Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fígaro, Roseli
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44841
Resumo: The author approaches the issue of reception dealing with traditional media and the new ones brought by Internet.She introduces the idea that, if mass media devices segmented production and reception, simulating a passive receptor,web.2 and social networks are improving the communication process, giving visibility to the role of the subject as receptor/producer of speeches. She advocates that the reception studies have a theoretical- -methodological approach that allows theresearcher to understand the function of media and how they reverberate in the daily life of social groups, communitiesand cultures. In the field of communication/ education, the reception studies to go out of the opposition almightytransmitter versus passive receiver or, on the other hand, the simulation of neutral transmitter versus almighty receiver/consumer. These researches have as objectiveto understand communication as a process accomplished in and for the interaction of determined and historical subjectsinside a context, sharing cultural codes systems and, by doing it, act producing/renewing society.
id USP-71_fcbb4f4e1d7005f6fbc3c4d6377ac85e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/44841
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escolaReception studies to understand the uses of media in schoolcomunicaçãoestudos de recepçãointernetescola.communicationreception studiesinternetschool.The author approaches the issue of reception dealing with traditional media and the new ones brought by Internet.She introduces the idea that, if mass media devices segmented production and reception, simulating a passive receptor,web.2 and social networks are improving the communication process, giving visibility to the role of the subject as receptor/producer of speeches. She advocates that the reception studies have a theoretical- -methodological approach that allows theresearcher to understand the function of media and how they reverberate in the daily life of social groups, communitiesand cultures. In the field of communication/ education, the reception studies to go out of the opposition almightytransmitter versus passive receiver or, on the other hand, the simulation of neutral transmitter versus almighty receiver/consumer. These researches have as objectiveto understand communication as a process accomplished in and for the interaction of determined and historical subjectsinside a context, sharing cultural codes systems and, by doing it, act producing/renewing society. A autora trata da temática da recepção abordando tanto os meios de comunicação tradicionais quanto os novos meios viabilizados pela internet. Destaca que, se os dispositivos para a comunicação em massa segmentaram a produção e arecepção, simulando um receptor passivo, na atualidade, a web 2 e as redes sociais estão potencializando o processo comunicacional, prometendo dar visibilidade ao papel do sujeito como receptor/produtor de discursos. Defende os estudos de recepção como abordagem teórico-metodológica que permite ao pesquisador entender o papel dos meios de comunicação e como eles repercutem no cotidiano dos grupos sociais, nas diferentes comunidades e culturas. Os estudos de recepção possibilitam, no campo comunicação/educação, sair da oposição emissor todo-poderoso versus receptor passivo ou, por outro lado, da simulação emissor neutro versus receptor/consumidor todo-poderoso. As pesquisas com essa abordagem têm como objetivo compreender a comunicação como processo que se realiza na/pela interação de sujeitos determinados, históricos e que se inter-relacionam a partirde um contexto, compartilhando sistemas de códigos culturais; e, ao fazê-lo, atuam (agem), produzindo/renovando a sociedade. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2010-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4484110.11606/issn.2316-9125.v15i3p17-28Comunicação & Educação; v. 15 n. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 17-28Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 17-28Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 17-282316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44841/48473Fígaro, Roseliinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:36:32Zoai:revistas.usp.br:article/44841Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:07.231676Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola
Reception studies to understand the uses of media in school
title Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola
spellingShingle Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola
Fígaro, Roseli
comunicação
estudos de recepção
internet
escola.
communication
reception studies
internet
school.
title_short Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola
title_full Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola
title_fullStr Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola
title_full_unstemmed Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola
title_sort Estudos de recepção para entender os usos da mídia na escola
author Fígaro, Roseli
author_facet Fígaro, Roseli
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fígaro, Roseli
dc.subject.por.fl_str_mv comunicação
estudos de recepção
internet
escola.
communication
reception studies
internet
school.
topic comunicação
estudos de recepção
internet
escola.
communication
reception studies
internet
school.
description The author approaches the issue of reception dealing with traditional media and the new ones brought by Internet.She introduces the idea that, if mass media devices segmented production and reception, simulating a passive receptor,web.2 and social networks are improving the communication process, giving visibility to the role of the subject as receptor/producer of speeches. She advocates that the reception studies have a theoretical- -methodological approach that allows theresearcher to understand the function of media and how they reverberate in the daily life of social groups, communitiesand cultures. In the field of communication/ education, the reception studies to go out of the opposition almightytransmitter versus passive receiver or, on the other hand, the simulation of neutral transmitter versus almighty receiver/consumer. These researches have as objectiveto understand communication as a process accomplished in and for the interaction of determined and historical subjectsinside a context, sharing cultural codes systems and, by doing it, act producing/renewing society.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44841
10.11606/issn.2316-9125.v15i3p17-28
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44841
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v15i3p17-28
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44841/48473
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 15 n. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 17-28
Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 17-28
Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 17-28
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047091188465664