Interdisciplinarity in education for sustainable development: business schools perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Flavio Pinheiro
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
Texto Completo: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/96/96132/tde-18082021-100329/
Resumo: Business Schools play an essential role in sustainable development agenda integration since their practices are vectors for a needed paradigm change. Nevertheless, they are often criticized for not forming the actors of change towards a sustainable future. Interdisciplinarity can aid the development of systemic patterns able to grasp the Education for Sustainable Development (ESD) complexity. This work addresses ESD in the school\'s signatories of the Principles for Responsible Management Education (UN-PRME): an educational platform developed to aid the business schools. Research is framed through the lens of critical and instrumental interdisciplinarity perspectives and is summarized in the question: How interdisciplinary linkages to Education for Sustainable Development in Business Schools? Methods rely on the evaluation of 37 PRME Schools Reports and interviews with educators. Results are analyzed through content analysis, supported by text-mining and network theory tools. The primary outcomes are I) a review with a future research agenda, II) a taxonomy of critical and instrumental Interdisciplinarity, and III) a framework of the PRME schools. The results contribute theoretically with advancing research on the intermesh of ESD, Responsible Management Education, and Interdisciplinarity. The developed framework is a tool for diagnosis and prognosis on how interdisciplinary can improve ESD in business schools.
id USP_8fb0325468049f9aeca131101ea0f9d5
oai_identifier_str oai:teses.usp.br:tde-18082021-100329
network_acronym_str USP
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
repository_id_str 2721
spelling Interdisciplinarity in education for sustainable development: business schools perspectivesInterdisciplinaridade em educação para o desenvolvimento sustentável: perspectivas das escolas de negóciosEducação em gestãoEducação para o desenvolvimento sustentávelEducation for sustainable development (ESD)InterdisciplinaridadeInterdisciplinarityManagement educationPrincípios para educação em gestão responsável (UN-PRME)Principles for responsible management education (UN-PRME)Business Schools play an essential role in sustainable development agenda integration since their practices are vectors for a needed paradigm change. Nevertheless, they are often criticized for not forming the actors of change towards a sustainable future. Interdisciplinarity can aid the development of systemic patterns able to grasp the Education for Sustainable Development (ESD) complexity. This work addresses ESD in the school\'s signatories of the Principles for Responsible Management Education (UN-PRME): an educational platform developed to aid the business schools. Research is framed through the lens of critical and instrumental interdisciplinarity perspectives and is summarized in the question: How interdisciplinary linkages to Education for Sustainable Development in Business Schools? Methods rely on the evaluation of 37 PRME Schools Reports and interviews with educators. Results are analyzed through content analysis, supported by text-mining and network theory tools. The primary outcomes are I) a review with a future research agenda, II) a taxonomy of critical and instrumental Interdisciplinarity, and III) a framework of the PRME schools. The results contribute theoretically with advancing research on the intermesh of ESD, Responsible Management Education, and Interdisciplinarity. The developed framework is a tool for diagnosis and prognosis on how interdisciplinary can improve ESD in business schools.O Desenvolvimento Sustentável ganha centralidade e relevância a cada dia: as questões inerentes à sustentabilidade são complexas, urgentes e precisam de abordagens sistêmicas e capazes de envolver organizações, governos e indivíduos. As Instituições de Ensino Superior (IES) desempenham um papel importante, uma vez que ensino, pesquisa e extensão são vetores para a integração da sustentabilidade. Dentro do ensino superior, as Escolas de Negócios, são muitas vezes criticadas por falharem na educação de lideranças aptas para mudança de paradigma em direção a um futuro sustentável. Nesse cenário, plataformas educacionais como os Princípios para a Educação em Gestão Responsável (UN-PRME), são desenvolvidas para fomentar novos padrões de educação empresarial em nível planetário. A interdisciplinaridade oferece uma boa lente para explorar a dimensão sistêmica necessária para a nova educação em gestão. Este trabalho aborda a Educação para o Desenvolvimento Sustentável (EDS) nas escolas de negócios sob a ótica da educação, especificamente no gradiente existente entre as perspectivas da interdisciplinaridade crítica e instrumental. A resposta buscada aqui refere-se à seguinte questão: Como a interdisciplinaridade manifesta-se na Educação para o Desenvolvimento Sustentável no contexto das Escolas de Negócios? A abordagem metodológica conta com o levantamento documental dos Relatórios das Escolas signatárias do UN-PRME e entrevistas com educadores relacionados à educação em gestão responsável. Os resultados são analisados por meio da análise de conteúdo, apoiada em ferramentas de mineração de texto e da teoria de redes. O trabalho apresenta três resultados principais: I) um framework de revisão sistemática com gráficos bibliométricos e uma agenda de pesquisa futura, II) uma taxonomia de