Gender, Skills and Educational Outcomes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP |
Texto Completo: | http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12138/tde-21032016-131704/ |
Resumo: | Why do girls and boys perform differently in school? In this paper, we examine the gender gap in educational achievement for Language and Mathematics using a novel dataset of 10,000 students in the Public School System of Sao Paulo, Brazil. The broad set of available information allows us to test the relative importance of skills and incentives to schooling on the educational outcomes of boys and girls. We summarize a unique socioemotional profile of boys and girls in Brazil and find significant gender differences in skills and incentives to schooling. Performing a decomposition exercise, we find that the gender gap in educational outcomes is significantly explained by differences in the levels of observed inputs, especially incentives to schooling. We bring new evidence on the importance of incentives to schooling in explaining the gender differences in both classroom grades in standardized test scores. |
id |
USP_98ab4027d9a7e503c74593811d9acc5b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:teses.usp.br:tde-21032016-131704 |
network_acronym_str |
USP |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP |
repository_id_str |
2721 |
spelling |
Gender, Skills and Educational OutcomesGênero, habilidades e resultados educacionaisDecomposição estatísticaDesempenho educacionalEconomia da educaçãoEconomia da personalidadeEconomics of educationEconomics of personalityEducational outcomesGenderGêneroHabilidades não-cognitivasNon-cognitive skillsStatistical decompositionWhy do girls and boys perform differently in school? In this paper, we examine the gender gap in educational achievement for Language and Mathematics using a novel dataset of 10,000 students in the Public School System of Sao Paulo, Brazil. The broad set of available information allows us to test the relative importance of skills and incentives to schooling on the educational outcomes of boys and girls. We summarize a unique socioemotional profile of boys and girls in Brazil and find significant gender differences in skills and incentives to schooling. Performing a decomposition exercise, we find that the gender gap in educational outcomes is significantly explained by differences in the levels of observed inputs, especially incentives to schooling. We bring new evidence on the importance of incentives to schooling in explaining the gender differences in both classroom grades in standardized test scores.Por que meninas e meninos têm desempenhos diferentes na escola? Nesta pesquisa, vamos examinar as disparidades de gênero no desempenho escolar em Linguagem e Matemática utilizando um novo conjunto de dados de 10.000 alunos do Sistema Público de Ensino de São Paulo, Brasil. O amplo conjunto de informações disponíveis nos permite testar a importância relativa das competências socioemocionais e incentivos à educação sobre os resultados educacionais de meninos e meninas. Nós traçamos um perfil socioemocional único de meninos e meninas no Brasil e encontramos diferenças de gênero significativas nas habilidades e incentivos à educação. Realizando um exercício de decomposição, descobrimos que a diferença de gênero nos resultados educacionais é significativamente explicada pelas diferenças nos níveis de insumos observados, especialmente incentivos à educação. Ainda, encontramos novas evidências sobre a importância dos incentivos à educação para explicar as diferenças de gênero em notas de sala de aula e resultados de testes padronizados.Biblioteca Digitais de Teses e Dissertações da USPRangel, Marcos de AlmeidaSilva, Ana Paula Melo da2016-01-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12138/tde-21032016-131704/reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USPinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPLiberar o conteúdo para acesso público.info:eu-repo/semantics/openAccesseng2017-09-04T21:06:17Zoai:teses.usp.br:tde-21032016-131704Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.teses.usp.br/PUBhttp://www.teses.usp.br/cgi-bin/mtd2br.plvirginia@if.usp.br|| atendimento@aguia.usp.br||virginia@if.usp.bropendoar:27212017-09-04T21:06:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender, Skills and Educational Outcomes Gênero, habilidades e resultados educacionais |
title |
Gender, Skills and Educational Outcomes |
spellingShingle |
Gender, Skills and Educational Outcomes Silva, Ana Paula Melo da Decomposição estatística Desempenho educacional Economia da educação Economia da personalidade Economics of education Economics of personality Educational outcomes Gender Gênero Habilidades não-cognitivas Non-cognitive skills Statistical decomposition |
title_short |
Gender, Skills and Educational Outcomes |
title_full |
Gender, Skills and Educational Outcomes |
title_fullStr |
Gender, Skills and Educational Outcomes |
title_full_unstemmed |
Gender, Skills and Educational Outcomes |
title_sort |
Gender, Skills and Educational Outcomes |
author |
Silva, Ana Paula Melo da |
author_facet |
Silva, Ana Paula Melo da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rangel, Marcos de Almeida |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ana Paula Melo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Decomposição estatística Desempenho educacional Economia da educação Economia da personalidade Economics of education Economics of personality Educational outcomes Gender Gênero Habilidades não-cognitivas Non-cognitive skills Statistical decomposition |
topic |
Decomposição estatística Desempenho educacional Economia da educação Economia da personalidade Economics of education Economics of personality Educational outcomes Gender Gênero Habilidades não-cognitivas Non-cognitive skills Statistical decomposition |
description |
Why do girls and boys perform differently in school? In this paper, we examine the gender gap in educational achievement for Language and Mathematics using a novel dataset of 10,000 students in the Public School System of Sao Paulo, Brazil. The broad set of available information allows us to test the relative importance of skills and incentives to schooling on the educational outcomes of boys and girls. We summarize a unique socioemotional profile of boys and girls in Brazil and find significant gender differences in skills and incentives to schooling. Performing a decomposition exercise, we find that the gender gap in educational outcomes is significantly explained by differences in the levels of observed inputs, especially incentives to schooling. We bring new evidence on the importance of incentives to schooling in explaining the gender differences in both classroom grades in standardized test scores. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12138/tde-21032016-131704/ |
url |
http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12138/tde-21032016-131704/ |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
|
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Liberar o conteúdo para acesso público. info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Liberar o conteúdo para acesso público. |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Biblioteca Digitais de Teses e Dissertações da USP |
publisher.none.fl_str_mv |
Biblioteca Digitais de Teses e Dissertações da USP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
virginia@if.usp.br|| atendimento@aguia.usp.br||virginia@if.usp.br |
_version_ |
1815257236440612864 |