Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prado, Letícia do
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Wesendonk, Fernanda Sauzem
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Actio (Curitiba)
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236
Resumo: In this work, we presented a characterization of the academic-scientific production recently linked to Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências (ENPEC) on experimentation, in terms of the objectives associated by the authors of these productions to the use of this teaching resource. We focused our analysis on the last five editions of this event (2009, 2011, 2013, 2015 and 2017), in which 113 papers published on this topic were identified. As a result of the reading and interpretation of the information collected in these productions, we elaborated 06 categories of analysis a posteriori. Finally, it has been possible to affirm that a significant number of works are related to different established categories, which shows a diversity of objectives associated with the use of experimentation. On the other hand, it is worth highlighting the fact that most of the papers analyzed present arguments that support the use of experimentation once they believe that this teaching resource has the potential to motivate and to effect students' learning about a certain element of the conceptual field in study.
id UTFPR-13_8f232332dc8570c75145e5f883ad1bc3
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/9236
network_acronym_str UTFPR-13
network_name_str Actio (Curitiba)
repository_id_str
spelling Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching eventObjetivos de utilização da experimentação presentes em produções acadêmico-científicas publicadas nos anais de um evento da área de ensino de ciências7.08.00.00-6 EducaçãoExperimentação; Produções acadêmico-científicas; Ensino de Ciências; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação e Ciẽncias; ENPECExperimentation; Academic Productions; Science Teaching; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC)In this work, we presented a characterization of the academic-scientific production recently linked to Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências (ENPEC) on experimentation, in terms of the objectives associated by the authors of these productions to the use of this teaching resource. We focused our analysis on the last five editions of this event (2009, 2011, 2013, 2015 and 2017), in which 113 papers published on this topic were identified. As a result of the reading and interpretation of the information collected in these productions, we elaborated 06 categories of analysis a posteriori. Finally, it has been possible to affirm that a significant number of works are related to different established categories, which shows a diversity of objectives associated with the use of experimentation. On the other hand, it is worth highlighting the fact that most of the papers analyzed present arguments that support the use of experimentation once they believe that this teaching resource has the potential to motivate and to effect students' learning about a certain element of the conceptual field in study.Neste artigo apresentamos uma caracterização da produção acadêmico-científica recente vinculada ao Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC) sobre experimentação, em termos dos objetivos associados pelos autores das produções à utilização desse recurso didático. Centramos nossa análise nas cinco últimas edições desse evento (2009, 2011, 2013, 2015 e 2017), nas quais foram identificados 113 trabalhos publicados sobre essa temática. Como decorrência da leitura e da interpretação das informações coletadas nessas produções, elaboramos 06 categorias de análise a posteriori. Por fim, foi possível afirmar que um número significativo de trabalhos se relaciona com diferentes categorias estabelecidas, o que evidencia uma diversidade de objetivos associados à utilização da experimentação. Por outro lado, destaca-se o fato da maior parte dos trabalhos analisados apresentar argumentos que defendem o uso da experimentação por entender que esse recurso didático tem potencial de motivar e/ou efetivar a aprendizagem dos alunos sobre determinado elemento do campo conceitual em estudo.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES)Prado, Letícia doWesendonk, Fernanda Sauzem2019-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLiterature ReviewAvaliado pelos pares, Artigos Originais, Artigos de RevisãoPesquisa revisão bibliográficaapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/923610.3895/actio.v4n2.9236ACTIO: Teaching in Sciences; v. 4, n. 2 (2019); 148-168ACTIO: Docência em Ciências; v. 4, n. 2 (2019); 148-1682525-892310.3895/actio.v4n2reponame:Actio (Curitiba)instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236/6469https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236/6470Direitos autorais 2019 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-18T23:53:55Zoai:periodicos.utfpr:article/9236Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/PUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/oaimarcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br2525-89232525-8923opendoar:2022-10-18T23:53:55Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event
Objetivos de utilização da experimentação presentes em produções acadêmico-científicas publicadas nos anais de um evento da área de ensino de ciências
title Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event
spellingShingle Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event
Prado, Letícia do
7.08.00.00-6 Educação
Experimentação; Produções acadêmico-científicas; Ensino de Ciências; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação e Ciẽncias; ENPEC
Experimentation; Academic Productions; Science Teaching; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC)
title_short Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event
title_full Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event
title_fullStr Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event
title_full_unstemmed Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event
title_sort Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event
author Prado, Letícia do
author_facet Prado, Letícia do
Wesendonk, Fernanda Sauzem
author_role author
author2 Wesendonk, Fernanda Sauzem
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES)
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES)
dc.contributor.author.fl_str_mv Prado, Letícia do
Wesendonk, Fernanda Sauzem
dc.subject.por.fl_str_mv 7.08.00.00-6 Educação
Experimentação; Produções acadêmico-científicas; Ensino de Ciências; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação e Ciẽncias; ENPEC
Experimentation; Academic Productions; Science Teaching; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC)
topic 7.08.00.00-6 Educação
Experimentação; Produções acadêmico-científicas; Ensino de Ciências; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação e Ciẽncias; ENPEC
Experimentation; Academic Productions; Science Teaching; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC)
description In this work, we presented a characterization of the academic-scientific production recently linked to Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências (ENPEC) on experimentation, in terms of the objectives associated by the authors of these productions to the use of this teaching resource. We focused our analysis on the last five editions of this event (2009, 2011, 2013, 2015 and 2017), in which 113 papers published on this topic were identified. As a result of the reading and interpretation of the information collected in these productions, we elaborated 06 categories of analysis a posteriori. Finally, it has been possible to affirm that a significant number of works are related to different established categories, which shows a diversity of objectives associated with the use of experimentation. On the other hand, it is worth highlighting the fact that most of the papers analyzed present arguments that support the use of experimentation once they believe that this teaching resource has the potential to motivate and to effect students' learning about a certain element of the conceptual field in study.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-02
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Literature Review
Avaliado pelos pares, Artigos Originais, Artigos de Revisão
Pesquisa revisão bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236
10.3895/actio.v4n2.9236
url https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236
identifier_str_mv 10.3895/actio.v4n2.9236
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236/6469
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236/6470
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv ACTIO: Teaching in Sciences; v. 4, n. 2 (2019); 148-168
ACTIO: Docência em Ciências; v. 4, n. 2 (2019); 148-168
2525-8923
10.3895/actio.v4n2
reponame:Actio (Curitiba)
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Actio (Curitiba)
collection Actio (Curitiba)
repository.name.fl_str_mv Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv marcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br
_version_ 1797239984347938816