Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44841 |
Resumo: | The author approaches the issue of reception dealing with traditional media and the new ones brought by Internet.She introduces the idea that, if mass media devices segmented production and reception, simulating a passive receptor,web.2 and social networks are improving the communication process, giving visibility to the role of the subject as receptor/producer of speeches. She advocates that the reception studies have a theoretical- -methodological approach that allows theresearcher to understand the function of media and how they reverberate in the daily life of social groups, communitiesand cultures. In the field of communication/ education, the reception studies to go out of the opposition almightytransmitter versus passive receiver or, on the other hand, the simulation of neutral transmitter versus almighty receiver/consumer. These researches have as objectiveto understand communication as a process accomplished in and for the interaction of determined and historical subjectsinside a context, sharing cultural codes systems and, by doing it, act producing/renewing society. |
id |
USP-71_fcbb4f4e1d7005f6fbc3c4d6377ac85e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/44841 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escolaReception studies to understand the uses of media in schoolcomunicaçãoestudos de recepçãointernetescola.communicationreception studiesinternetschool.The author approaches the issue of reception dealing with traditional media and the new ones brought by Internet.She introduces the idea that, if mass media devices segmented production and reception, simulating a passive receptor,web.2 and social networks are improving the communication process, giving visibility to the role of the subject as receptor/producer of speeches. She advocates that the reception studies have a theoretical- -methodological approach that allows theresearcher to understand the function of media and how they reverberate in the daily life of social groups, communitiesand cultures. In the field of communication/ education, the reception studies to go out of the opposition almightytransmitter versus passive receiver or, on the other hand, the simulation of neutral transmitter versus almighty receiver/consumer. These researches have as objectiveto understand communication as a process accomplished in and for the interaction of determined and historical subjectsinside a context, sharing cultural codes systems and, by doing it, act producing/renewing society. A autora trata da temática da recepção abordando tanto os meios de comunicação tradicionais quanto os novos meios viabilizados pela internet. Destaca que, se os dispositivos para a comunicação em massa segmentaram a produção e arecepção, simulando um receptor passivo, na atualidade, a web 2 e as redes sociais estão potencializando o processo comunicacional, prometendo dar visibilidade ao papel do sujeito como receptor/produtor de discursos. Defende os estudos de recepção como abordagem teórico-metodológica que permite ao pesquisador entender o papel dos meios de comunicação e como eles repercutem no cotidiano dos grupos sociais, nas diferentes comunidades e culturas. Os estudos de recepção possibilitam, no campo comunicação/educação, sair da oposição emissor todo-poderoso versus receptor passivo ou, por outro lado, da simulação emissor neutro versus receptor/consumidor todo-poderoso. As pesquisas com essa abordagem têm como objetivo compreender a comunicação como processo que se realiza na/pela interação de sujeitos determinados, históricos e que se inter-relacionam a partirde um contexto, compartilhando sistemas de códigos culturais; e, ao fazê-lo, atuam (agem), produzindo/renovando a sociedade. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2010-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4484110.11606/issn.2316-9125.v15i3p17-28Comunicação & Educação; v. 15 n. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 17-28Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 17-28Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 17-282316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44841/48473Fígaro, Roseliinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:36:32Zoai:revistas.usp.br:article/44841Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:07.231676Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola Reception studies to understand the uses of media in school |
title |
Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola |
spellingShingle |
Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola Fígaro, Roseli comunicação estudos de recepção internet escola. communication reception studies internet school. |
title_short |
Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola |
title_full |
Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola |
title_fullStr |
Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola |
title_full_unstemmed |
Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola |
title_sort |
Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola |
author |
Fígaro, Roseli |
author_facet |
Fígaro, Roseli |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fígaro, Roseli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
comunicação estudos de recepção internet escola. communication reception studies internet school. |
topic |
comunicação estudos de recepção internet escola. communication reception studies internet school. |
description |
The author approaches the issue of reception dealing with traditional media and the new ones brought by Internet.She introduces the idea that, if mass media devices segmented production and reception, simulating a passive receptor,web.2 and social networks are improving the communication process, giving visibility to the role of the subject as receptor/producer of speeches. She advocates that the reception studies have a theoretical- -methodological approach that allows theresearcher to understand the function of media and how they reverberate in the daily life of social groups, communitiesand cultures. In the field of communication/ education, the reception studies to go out of the opposition almightytransmitter versus passive receiver or, on the other hand, the simulation of neutral transmitter versus almighty receiver/consumer. These researches have as objectiveto understand communication as a process accomplished in and for the interaction of determined and historical subjectsinside a context, sharing cultural codes systems and, by doing it, act producing/renewing society. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44841 10.11606/issn.2316-9125.v15i3p17-28 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44841 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v15i3p17-28 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44841/48473 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 15 n. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 17-28 Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 17-28 Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 17-28 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047091188465664 |