Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/4690 |
Resumo: | This paper provides an astronomy teaching activity involving the observation of a comet, in this case the McNaught comet, including astrophotography to building their ephemerides. The most common literature in astronomy consists of didactic books that present, at most, photographs of one or another comet, without specifying their natures, orbits and importance for scientific research both in the past and in our contemporaneity. The article in question contributes to a dynamic education based on direct observation and recognition of the orbital parameters of a body in very eccentric trajectory. |
id |
UTFPR-7_4acd3d0a2f6a7dc5a83481109efff433 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.utfpr:article/4690 |
network_acronym_str |
UTFPR-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught cometEnsinando astronomia a partir da observação e da construção de efemérides do cometa McNaughtEducação; Tópicos Específicos de Educação.Ensino de astronomia; Cometa McNaught; EfeméridesAstronomy teaching; McNaught comet; EphemeridesThis paper provides an astronomy teaching activity involving the observation of a comet, in this case the McNaught comet, including astrophotography to building their ephemerides. The most common literature in astronomy consists of didactic books that present, at most, photographs of one or another comet, without specifying their natures, orbits and importance for scientific research both in the past and in our contemporaneity. The article in question contributes to a dynamic education based on direct observation and recognition of the orbital parameters of a body in very eccentric trajectory.O presente artigo fornece uma atividade de ensino de Astronomia envolvendo a observação de um cometa, no caso presente o cometa McNaught, incluindo desde astrofotografia até a construção de suas efemérides. A literatura mais comum em Astronomia constitui-se nos livros didáticos que apresentam, quando muito, fotografias de um ou outro cometa, sem especificar sobre suas naturezas, órbitas e importância para a pesquisa científica tanto no passado quanto em nossa contemporaneidade. O artigo em questão contribui para um ensino dinâmico baseado na observação direta e no reconhecimento dos parâmetros orbitais de um corpo em órbita muito excêntrica. Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Danhoni Neves, Marcos CesarGuerra, WilsonSilva, Josie Agatha Parrilha2018-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/469010.3895/rbect.v11n2.4690Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 2 (2018)1982-873X10.3895/rbect.v11n2reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/4690/pdfDireitos autorais 2018 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-28T18:28:38Zoai:periodicos.utfpr:article/4690Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2020-10-28T18:28:38Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet Ensinando astronomia a partir da observação e da construção de efemérides do cometa McNaught |
title |
Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet |
spellingShingle |
Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet Danhoni Neves, Marcos Cesar Educação; Tópicos Específicos de Educação. Ensino de astronomia; Cometa McNaught; Efemérides Astronomy teaching; McNaught comet; Ephemerides |
title_short |
Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet |
title_full |
Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet |
title_fullStr |
Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet |
title_full_unstemmed |
Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet |
title_sort |
Teaching astronomy from the observation and ephemerides of McNaught comet |
author |
Danhoni Neves, Marcos Cesar |
author_facet |
Danhoni Neves, Marcos Cesar Guerra, Wilson Silva, Josie Agatha Parrilha |
author_role |
author |
author2 |
Guerra, Wilson Silva, Josie Agatha Parrilha |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Danhoni Neves, Marcos Cesar Guerra, Wilson Silva, Josie Agatha Parrilha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Tópicos Específicos de Educação. Ensino de astronomia; Cometa McNaught; Efemérides Astronomy teaching; McNaught comet; Ephemerides |
topic |
Educação; Tópicos Específicos de Educação. Ensino de astronomia; Cometa McNaught; Efemérides Astronomy teaching; McNaught comet; Ephemerides |
description |
This paper provides an astronomy teaching activity involving the observation of a comet, in this case the McNaught comet, including astrophotography to building their ephemerides. The most common literature in astronomy consists of didactic books that present, at most, photographs of one or another comet, without specifying their natures, orbits and importance for scientific research both in the past and in our contemporaneity. The article in question contributes to a dynamic education based on direct observation and recognition of the orbital parameters of a body in very eccentric trajectory. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/4690 10.3895/rbect.v11n2.4690 |
url |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/4690 |
identifier_str_mv |
10.3895/rbect.v11n2.4690 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/4690/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 2 (2018) 1982-873X 10.3895/rbect.v11n2 reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) instacron:UTFPR |
instname_str |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
instacron_str |
UTFPR |
institution |
UTFPR |
reponame_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
collection |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbect-pg@utfpr.edu.br |
_version_ |
1787713871795978240 |