Language diversity in teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Maria Ângela Cordeiro
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36982
Resumo: An elementary school teacher narrates an experience carried out with natural science content, about the water cycle, and the transversal Environmental theme. She develops activities, starting by making kids more sensible through music, going on to the journalistic text and only then to didactic texts, audiovisual and literary content.The kids sing, read, discuss, watch, debate and interpret themes dealing with the water cycle and the environment. As an activity to evaluate the children, she proposes dramatizing Millôr Fernandes' A causa da chuva tale. The students create a new character and the explanatory text that concludes the tale. 
id USP-71_f986f47b10e8dd7e0182e4ecd6976ed3
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/36982
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Language diversity in teachingDiversidade de linguagem no trabalho didáticociclo da águameio ambienteensino fundamentalplanejamentotema transversalwater cycleenvironmentelementary teachingplanning transversal themeAn elementary school teacher narrates an experience carried out with natural science content, about the water cycle, and the transversal Environmental theme. She develops activities, starting by making kids more sensible through music, going on to the journalistic text and only then to didactic texts, audiovisual and literary content.The kids sing, read, discuss, watch, debate and interpret themes dealing with the water cycle and the environment. As an activity to evaluate the children, she proposes dramatizing Millôr Fernandes' A causa da chuva tale. The students create a new character and the explanatory text that concludes the tale. Professora do ensino fundamental narra experiência realizada com conteúdo de ciências naturais, sobre o ciclo da água, e o tema transversal Meio Ambiente. Ela desenvolve atividades, iniciando pela sensibilização das crianças através de música, para passar ao texto jornalístico e, só depois, ao texto didático, audiovisual e literário. As crianças cantam, lêem, discutem, assistem, debatem e interpretam em torno dos temas ciclo da água e meio ambiente. Como atividade para avaliação das crianças, propõe a dramatização da fábula A causa da chuva, de Millôr Fernandes. Os alunos criam uma nova personagem e o texto explicativo que conclui a fábula. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2001-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3698210.11606/issn.2316-9125.v0i21p100-104Comunicação & Educação; n. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 100-104Comunicação & Educação; No. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 100-104Comunicação & Educação; Núm. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 100-1042316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36982/39704Guimarães, Maria Ângela Cordeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:28:02Zoai:revistas.usp.br:article/36982Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:41.999632Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Language diversity in teaching
Diversidade de linguagem no trabalho didático
title Language diversity in teaching
spellingShingle Language diversity in teaching
Guimarães, Maria Ângela Cordeiro
ciclo da água
meio ambiente
ensino fundamental
planejamento
tema transversal
water cycle
environment
elementary teaching
planning transversal theme
title_short Language diversity in teaching
title_full Language diversity in teaching
title_fullStr Language diversity in teaching
title_full_unstemmed Language diversity in teaching
title_sort Language diversity in teaching
author Guimarães, Maria Ângela Cordeiro
author_facet Guimarães, Maria Ângela Cordeiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Maria Ângela Cordeiro
dc.subject.por.fl_str_mv ciclo da água
meio ambiente
ensino fundamental
planejamento
tema transversal
water cycle
environment
elementary teaching
planning transversal theme
topic ciclo da água
meio ambiente
ensino fundamental
planejamento
tema transversal
water cycle
environment
elementary teaching
planning transversal theme
description An elementary school teacher narrates an experience carried out with natural science content, about the water cycle, and the transversal Environmental theme. She develops activities, starting by making kids more sensible through music, going on to the journalistic text and only then to didactic texts, audiovisual and literary content.The kids sing, read, discuss, watch, debate and interpret themes dealing with the water cycle and the environment. As an activity to evaluate the children, she proposes dramatizing Millôr Fernandes' A causa da chuva tale. The students create a new character and the explanatory text that concludes the tale. 
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36982
10.11606/issn.2316-9125.v0i21p100-104
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36982
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v0i21p100-104
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36982/39704
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; n. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 100-104
Comunicação & Educação; No. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 100-104
Comunicação & Educação; Núm. 21 (2001): Teatro brasileiro, Escola e televisão, Educação para os meios; 100-104
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047088980164608