Binary numbers in mathematics and computation textbooks: a comparation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5801 |
Resumo: | It is Based on the identification of approach of binary numbers in computation and mathematics textbooks at Elementary School, its objective is to compare this approach based on the praxeology and its criteria of evaluation (elements of the Anthropological Theory of the Didactic). At first, the comparation is made through praxeological elements: types of task, technique, technology and theory. Then, the comparation is made through praxeological evaluation criteria: criterion of reas on of being, criterion of relevance, criterion of identification, practical-technical criterion, technological-theoretical criterion and criterion of relation with other knowledge. It realizes that the approach of binary numbers in computation textbook is broader and deeper than in all mathematics textbooks in Elementary School evaluated by PNLD 2014. |
id |
UTFPR-7_715fb2c50e1670216a5efe354674971b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.utfpr:article/5801 |
network_acronym_str |
UTFPR-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Binary numbers in mathematics and computation textbooks: a comparationNúmeros binários em livros didáticos de matemática e de computação: uma comparaçãoEducação; Educação MatemáticaNúmeros binários; Livro didático de matemática; Livro didático de computação.Binary numbers; Mathematics textbook; Computation textbookIt is Based on the identification of approach of binary numbers in computation and mathematics textbooks at Elementary School, its objective is to compare this approach based on the praxeology and its criteria of evaluation (elements of the Anthropological Theory of the Didactic). At first, the comparation is made through praxeological elements: types of task, technique, technology and theory. Then, the comparation is made through praxeological evaluation criteria: criterion of reas on of being, criterion of relevance, criterion of identification, practical-technical criterion, technological-theoretical criterion and criterion of relation with other knowledge. It realizes that the approach of binary numbers in computation textbook is broader and deeper than in all mathematics textbooks in Elementary School evaluated by PNLD 2014.Identificando a abordagem de números binários em livros didáticos de computação e de matemática do Ensino Fundamental, objetiva-se comparar essa abordagem a partir de praxeologia e de seus critérios de avaliação (elementos da Teoria Antropológico do Didático). Primeiro se faz a comparação por meio de elementos praxeológicos: tipos de tarefa, técnica, tecnologia e teoria. Depois se faz a comparação por meio de critérios de avaliação praxeológica: critério de razão de ser, critério de relevância, critério de identificação, critério prático-técnico, critério tecnológico-teórico e critério de relação com outros saberes. Conclui-se que a abordagem de números binários no livro didático de computação analisado é mais ampla e aprofundada do que nos livros didáticos de matemática do Ensino Fundamental avaliados pelo PNLD 2014. Há, contudo, alguns elementos em comuns.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Mendes, Herman do Lago2018-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/580110.3895/rbect.v11n1.5801Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 1 (2018)1982-873X10.3895/rbect.v11n1reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5801/pdfDireitos autorais 2018 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-28T20:03:52Zoai:periodicos.utfpr:article/5801Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/PUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2020-10-28T20:03:52Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Binary numbers in mathematics and computation textbooks: a comparation Números binários em livros didáticos de matemática e de computação: uma comparação |
title |
Binary numbers in mathematics and computation textbooks: a comparation |
spellingShingle |
Binary numbers in mathematics and computation textbooks: a comparation Mendes, Herman do Lago Educação; Educação Matemática Números binários; Livro didático de matemática; Livro didático de computação. Binary numbers; Mathematics textbook; Computation textbook |
title_short |
Binary numbers in mathematics and computation textbooks: a comparation |
title_full |
Binary numbers in mathematics and computation textbooks: a comparation |
title_fullStr |
Binary numbers in mathematics and computation textbooks: a comparation |
title_full_unstemmed |
Binary numbers in mathematics and computation textbooks: a comparation |
title_sort |
Binary numbers in mathematics and computation textbooks: a comparation |
author |
Mendes, Herman do Lago |
author_facet |
Mendes, Herman do Lago |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Herman do Lago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Educação Matemática Números binários; Livro didático de matemática; Livro didático de computação. Binary numbers; Mathematics textbook; Computation textbook |
topic |
Educação; Educação Matemática Números binários; Livro didático de matemática; Livro didático de computação. Binary numbers; Mathematics textbook; Computation textbook |
description |
It is Based on the identification of approach of binary numbers in computation and mathematics textbooks at Elementary School, its objective is to compare this approach based on the praxeology and its criteria of evaluation (elements of the Anthropological Theory of the Didactic). At first, the comparation is made through praxeological elements: types of task, technique, technology and theory. Then, the comparation is made through praxeological evaluation criteria: criterion of reas on of being, criterion of relevance, criterion of identification, practical-technical criterion, technological-theoretical criterion and criterion of relation with other knowledge. It realizes that the approach of binary numbers in computation textbook is broader and deeper than in all mathematics textbooks in Elementary School evaluated by PNLD 2014. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5801 10.3895/rbect.v11n1.5801 |
url |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5801 |
identifier_str_mv |
10.3895/rbect.v11n1.5801 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5801/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 1 (2018) 1982-873X 10.3895/rbect.v11n1 reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) instacron:UTFPR |
instname_str |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
instacron_str |
UTFPR |
institution |
UTFPR |
reponame_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
collection |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbect-pg@utfpr.edu.br |
_version_ |
1824323784939667456 |