Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Actio (Curitiba) |
Texto Completo: | https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236 |
Resumo: | In this work, we presented a characterization of the academic-scientific production recently linked to Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências (ENPEC) on experimentation, in terms of the objectives associated by the authors of these productions to the use of this teaching resource. We focused our analysis on the last five editions of this event (2009, 2011, 2013, 2015 and 2017), in which 113 papers published on this topic were identified. As a result of the reading and interpretation of the information collected in these productions, we elaborated 06 categories of analysis a posteriori. Finally, it has been possible to affirm that a significant number of works are related to different established categories, which shows a diversity of objectives associated with the use of experimentation. On the other hand, it is worth highlighting the fact that most of the papers analyzed present arguments that support the use of experimentation once they believe that this teaching resource has the potential to motivate and to effect students' learning about a certain element of the conceptual field in study. |
id |
UTFPR-13_8f232332dc8570c75145e5f883ad1bc3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.utfpr:article/9236 |
network_acronym_str |
UTFPR-13 |
network_name_str |
Actio (Curitiba) |
repository_id_str |
|
spelling |
Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching eventObjetivos de utilização da experimentação presentes em produções acadêmico-científicas publicadas nos anais de um evento da área de ensino de ciências7.08.00.00-6 EducaçãoExperimentação; Produções acadêmico-científicas; Ensino de Ciências; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação e Ciẽncias; ENPECExperimentation; Academic Productions; Science Teaching; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC)In this work, we presented a characterization of the academic-scientific production recently linked to Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências (ENPEC) on experimentation, in terms of the objectives associated by the authors of these productions to the use of this teaching resource. We focused our analysis on the last five editions of this event (2009, 2011, 2013, 2015 and 2017), in which 113 papers published on this topic were identified. As a result of the reading and interpretation of the information collected in these productions, we elaborated 06 categories of analysis a posteriori. Finally, it has been possible to affirm that a significant number of works are related to different established categories, which shows a diversity of objectives associated with the use of experimentation. On the other hand, it is worth highlighting the fact that most of the papers analyzed present arguments that support the use of experimentation once they believe that this teaching resource has the potential to motivate and to effect students' learning about a certain element of the conceptual field in study.Neste artigo apresentamos uma caracterização da produção acadêmico-científica recente vinculada ao Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC) sobre experimentação, em termos dos objetivos associados pelos autores das produções à utilização desse recurso didático. Centramos nossa análise nas cinco últimas edições desse evento (2009, 2011, 2013, 2015 e 2017), nas quais foram identificados 113 trabalhos publicados sobre essa temática. Como decorrência da leitura e da interpretação das informações coletadas nessas produções, elaboramos 06 categorias de análise a posteriori. Por fim, foi possível afirmar que um número significativo de trabalhos se relaciona com diferentes categorias estabelecidas, o que evidencia uma diversidade de objetivos associados à utilização da experimentação. Por outro lado, destaca-se o fato da maior parte dos trabalhos analisados apresentar argumentos que defendem o uso da experimentação por entender que esse recurso didático tem potencial de motivar e/ou efetivar a aprendizagem dos alunos sobre determinado elemento do campo conceitual em estudo.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES)Prado, Letícia doWesendonk, Fernanda Sauzem2019-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLiterature ReviewAvaliado pelos pares, Artigos Originais, Artigos de RevisãoPesquisa revisão bibliográficaapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/923610.3895/actio.v4n2.9236ACTIO: Teaching in Sciences; v. 4, n. 2 (2019); 148-168ACTIO: Docência em Ciências; v. 4, n. 2 (2019); 148-1682525-892310.3895/actio.v4n2reponame:Actio (Curitiba)instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236/6469https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236/6470Direitos autorais 2019 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-18T23:53:55Zoai:periodicos.utfpr:article/9236Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/PUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/actio/oaimarcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br2525-89232525-8923opendoar:2022-10-18T23:53:55Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event Objetivos de utilização da experimentação presentes em produções acadêmico-científicas publicadas nos anais de um evento da área de ensino de ciências |
title |
Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event |
spellingShingle |
Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event Prado, Letícia do 7.08.00.00-6 Educação Experimentação; Produções acadêmico-científicas; Ensino de Ciências; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação e Ciẽncias; ENPEC Experimentation; Academic Productions; Science Teaching; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC) |
title_short |
Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event |
title_full |
Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event |
title_fullStr |
Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event |
title_full_unstemmed |
Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event |
title_sort |
Objectives of using experimentation present in academic-scientific productions published in the annals of a science teaching event |
author |
Prado, Letícia do |
author_facet |
Prado, Letícia do Wesendonk, Fernanda Sauzem |
author_role |
author |
author2 |
Wesendonk, Fernanda Sauzem |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prado, Letícia do Wesendonk, Fernanda Sauzem |
dc.subject.por.fl_str_mv |
7.08.00.00-6 Educação Experimentação; Produções acadêmico-científicas; Ensino de Ciências; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação e Ciẽncias; ENPEC Experimentation; Academic Productions; Science Teaching; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC) |
topic |
7.08.00.00-6 Educação Experimentação; Produções acadêmico-científicas; Ensino de Ciências; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação e Ciẽncias; ENPEC Experimentation; Academic Productions; Science Teaching; Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC) |
description |
In this work, we presented a characterization of the academic-scientific production recently linked to Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências (ENPEC) on experimentation, in terms of the objectives associated by the authors of these productions to the use of this teaching resource. We focused our analysis on the last five editions of this event (2009, 2011, 2013, 2015 and 2017), in which 113 papers published on this topic were identified. As a result of the reading and interpretation of the information collected in these productions, we elaborated 06 categories of analysis a posteriori. Finally, it has been possible to affirm that a significant number of works are related to different established categories, which shows a diversity of objectives associated with the use of experimentation. On the other hand, it is worth highlighting the fact that most of the papers analyzed present arguments that support the use of experimentation once they believe that this teaching resource has the potential to motivate and to effect students' learning about a certain element of the conceptual field in study. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Literature Review Avaliado pelos pares, Artigos Originais, Artigos de Revisão Pesquisa revisão bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236 10.3895/actio.v4n2.9236 |
url |
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236 |
identifier_str_mv |
10.3895/actio.v4n2.9236 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236/6469 https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9236/6470 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.source.none.fl_str_mv |
ACTIO: Teaching in Sciences; v. 4, n. 2 (2019); 148-168 ACTIO: Docência em Ciências; v. 4, n. 2 (2019); 148-168 2525-8923 10.3895/actio.v4n2 reponame:Actio (Curitiba) instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) instacron:UTFPR |
instname_str |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
instacron_str |
UTFPR |
institution |
UTFPR |
reponame_str |
Actio (Curitiba) |
collection |
Actio (Curitiba) |
repository.name.fl_str_mv |
Actio (Curitiba) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelolambach@utfpr.edu.br||actio-ct@utfpr.edu.br||periodicos@utfpr.edu.br |
_version_ |
1797239984347938816 |