O que os especialistas entendem por comunicação responsável?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organicom (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/194011 |
Resumo: | This paper explores the perspective of communication experts about the concept of responsible communication (RC). Seven experts were interviewed and the results indicate two perspectives: a first one that emphasizes the role of RC as a reactor axis of corporate reputation and a second one that bets on holism as the basis of organizational transversality. As a theoretical category, RC offers a better understanding of how organizations’ public communication may facilitate openness and understanding between organizations and society. |
id |
USP-72_574c6b79b16d41c19be476b4066ae1c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/194011 |
network_acronym_str |
USP-72 |
network_name_str |
Organicom (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O que os especialistas entendem por comunicação responsável?What do experts understand as responsible communication?¿Qué entienden los expertos por comunicación responsable?Responsible communication Ethical communication Public communicationQualitative researchCorporate social responsibilityResponsible communicationEthical communicationPublic communicationQualitative researchCorporate social responsibilityComunicação éticaComunicação públicaPesquisa qualitativaResponsabilidade social corporativaComunicação responsávelThis paper explores the perspective of communication experts about the concept of responsible communication (RC). Seven experts were interviewed and the results indicate two perspectives: a first one that emphasizes the role of RC as a reactor axis of corporate reputation and a second one that bets on holism as the basis of organizational transversality. As a theoretical category, RC offers a better understanding of how organizations’ public communication may facilitate openness and understanding between organizations and society.Este artigo examina a perspectiva de especialistas sobre a comunicação responsável (CR). Foram entrevistados sete especialistas, e os resultados mostram duas perspectivas: uma que destaca o papel da CR como eixo norteador da reputação corporativa e outra que aposta no holismo como base da transversalidade organizacional. Como categoria teórica, a CR oferece um maior conhecimento sobre como a comunicação pública das organizações pode facilitar a abertura e a compreensão entre organizações e sociedade.Este trabajo explora la perspectiva de especialistas sobre comunicación responsable (CR). Siete expertos fueron entrevistados, y los resultados indican dos perspectivas: una que enfatiza el papel de la CR como eje rector de la reputación corporativa y otra que apuesta por el holismo como base de la transversalidad organizacional. Mientras categoría teórica, la CR ofrece un mayor conocimiento sobre la forma en que la comunicación pública de las organizaciones puede facilitar la apertura y el entendimiento entre organizaciones y sociedad.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2022-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/19401110.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.194011Organicom; v. 19 n. 38 (2022): Relações dialogais, vulnerabilidades e resistências no ambiente interno das organizações; 172-1862238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/194011/183196https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/194011/185331Copyright (c) 2022 J Roberto Sánchez-Reina, Hilda Gabriela Hernández Flores, Ericka Fernanda González-Larahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSánchez-Reina, J RobertoHernández Flores, Hilda GabrielaGonzález-Lara, Ericka Fernanda 2022-11-18T17:38:51Zoai:revistas.usp.br:article/194011Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:58.014557Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O que os especialistas entendem por comunicação responsável? What do experts understand as responsible communication? ¿Qué entienden los expertos por comunicación responsable? |
title |
O que os especialistas entendem por comunicação responsável? |
spellingShingle |
O que os especialistas entendem por comunicação responsável? Sánchez-Reina, J Roberto Responsible communication Ethical communication Public communication Qualitative research Corporate social responsibility Responsible communication Ethical communication Public communication Qualitative research Corporate social responsibility Comunicação ética Comunicação pública Pesquisa qualitativa Responsabilidade social corporativa Comunicação responsável |
title_short |
O que os especialistas entendem por comunicação responsável? |
title_full |
O que os especialistas entendem por comunicação responsável? |
title_fullStr |
O que os especialistas entendem por comunicação responsável? |
title_full_unstemmed |
O que os especialistas entendem por comunicação responsável? |
title_sort |
O que os especialistas entendem por comunicação responsável? |
author |
Sánchez-Reina, J Roberto |
author_facet |
Sánchez-Reina, J Roberto Hernández Flores, Hilda Gabriela González-Lara, Ericka Fernanda |
author_role |
author |
author2 |
Hernández Flores, Hilda Gabriela González-Lara, Ericka Fernanda |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sánchez-Reina, J Roberto Hernández Flores, Hilda Gabriela González-Lara, Ericka Fernanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Responsible communication Ethical communication Public communication Qualitative research Corporate social responsibility Responsible communication Ethical communication Public communication Qualitative research Corporate social responsibility Comunicação ética Comunicação pública Pesquisa qualitativa Responsabilidade social corporativa Comunicação responsável |
topic |
Responsible communication Ethical communication Public communication Qualitative research Corporate social responsibility Responsible communication Ethical communication Public communication Qualitative research Corporate social responsibility Comunicação ética Comunicação pública Pesquisa qualitativa Responsabilidade social corporativa Comunicação responsável |
description |
This paper explores the perspective of communication experts about the concept of responsible communication (RC). Seven experts were interviewed and the results indicate two perspectives: a first one that emphasizes the role of RC as a reactor axis of corporate reputation and a second one that bets on holism as the basis of organizational transversality. As a theoretical category, RC offers a better understanding of how organizations’ public communication may facilitate openness and understanding between organizations and society. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/194011 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.194011 |
url |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/194011 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.194011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/194011/183196 https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/194011/185331 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Organicom; v. 19 n. 38 (2022): Relações dialogais, vulnerabilidades e resistências no ambiente interno das organizações; 172-186 2238-2593 1807-1236 reponame:Organicom (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Organicom (Online) |
collection |
Organicom (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaorganicom@usp.br |
_version_ |
1797047111392428032 |