Memória empresarial: uma proposta teórico-conceitual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Renata Cássia Andreoni de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Organicom (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139219
Resumo: This article presents a theoretical and conceptual proposal on organizational memory, understanding it as being a constituent source of organizational discourses. Such discourses are perceived as products and producers of a conceptual triad consisting of memory, communication and power. In this perspective, organizational memory is created as from such triad. We propose to perceive and dialogue on the affective potentialities of memory (belonging, bonds, identity), but also their more pragmatic competencies (knowledge and information), which may impact on knowledge management.
id USP-72_d419c8871613ab0a0ff276b6986f85aa
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/139219
network_acronym_str USP-72
network_name_str Organicom (Online)
repository_id_str
spelling Memória empresarial: uma proposta teórico-conceitualOrganizational memory: a theoretical and conceptual proposalMemoria empresarial: una propuesta teórico-conceptualMemoria. Comunicación. Poder. Organizaciones. Memoria empresarial.Memory. Communication. Power. Organizations. Organizational memory.Memória. Comunicação. Poder. Organizações. Memória empresarial.This article presents a theoretical and conceptual proposal on organizational memory, understanding it as being a constituent source of organizational discourses. Such discourses are perceived as products and producers of a conceptual triad consisting of memory, communication and power. In this perspective, organizational memory is created as from such triad. We propose to perceive and dialogue on the affective potentialities of memory (belonging, bonds, identity), but also their more pragmatic competencies (knowledge and information), which may impact on knowledge management.Este artículo presenta una propuesta teórico-conceptual sobre la memoria empresarial, entendiéndola como fuente constituyente de discursos organizacionales. Estos discursos son percibidos como productos y productores de una tríade conceptual, formada por memoria, comunicación y poder. En esta perspectiva, la memoria empresarial se constituye a partir de esa tríade. Proponemos percibir y dialogar al respecto de las potencialidades afectivas de la memoria (pertenencia, vínculos, identidad), sino, también, sus competencias más pragmáticas (saberes e informaciones), pudiendo actuar sobre la gestión del conocimiento.Este artigo apresenta uma proposta teórico-conceitual sobre a memória empresarial, entendendo-a como fonte constituinte de discursos organizacionais. Esses discursos são percebidos como produtos e produtores de uma tríade conceitual, formada por memória, comunicação e poder. Nesta perspectiva, a memória empresarial se constitui a partir dessa tríade. Propomos perceber e dialogar a respeito das potencialidades afetivas da memória (pertencimento, vínculos, identidade), mas, também, suas competências mais pragmáticas (saberes e informações) que podem atuar sobre a gestão do conhecimento.  Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2014-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13921910.11606/issn.2238-2593.organicom.2014.139219Organicom; v. 11 n. 20 (2014): Memória Institucional, Narrativas e Storytelling; 73-832238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139219/134561Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Renata Cássia Andreoni de2017-11-08T16:03:43Zoai:revistas.usp.br:article/139219Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:35.460842Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Memória empresarial: uma proposta teórico-conceitual
Organizational memory: a theoretical and conceptual proposal
Memoria empresarial: una propuesta teórico-conceptual
title Memória empresarial: uma proposta teórico-conceitual
spellingShingle Memória empresarial: uma proposta teórico-conceitual
Souza, Renata Cássia Andreoni de
Memoria. Comunicación. Poder. Organizaciones. Memoria empresarial.
Memory. Communication. Power. Organizations. Organizational memory.
Memória. Comunicação. Poder. Organizações. Memória empresarial.
title_short Memória empresarial: uma proposta teórico-conceitual
title_full Memória empresarial: uma proposta teórico-conceitual
title_fullStr Memória empresarial: uma proposta teórico-conceitual
title_full_unstemmed Memória empresarial: uma proposta teórico-conceitual
title_sort Memória empresarial: uma proposta teórico-conceitual
author Souza, Renata Cássia Andreoni de
author_facet Souza, Renata Cássia Andreoni de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Renata Cássia Andreoni de
dc.subject.por.fl_str_mv Memoria. Comunicación. Poder. Organizaciones. Memoria empresarial.
Memory. Communication. Power. Organizations. Organizational memory.
Memória. Comunicação. Poder. Organizações. Memória empresarial.
topic Memoria. Comunicación. Poder. Organizaciones. Memoria empresarial.
Memory. Communication. Power. Organizations. Organizational memory.
Memória. Comunicação. Poder. Organizações. Memória empresarial.
description This article presents a theoretical and conceptual proposal on organizational memory, understanding it as being a constituent source of organizational discourses. Such discourses are perceived as products and producers of a conceptual triad consisting of memory, communication and power. In this perspective, organizational memory is created as from such triad. We propose to perceive and dialogue on the affective potentialities of memory (belonging, bonds, identity), but also their more pragmatic competencies (knowledge and information), which may impact on knowledge management.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139219
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2014.139219
url https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139219
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2014.139219
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139219/134561
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Organicom
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Organicom
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Organicom; v. 11 n. 20 (2014): Memória Institucional, Narrativas e Storytelling; 73-83
2238-2593
1807-1236
reponame:Organicom (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Organicom (Online)
collection Organicom (Online)
repository.name.fl_str_mv Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaorganicom@usp.br
_version_ 1797047109766086656