categorias da interdisciplinaridade nas dimensões crítica e instrumental e III) um framework no formato de mapa de calor conectando a taxonomia proposta com as escolas signatárias do PRME. A taxonomia e a revisão aqui propostas contribuem teoricamente para o avanço da pesquisa em Educação para o Desenvolvimento Sustentável, Educação para Gestão Responsável e Interdisciplinaridade. As contribuições práticas concentram-se nos frameworks gerados, que podem auxiliar no diagnóstico e prognóstico sobre como a interdisciplinaridade pode auxiliar na melhoria da educação gerencial.Biblioteca Digitais de Teses e Dissertações da USPCezarino, Luciana OrangesMartins, Flavio Pinheiro2021-06-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/96/96132/tde-18082021-100329/reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USPinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPReter o conteúdo por motivos de patente, publicação e/ou direitos autoriais.info:eu-repo/semantics/openAccesseng2022-12-01T18:33:36Zoai:teses.usp.br:tde-18082021-100329Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.teses.usp.br/PUBhttp://www.teses.usp.br/cgi-bin/mtd2br.plvirginia@if.usp.br|| atendimento@aguia.usp.br||virginia@if.usp.bropendoar:27212022-12-01T18:33:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinarity in education for sustainable development: business schools perspectives
Interdisciplinaridade em educação para o desenvolvimento sustentável: perspectivas das escolas de negócios
title Interdisciplinarity in education for sustainable development: business schools perspectives
spellingShingle Interdisciplinarity in education for sustainable development: business schools perspectives
Martins, Flavio Pinheiro
Educação em gestão
Educação para o desenvolvimento sustentável
Education for sustainable development (ESD)
Interdisciplinaridade
Interdisciplinarity
Management education
Princípios para educação em gestão responsável (UN-PRME)
Principles for responsible management education (UN-PRME)
title_short Interdisciplinarity in education for sustainable development: business schools perspectives
title_full Interdisciplinarity in education for sustainable development: business schools perspectives
title_fullStr Interdisciplinarity in education for sustainable development: business schools perspectives
title_full_unstemmed Interdisciplinarity in education for sustainable development: business schools perspectives
title_sort Interdisciplinarity in education for sustainable development: business schools perspectives
author Martins, Flavio Pinheiro
author_facet Martins, Flavio Pinheiro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cezarino, Luciana Oranges
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Flavio Pinheiro
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em gestão
Educação para o desenvolvimento sustentável
Education for sustainable development (ESD)
Interdisciplinaridade
Interdisciplinarity
Management education
Princípios para educação em gestão responsável (UN-PRME)
Principles for responsible management education (UN-PRME)
topic Educação em gestão
Educação para o desenvolvimento sustentável
Education for sustainable development (ESD)
Interdisciplinaridade
Interdisciplinarity
Management education
Princípios para educação em gestão responsável (UN-PRME)
Principles for responsible management education (UN-PRME)
description Business Schools play an essential role in sustainable development agenda integration since their practices are vectors for a needed paradigm change. Nevertheless, they are often criticized for not forming the actors of change towards a sustainable future. Interdisciplinarity can aid the development of systemic patterns able to grasp the Education for Sustainable Development (ESD) complexity. This work addresses ESD in the school\'s signatories of the Principles for Responsible Management Education (UN-PRME): an educational platform developed to aid the business schools. Research is framed through the lens of critical and instrumental interdisciplinarity perspectives and is summarized in the question: How interdisciplinary linkages to Education for Sustainable Development in Business Schools? Methods rely on the evaluation of 37 PRME Schools Reports and interviews with educators. Results are analyzed through content analysis, supported by text-mining and network theory tools. The primary outcomes are I) a review with a future research agenda, II) a taxonomy of critical and instrumental Interdisciplinarity, and III) a framework of the PRME schools. The results contribute theoretically with advancing research on the intermesh of ESD, Responsible Management Education, and Interdisciplinarity. The developed framework is a tool for diagnosis and prognosis on how interdisciplinary can improve ESD in business schools.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/96/96132/tde-18082021-100329/
url https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/96/96132/tde-18082021-100329/
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv
dc.rights.driver.fl_str_mv Reter o conteúdo por motivos de patente, publicação e/ou direitos autoriais.
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Reter o conteúdo por motivos de patente, publicação e/ou direitos autoriais.
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv
dc.publisher.none.fl_str_mv Biblioteca Digitais de Teses e Dissertações da USP
publisher.none.fl_str_mv Biblioteca Digitais de Teses e Dissertações da USP
dc.source.none.fl_str_mv
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv virginia@if.usp.br|| atendimento@aguia.usp.br||virginia@if.usp.br
_version_ 1809090837061042176