Diálogo e interações face a face: a força da oralidade na comunicação interna

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Marta Terezinha Motta Campos
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Organicom (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139203
Resumo: The aim of this research, as part of a doctoral thesis defended by the author at the University of Sao Paulo’s School of Communication and Arts (ECA-USP), under the guidance of Prof. Dr. Margarida Kunsch, is to focus on the use of manifestations and uses of oral speech. The data gathered comprises oral communication practices as observed in the interactions between leaders and employees at a state-owned company located in the northern region of the state of Parana, Brazil. The research required both a qualitative and a quantitative approach, and here we concentrate on the latter. The findings firmly suggest that the use of oral speech in internal communication is strongly acknowledged for its ability to foster high-impact interactions on the team overall productivity and performance.
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spelling Diálogo e interações face a face: a força da oralidade na comunicação internaDialogue and face to face interactions: the power of oral speech in internal communicationEl diálogo y la interacción cara a cara: la fuerza de la oralidad en la comunicación internaInteracción. Cara a cara. Oralidad. Comunicación interna.Interaction. Face to face. Orality. Internal communication.Interação. Face a face. Oralidade. Comunicação interna.The aim of this research, as part of a doctoral thesis defended by the author at the University of Sao Paulo’s School of Communication and Arts (ECA-USP), under the guidance of Prof. Dr. Margarida Kunsch, is to focus on the use of manifestations and uses of oral speech. The data gathered comprises oral communication practices as observed in the interactions between leaders and employees at a state-owned company located in the northern region of the state of Parana, Brazil. The research required both a qualitative and a quantitative approach, and here we concentrate on the latter. The findings firmly suggest that the use of oral speech in internal communication is strongly acknowledged for its ability to foster high-impact interactions on the team overall productivity and performance.El interés de la investigación aquí presentada, es un recorte de la tesis de doctorado defendida por la autora en la Escuela de Comunicaciones y Artes de la Universidad de São Paulo (ECA-USP), bajo la orientación de la Profa. Dra. Margarida Kunsch, se situó en el campo de las manifestaciones y de los usos del habla. La investigación tuvo la comunicación interna como objeto y el contorno de la pesquisa fue el uso de la oralidad entre líderes y empleados en una empresa estatal situada en el norte de Paraná. La oralidad es un capítulo complejo de las ciencias sociales y la investigación pidió una aproximación cuantitativa y cualitativa. Una medida cuantitativa llenó el propósito de enfrentar el pensamiento del líder, sobre el uso oralidad en la práctica de la comunicación interna, con la percepción de los seguidores sobre lo que realmente ocurre en una organización pública.O interesse da pesquisa aqui apresentada, recorte da tese de doutorado defendida pela autora na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), sob orientação da Profa. Dra. Margarida Kunsch, situou-se no campo das manifestações e dos usos da fala. O corpus foi constituído em torno da oralidade observada nas interações entre líderes e empregados de uma empresa estatal situada na região norte do Paraná. A análise exigiu um enfoque quali-quantitativo, destacando-se aqui o quantitativo. As conclusões permitem afirmar que o uso da oralidade na prática de comunicação interna é fortemente reconhecido por sua capacidade de promover interações de elevado impacto na produtividade e na performance da equipe em seu conjunto. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2013-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13920310.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139203Organicom; v. 10 n. 19 (2013): Comunicação Interna, Processos e as Interações nas Organizações; 184-1982238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139203/134545Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Marta Terezinha Motta Campos2017-11-08T13:34:42Zoai:revistas.usp.br:article/139203Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:34.596179Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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