Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Danhoni Neves, Marcos Cesar
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Guerra, Wilson, Silva, Josie Agatha Parrilha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/4690
Resumo: This paper provides an astronomy teaching activity involving the observation of a comet, in this case the McNaught comet, including astrophotography to building their ephemerides. The most common literature in astronomy consists of didactic books that present, at most, photographs of one or another comet, without specifying their natures, orbits and importance for scientific research both in the past and in our contemporaneity. The article in question contributes to a dynamic education based on direct observation and recognition of the orbital parameters of a body in very eccentric trajectory.
id UTFPR-7_4acd3d0a2f6a7dc5a83481109efff433
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/4690
network_acronym_str UTFPR-7
network_name_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught cometEnsinando astronomia a partir da observação e da construção de efemérides do cometa McNaughtEducação; Tópicos Específicos de Educação.Ensino de astronomia; Cometa McNaught; EfeméridesAstronomy teaching; McNaught comet; EphemeridesThis paper provides an astronomy teaching activity involving the observation of a comet, in this case the McNaught comet, including astrophotography to building their ephemerides. The most common literature in astronomy consists of didactic books that present, at most, photographs of one or another comet, without specifying their natures, orbits and importance for scientific research both in the past and in our contemporaneity. The article in question contributes to a dynamic education based on direct observation and recognition of the orbital parameters of a body in very eccentric trajectory.O presente artigo fornece uma atividade de ensino de Astronomia envolvendo a observação de um cometa, no caso presente o cometa McNaught, incluindo desde astrofotografia até a construção de suas efemérides. A literatura mais comum em Astronomia constitui-se nos livros didáticos que apresentam, quando muito, fotografias de um ou outro cometa, sem especificar sobre suas naturezas, órbitas e importância para a pesquisa científica tanto no passado quanto em nossa contemporaneidade. O artigo em questão contribui para um ensino dinâmico baseado na observação direta e no reconhecimento dos parâmetros orbitais de um corpo em órbita muito excêntrica. Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Danhoni Neves, Marcos CesarGuerra, WilsonSilva, Josie Agatha Parrilha2018-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/469010.3895/rbect.v11n2.4690Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 2 (2018)1982-873X10.3895/rbect.v11n2reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/4690/pdfDireitos autorais 2018 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-28T18:28:38Zoai:periodicos.utfpr:article/4690Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2020-10-28T18:28:38Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet
Ensinando astronomia a partir da observação e da construção de efemérides do cometa McNaught
title Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet
spellingShingle Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet
Danhoni Neves, Marcos Cesar
Educação; Tópicos Específicos de Educação.
Ensino de astronomia; Cometa McNaught; Efemérides
Astronomy teaching; McNaught comet; Ephemerides
title_short Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet
title_full Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet
title_fullStr Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet
title_full_unstemmed Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet
title_sort Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet
author Danhoni Neves, Marcos Cesar
author_facet Danhoni Neves, Marcos Cesar
Guerra, Wilson
Silva, Josie Agatha Parrilha
author_role author
author2 Guerra, Wilson
Silva, Josie Agatha Parrilha
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Danhoni Neves, Marcos Cesar
Guerra, Wilson
Silva, Josie Agatha Parrilha
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Tópicos Específicos de Educação.
Ensino de astronomia; Cometa McNaught; Efemérides
Astronomy teaching; McNaught comet; Ephemerides
topic Educação; Tópicos Específicos de Educação.
Ensino de astronomia; Cometa McNaught; Efemérides
Astronomy teaching; McNaught comet; Ephemerides
description This paper provides an astronomy teaching activity involving the observation of a comet, in this case the McNaught comet, including astrophotography to building their ephemerides. The most common literature in astronomy consists of didactic books that present, at most, photographs of one or another comet, without specifying their natures, orbits and importance for scientific research both in the past and in our contemporaneity. The article in question contributes to a dynamic education based on direct observation and recognition of the orbital parameters of a body in very eccentric trajectory.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-05
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/4690
10.3895/rbect.v11n2.4690
url https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/4690
identifier_str_mv 10.3895/rbect.v11n2.4690
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/4690/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 2 (2018)
1982-873X
10.3895/rbect.v11n2
reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
collection Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||rbect-pg@utfpr.edu.br
_version_ 1787713871795978240