Gender, Skills and Educational Outcomes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ana Paula Melo da
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
Texto Completo: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12138/tde-21032016-131704/
Resumo: Why do girls and boys perform differently in school? In this paper, we examine the gender gap in educational achievement for Language and Mathematics using a novel dataset of 10,000 students in the Public School System of Sao Paulo, Brazil. The broad set of available information allows us to test the relative importance of skills and incentives to schooling on the educational outcomes of boys and girls. We summarize a unique socioemotional profile of boys and girls in Brazil and find significant gender differences in skills and incentives to schooling. Performing a decomposition exercise, we find that the gender gap in educational outcomes is significantly explained by differences in the levels of observed inputs, especially incentives to schooling. We bring new evidence on the importance of incentives to schooling in explaining the gender differences in both classroom grades in standardized test scores.
id USP_98ab4027d9a7e503c74593811d9acc5b
oai_identifier_str oai:teses.usp.br:tde-21032016-131704
network_acronym_str USP
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
repository_id_str 2721
spelling Gender, Skills and Educational OutcomesGênero, habilidades e resultados educacionaisDecomposição estatísticaDesempenho educacionalEconomia da educaçãoEconomia da personalidadeEconomics of educationEconomics of personalityEducational outcomesGenderGêneroHabilidades não-cognitivasNon-cognitive skillsStatistical decompositionWhy do girls and boys perform differently in school? In this paper, we examine the gender gap in educational achievement for Language and Mathematics using a novel dataset of 10,000 students in the Public School System of Sao Paulo, Brazil. The broad set of available information allows us to test the relative importance of skills and incentives to schooling on the educational outcomes of boys and girls. We summarize a unique socioemotional profile of boys and girls in Brazil and find significant gender differences in skills and incentives to schooling. Performing a decomposition exercise, we find that the gender gap in educational outcomes is significantly explained by differences in the levels of observed inputs, especially incentives to schooling. We bring new evidence on the importance of incentives to schooling in explaining the gender differences in both classroom grades in standardized test scores.Por que meninas e meninos têm desempenhos diferentes na escola? Nesta pesquisa, vamos examinar as disparidades de gênero no desempenho escolar em Linguagem e Matemática utilizando um novo conjunto de dados de 10.000 alunos do Sistema Público de Ensino de São Paulo, Brasil. O amplo conjunto de informações disponíveis nos permite testar a importância relativa das competências socioemocionais e incentivos à educação sobre os resultados educacionais de meninos e meninas. Nós traçamos um perfil socioemocional único de meninos e meninas no Brasil e encontramos diferenças de gênero significativas nas habilidades e incentivos à educação. Realizando um exercício de decomposição, descobrimos que a diferença de gênero nos resultados educacionais é significativamente explicada pelas diferenças nos níveis de insumos observados, especialmente incentivos à educação. Ainda, encontramos novas evidências sobre a importância dos incentivos à educação para explicar as diferenças de gênero em notas de sala de aula e resultados de testes padronizados.Biblioteca Digitais de Teses e Dissertações da USPRangel, Marcos de AlmeidaSilva, Ana Paula Melo da2016-01-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12138/tde-21032016-131704/reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USPinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPLiberar o conteúdo para acesso público.info:eu-repo/semantics/openAccesseng2017-09-04T21:06:17Zoai:teses.usp.br:tde-21032016-131704Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.teses.usp.br/PUBhttp://www.teses.usp.br/cgi-bin/mtd2br.plvirginia@if.usp.br|| atendimento@aguia.usp.br||virginia@if.usp.bropendoar:27212017-09-04T21:06:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender, Skills and Educational Outcomes
Gênero, habilidades e resultados educacionais
title Gender, Skills and Educational Outcomes
spellingShingle Gender, Skills and Educational Outcomes
Silva, Ana Paula Melo da
Decomposição estatística
Desempenho educacional
Economia da educação
Economia da personalidade
Economics of education
Economics of personality
Educational outcomes
Gender
Gênero
Habilidades não-cognitivas
Non-cognitive skills
Statistical decomposition
title_short Gender, Skills and Educational Outcomes
title_full Gender, Skills and Educational Outcomes
title_fullStr Gender, Skills and Educational Outcomes
title_full_unstemmed Gender, Skills and Educational Outcomes
title_sort Gender, Skills and Educational Outcomes
author Silva, Ana Paula Melo da
author_facet Silva, Ana Paula Melo da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rangel, Marcos de Almeida
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ana Paula Melo da
dc.subject.por.fl_str_mv Decomposição estatística
Desempenho educacional
Economia da educação
Economia da personalidade
Economics of education
Economics of personality
Educational outcomes
Gender
Gênero
Habilidades não-cognitivas
Non-cognitive skills
Statistical decomposition
topic Decomposição estatística
Desempenho educacional
Economia da educação
Economia da personalidade
Economics of education
Economics of personality
Educational outcomes
Gender
Gênero
Habilidades não-cognitivas
Non-cognitive skills
Statistical decomposition
description Why do girls and boys perform differently in school? In this paper, we examine the gender gap in educational achievement for Language and Mathematics using a novel dataset of 10,000 students in the Public School System of Sao Paulo, Brazil. The broad set of available information allows us to test the relative importance of skills and incentives to schooling on the educational outcomes of boys and girls. We summarize a unique socioemotional profile of boys and girls in Brazil and find significant gender differences in skills and incentives to schooling. Performing a decomposition exercise, we find that the gender gap in educational outcomes is significantly explained by differences in the levels of observed inputs, especially incentives to schooling. We bring new evidence on the importance of incentives to schooling in explaining the gender differences in both classroom grades in standardized test scores.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12138/tde-21032016-131704/
url http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12138/tde-21032016-131704/
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv
dc.rights.driver.fl_str_mv Liberar o conteúdo para acesso público.
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Liberar o conteúdo para acesso público.
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv
dc.publisher.none.fl_str_mv Biblioteca Digitais de Teses e Dissertações da USP
publisher.none.fl_str_mv Biblioteca Digitais de Teses e Dissertações da USP
dc.source.none.fl_str_mv
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv virginia@if.usp.br|| atendimento@aguia.usp.br||virginia@if.usp.br
_version_ 1815257236440612864