediação escolar, o desenho animado pode ser empregado como ferramenta para educar criticamente as crianças, visando a sua formação como sujeitos ativos no processo comunicativo. Finalizamos o estudo com uma proposta de intervenção educomunicativa por meio da qual se preconiza na educação infantil a realização de atividades com desenho animado e suas personagens como meio de educar as crianças para as mídias e possíveis influências em relação ao consumo.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/11448510.11606/issn.2316-9125.v21i2p87-96Comunicação & Educação; v. 21 n. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 87-96Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 87-96Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 87-962316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/114485/120946Copyright (c) 2016 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Ana Lucia Penteado BrandãoMungioli, Maria Cristina2017-06-07T19:44:40Zoai:revistas.usp.br:article/114485Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:22.713576Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educommunication and School Mediation: an educommunicative project for the tripod: child, cartoons and consumism
Educomunicação e Mediação Escolar: Um projeto educomunicativo para a relação Criança, Desenho Animado e Consumo
title Educommunication and School Mediation: an educommunicative project for the tripod: child, cartoons and consumism
spellingShingle Educommunication and School Mediation: an educommunicative project for the tripod: child, cartoons and consumism
Prado, Ana Lucia Penteado Brandão
educomunicação
Educação para a Comunicação
infância
desenho animado
mediação.
Educomunicação
educomunication
Education for Comunication
childhood
cartoons
mediation.
Educommunication
title_short Educommunication and School Mediation: an educommunicative project for the tripod: child, cartoons and consumism
title_full Educommunication and School Mediation: an educommunicative project for the tripod: child, cartoons and consumism
title_fullStr Educommunication and School Mediation: an educommunicative project for the tripod: child, cartoons and consumism
title_full_unstemmed Educommunication and School Mediation: an educommunicative project for the tripod: child, cartoons and consumism
title_sort Educommunication and School Mediation: an educommunicative project for the tripod: child, cartoons and consumism
author Prado, Ana Lucia Penteado Brandão
author_facet Prado, Ana Lucia Penteado Brandão
Mungioli, Maria Cristina
author_role author
author2 Mungioli, Maria Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prado, Ana Lucia Penteado Brandão
Mungioli, Maria Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv educomunicação
Educação para a Comunicação
infância
desenho animado
mediação.
Educomunicação
educomunication
Education for Comunication
childhood
cartoons
mediation.
Educommunication
topic educomunicação
Educação para a Comunicação
infância
desenho animado
mediação.
Educomunicação
educomunication
Education for Comunication
childhood
cartoons
mediation.
Educommunication
description The paper examines the relation between childhood and consumism estimulated by contemporary midia. With a educomunicational perspective, it defends that with Education for Comunication and school mediation the animated cartoon can be used as a resource to educate children aiming their formation as active subjects in the comunicative process. We propose a educomunicational intervention with the cartoons that will help educate children to view the consumism and its propaganda with criticism.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/114485
10.11606/issn.2316-9125.v21i2p87-96
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/114485
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v21i2p87-96
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/114485/120946
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 21 n. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 87-96
Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 87-96
Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 2 (2016): Políticas públicas, televisão e infância: interfaces educomunicativas; 87-96
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092121698304