A classe: vivendo e aprendendo na era digital
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/145711 |
Resumo: | This article seeks to understand how, in a highly mediated society, a “digital thread” is established through the personal and social life and in the learning process of young people. For this purpose, an ethnography was carried out with students aged between 13 to 14 years, during a year. The interlinked forms of digital media that young people have used to find spaces of autonomy and personal action have been revealed, while their parents and teachers try to establish digital media in a normative way, shaping young people’s current achievements and future perspectives. This is related to the subtle stimulation of connections and disconnections, often motivating or problematic, present inside their homes and between home and school. The result is that digital media – although it does not necessarily determine the lives of young people – has become an important source of anxiety and conflict between generations. |
id |
USP-71_ce69dcc202042513e33a6b6b90131bfb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/145711 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A classe: vivendo e aprendendo na era digitalThe class: living and learning in the digital eradigital medialearning in digital mediaethnographyconnectionsdisconnectionsmídia digitalaprendizado em mídia digitaletnografiaconexõesdesconexõesThis article seeks to understand how, in a highly mediated society, a “digital thread” is established through the personal and social life and in the learning process of young people. For this purpose, an ethnography was carried out with students aged between 13 to 14 years, during a year. The interlinked forms of digital media that young people have used to find spaces of autonomy and personal action have been revealed, while their parents and teachers try to establish digital media in a normative way, shaping young people’s current achievements and future perspectives. This is related to the subtle stimulation of connections and disconnections, often motivating or problematic, present inside their homes and between home and school. The result is that digital media – although it does not necessarily determine the lives of young people – has become an important source of anxiety and conflict between generations.Este artigo procura entender como, em uma sociedade fortemente mediatizada, se tece um “fio digital” através da vida pessoal, social e de aprendizagem de jovens. Para tanto, foi realizada uma etnografia com alunos de 13 a 14 anos de idade, durante um ano. Foram reveladas as formas interligadas de mídia digital da qual os jovens se apropriam para encontrar espaços de autonomia e ação pessoal, enquanto seus pais e professores tentam implantar a mídia digital de maneira normativa, moldando as realizações atuais e as perspectivas futuras dos jovens. Isso se dá pela sutil promulgação de conexões e desconexões, muitas vezes motivadoras ou problemáticas, sustentadas dentro e entre o lar e a escola. O resultado é que a mídia digital – embora não necessariamente determinante à vida dos jovens – tornou-se uma importante fonte de ansiedade e luta entre as gerações.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/14571110.11606/issn.2316-9125.v23i1p127-139Comunicação & Educação; v. 23 n. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 127-139Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 1 (2018): Fake democracy, journalism and educommunication; 127-139Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 127-1392316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/145711/140333Copyright (c) 2018 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLivingstone, Sonia2018-06-22T22:45:02Zoai:revistas.usp.br:article/145711Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:26.719313Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A classe: vivendo e aprendendo na era digital The class: living and learning in the digital era |
title |
A classe: vivendo e aprendendo na era digital |
spellingShingle |
A classe: vivendo e aprendendo na era digital Livingstone, Sonia digital media learning in digital media ethnography connections disconnections mídia digital aprendizado em mídia digital etnografia conexões desconexões |
title_short |
A classe: vivendo e aprendendo na era digital |
title_full |
A classe: vivendo e aprendendo na era digital |
title_fullStr |
A classe: vivendo e aprendendo na era digital |
title_full_unstemmed |
A classe: vivendo e aprendendo na era digital |
title_sort |
A classe: vivendo e aprendendo na era digital |
author |
Livingstone, Sonia |
author_facet |
Livingstone, Sonia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Livingstone, Sonia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
digital media learning in digital media ethnography connections disconnections mídia digital aprendizado em mídia digital etnografia conexões desconexões |
topic |
digital media learning in digital media ethnography connections disconnections mídia digital aprendizado em mídia digital etnografia conexões desconexões |
description |
This article seeks to understand how, in a highly mediated society, a “digital thread” is established through the personal and social life and in the learning process of young people. For this purpose, an ethnography was carried out with students aged between 13 to 14 years, during a year. The interlinked forms of digital media that young people have used to find spaces of autonomy and personal action have been revealed, while their parents and teachers try to establish digital media in a normative way, shaping young people’s current achievements and future perspectives. This is related to the subtle stimulation of connections and disconnections, often motivating or problematic, present inside their homes and between home and school. The result is that digital media – although it does not necessarily determine the lives of young people – has become an important source of anxiety and conflict between generations. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/145711 10.11606/issn.2316-9125.v23i1p127-139 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/145711 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v23i1p127-139 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/145711/140333 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 23 n. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 127-139 Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 1 (2018): Fake democracy, journalism and educommunication; 127-139 Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 127-139 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092229701632 |