Producing a significative learning: the metaphors in the accounting’ learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Marcos A.
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Barreto Neto, Ranylson Sá, Marcelos, Maria de F.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45485
Resumo: This paper approaches the importance of metaphors like meaningful learning producing and describes the undergraduate student’s opinion about the paper of these researches in accountancy course. Support itself in the Ausubel’s Meaningful Learning Theory and in the large texts about the use of analogies and metaphors in teaching. Makes a short explanation about the metaphors like cognitive researches in learning, with prominence to its connection to meaningful learning. Show the results of the study produced with accountancy’s undergraduate students of the Centro Universitário Newton Paiva localized on Belo Horizonte city – Brazil. These results show us that the use of metaphors in accountancy classes can, in the opinion of the students, to promote the meaningful learning.
id USP-71_d353d741cbb8f3c8b5a10cd6b198e2d4
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/45485
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Producing a significative learning: the metaphors in the accounting’ learningGerando aprendizagem significativa: as metáforas na aprendizagem da contabilidadeaprendizagem significativaCiências Contábeisensino-aprendizagem de contabilidademetáforas.accountancymeaningful learningteaching and learning of accountancymetaphors.This paper approaches the importance of metaphors like meaningful learning producing and describes the undergraduate student’s opinion about the paper of these researches in accountancy course. Support itself in the Ausubel’s Meaningful Learning Theory and in the large texts about the use of analogies and metaphors in teaching. Makes a short explanation about the metaphors like cognitive researches in learning, with prominence to its connection to meaningful learning. Show the results of the study produced with accountancy’s undergraduate students of the Centro Universitário Newton Paiva localized on Belo Horizonte city – Brazil. These results show us that the use of metaphors in accountancy classes can, in the opinion of the students, to promote the meaningful learning.Este trabalho aborda a importância das metáforas como geradoras de aprendizagem significativa e relata a opinião de alunos concluintes do curso de Ciências Contábeis sobre as contribuições de tais recursos na aprendizagem de conteúdos contábeis. Apóia-se na Teoria da Aprendizagem Significativa deAusubel e na literatura referente ao uso de analogias e metáforas no ensino. Faz uma breve explanação sobre o uso de metáforas no ensino e o seu papel como recurso cognitivo. Expõe ainda o estudo de caso realizado, por meio de questionário, com os acadêmicos dos 7o e 8o períodos do curso superior de Ciências Contábeis do Centro Universitário Newton Paiva, localizado em Belo Horizonte – Brasil. Os resultados apontam que, na opinião dos discentes, o uso de metáforas em sala de aula contribui para gerar a aprendizagem significativa dos conteúdos contábeis.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2008-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4548510.11606/issn.2316-9125.v13i1p23-31Comunicação & Educação; v. 13 n. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 23-31Comunicação & Educação; Vol. 13 No. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 23-31Comunicação & Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 23-312316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45485/49094Coelho, Marcos A.Barreto Neto, Ranylson SáMarcelos, Maria de F.info:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:54:07Zoai:revistas.usp.br:article/45485Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:12.090157Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Producing a significative learning: the metaphors in the accounting’ learning
Gerando aprendizagem significativa: as metáforas na aprendizagem da contabilidade
title Producing a significative learning: the metaphors in the accounting’ learning
spellingShingle Producing a significative learning: the metaphors in the accounting’ learning
Coelho, Marcos A.
aprendizagem significativa
Ciências Contábeis
ensino-aprendizagem de contabilidade
metáforas.
accountancy
meaningful learning
teaching and learning of accountancy
metaphors.
title_short Producing a significative learning: the metaphors in the accounting’ learning
title_full Producing a significative learning: the metaphors in the accounting’ learning
title_fullStr Producing a significative learning: the metaphors in the accounting’ learning
title_full_unstemmed Producing a significative learning: the metaphors in the accounting’ learning
title_sort Producing a significative learning: the metaphors in the accounting’ learning
author Coelho, Marcos A.
author_facet Coelho, Marcos A.
Barreto Neto, Ranylson Sá
Marcelos, Maria de F.
author_role author
author2 Barreto Neto, Ranylson Sá
Marcelos, Maria de F.
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Marcos A.
Barreto Neto, Ranylson Sá
Marcelos, Maria de F.
dc.subject.por.fl_str_mv aprendizagem significativa
Ciências Contábeis
ensino-aprendizagem de contabilidade
metáforas.
accountancy
meaningful learning
teaching and learning of accountancy
metaphors.
topic aprendizagem significativa
Ciências Contábeis
ensino-aprendizagem de contabilidade
metáforas.
accountancy
meaningful learning
teaching and learning of accountancy
metaphors.
description This paper approaches the importance of metaphors like meaningful learning producing and describes the undergraduate student’s opinion about the paper of these researches in accountancy course. Support itself in the Ausubel’s Meaningful Learning Theory and in the large texts about the use of analogies and metaphors in teaching. Makes a short explanation about the metaphors like cognitive researches in learning, with prominence to its connection to meaningful learning. Show the results of the study produced with accountancy’s undergraduate students of the Centro Universitário Newton Paiva localized on Belo Horizonte city – Brazil. These results show us that the use of metaphors in accountancy classes can, in the opinion of the students, to promote the meaningful learning.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45485
10.11606/issn.2316-9125.v13i1p23-31
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45485
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v13i1p23-31
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45485/49094
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 13 n. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 23-31
Comunicação & Educação; Vol. 13 No. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 23-31
Comunicação & Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 23-31
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047091304857600