A classe: vivendo e aprendendo na era digital

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Livingstone, Sonia
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/145711
Resumo: This article seeks to understand how, in a highly mediated society, a “digital thread” is established through the personal and social life and in the learning process of young people. For this purpose, an ethnography was carried out with students aged between 13 to 14 years, during a year. The interlinked forms of digital media that young people have used to find spaces of autonomy and personal action have been revealed, while their parents and teachers try to establish digital media in a normative way, shaping young people’s current achievements and future perspectives. This is related to the subtle stimulation of connections and disconnections, often motivating or problematic, present inside their homes and between home and school. The result is that digital media – although it does not necessarily determine the lives of young people – has become an important source of anxiety and conflict between generations.
id USP-71_ce69dcc202042513e33a6b6b90131bfb
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/145711
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling A classe: vivendo e aprendendo na era digitalThe class: living and learning in the digital eradigital medialearning in digital mediaethnographyconnectionsdisconnectionsmídia digitalaprendizado em mídia digitaletnografiaconexõesdesconexõesThis article seeks to understand how, in a highly mediated society, a “digital thread” is established through the personal and social life and in the learning process of young people. For this purpose, an ethnography was carried out with students aged between 13 to 14 years, during a year. The interlinked forms of digital media that young people have used to find spaces of autonomy and personal action have been revealed, while their parents and teachers try to establish digital media in a normative way, shaping young people’s current achievements and future perspectives. This is related to the subtle stimulation of connections and disconnections, often motivating or problematic, present inside their homes and between home and school. The result is that digital media – although it does not necessarily determine the lives of young people – has become an important source of anxiety and conflict between generations.Este artigo procura entender como, em uma sociedade fortemente mediatizada, se tece um “fio digital” através da vida pessoal, social e de aprendizagem de jovens. Para tanto, foi realizada uma etnografia com alunos de 13 a 14 anos de idade, durante um ano. Foram reveladas as formas interligadas de mídia digital da qual os jovens se apropriam para encontrar espaços de autonomia e ação pessoal, enquanto seus pais e professores tentam implantar a mídia digital de maneira normativa, moldando as realizações atuais e as perspectivas futuras dos jovens. Isso se dá pela sutil promulgação de conexões e desconexões, muitas vezes motivadoras ou problemáticas, sustentadas dentro e entre o lar e a escola. O resultado é que a mídia digital – embora não necessariamente determinante à vida dos jovens – tornou-se uma importante fonte de ansiedade e luta entre as gerações.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/14571110.11606/issn.2316-9125.v23i1p127-139Comunicação & Educação; v. 23 n. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 127-139Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 1 (2018): Fake democracy, journalism and educommunication; 127-139Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 127-1392316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/145711/140333Copyright (c) 2018 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLivingstone, Sonia2018-06-22T22:45:02Zoai:revistas.usp.br:article/145711Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:26.719313Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A classe: vivendo e aprendendo na era digital
The class: living and learning in the digital era
title A classe: vivendo e aprendendo na era digital
spellingShingle A classe: vivendo e aprendendo na era digital
Livingstone, Sonia
digital media
learning in digital media
ethnography
connections
disconnections
mídia digital
aprendizado em mídia digital
etnografia
conexões
desconexões
title_short A classe: vivendo e aprendendo na era digital
title_full A classe: vivendo e aprendendo na era digital
title_fullStr A classe: vivendo e aprendendo na era digital
title_full_unstemmed A classe: vivendo e aprendendo na era digital
title_sort A classe: vivendo e aprendendo na era digital
author Livingstone, Sonia
author_facet Livingstone, Sonia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Livingstone, Sonia
dc.subject.por.fl_str_mv digital media
learning in digital media
ethnography
connections
disconnections
mídia digital
aprendizado em mídia digital
etnografia
conexões
desconexões
topic digital media
learning in digital media
ethnography
connections
disconnections
mídia digital
aprendizado em mídia digital
etnografia
conexões
desconexões
description This article seeks to understand how, in a highly mediated society, a “digital thread” is established through the personal and social life and in the learning process of young people. For this purpose, an ethnography was carried out with students aged between 13 to 14 years, during a year. The interlinked forms of digital media that young people have used to find spaces of autonomy and personal action have been revealed, while their parents and teachers try to establish digital media in a normative way, shaping young people’s current achievements and future perspectives. This is related to the subtle stimulation of connections and disconnections, often motivating or problematic, present inside their homes and between home and school. The result is that digital media – although it does not necessarily determine the lives of young people – has become an important source of anxiety and conflict between generations.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/145711
10.11606/issn.2316-9125.v23i1p127-139
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/145711
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v23i1p127-139
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/145711/140333
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 23 n. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 127-139
Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 1 (2018): Fake democracy, journalism and educommunication; 127-139
Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 127-139
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092229701632