Digital or unplugged games: play or thing seriously?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Possamai, Janaína Poffo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Simon, Vanessa Lima Bertolazi, Simon, Alexandre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9972
Resumo: This article presents some narratives about childhood and playfulness, from the historical perspective that allow a brief analysis of the use of games as a tool in the teaching and learning of Mathematics. From this perspective, this work aims to assess the implications and what the children's preference is, when using the game as a teaching tool, both in digital format using the Kahoot! As in the version of the same in unplugged form (manual). To this end, a game was applied in order to promote the development of mental calculus related to the four fundamental operations, in a class of the second year of Elementary School. The results indicate that regardless of the form of the game, the interests are related to the particularity of the situation and not to the presentation format. Regarding learning, the development of mental calculus was stimulated equally in both versions of the game, favoring group work, the development of problem-solving and decision-making skills.
id UTFPR-7_bdfb3494092b480c3c4ab5a63d4002e7
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/9972
network_acronym_str UTFPR-7
network_name_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Digital or unplugged games: play or thing seriously?Jogos digitais ou desplugados: brincadeira ou coisa séria?Educação; Ensino-aprendizagemJogos didáticos; Ensino de Matemática; KahootEducation games; Mathematics Teaching; KahootThis article presents some narratives about childhood and playfulness, from the historical perspective that allow a brief analysis of the use of games as a tool in the teaching and learning of Mathematics. From this perspective, this work aims to assess the implications and what the children's preference is, when using the game as a teaching tool, both in digital format using the Kahoot! As in the version of the same in unplugged form (manual). To this end, a game was applied in order to promote the development of mental calculus related to the four fundamental operations, in a class of the second year of Elementary School. The results indicate that regardless of the form of the game, the interests are related to the particularity of the situation and not to the presentation format. Regarding learning, the development of mental calculus was stimulated equally in both versions of the game, favoring group work, the development of problem-solving and decision-making skills.Neste artigo apresentam-se algumas narrativas acerca da infância e o lúdico, a partir da ótica histórica, possibilitando uma breve análise da utilização dos jogos como ferramenta no ensino e aprendizagem da Matemática. Sob esta perspectiva, este trabalho tem como intuito avaliar quais as implicações e qual a preferência das crianças quando utilizado o jogo como ferramenta de ensino, tanto no formato digital, utilizando a plataforma Kahoot!, como na versão do mesmo sob forma desplugada (manual). Para tanto, foi aplicado um jogo, com o intuito de promover o desenvolvimento do cálculo mental referente as quatro operações fundamentais, em uma turma do segundo ano do Ensino Fundamental. Os resultados indicam que, independente da forma do jogo, os interesses estão relacionados à particularidade da situação e não ao formato de apresentação. Em relação à aprendizagem, o desenvolvimento do cálculo mental foi estimulado igualmente nas duas versões do jogo, favorecendo o trabalho em grupo, o desenvolvimento das habilidades de resolução de problemas e de tomada de decisão.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Possamai, Janaína PoffoSimon, Vanessa Lima BertolaziSimon, Alexandre2020-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/997210.3895/rbect.v13n3.9972Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 13, n. 3 (2020)1982-873X10.3895/rbect.v13n3reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9972/pdfDireitos autorais 2020 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-29T18:41:03Zoai:periodicos.utfpr:article/9972Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2022-09-29T18:41:03Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital or unplugged games: play or thing seriously?
Jogos digitais ou desplugados: brincadeira ou coisa séria?
title Digital or unplugged games: play or thing seriously?
spellingShingle Digital or unplugged games: play or thing seriously?
Possamai, Janaína Poffo
Educação; Ensino-aprendizagem
Jogos didáticos; Ensino de Matemática; Kahoot
Education games; Mathematics Teaching; Kahoot
title_short Digital or unplugged games: play or thing seriously?
title_full Digital or unplugged games: play or thing seriously?
title_fullStr Digital or unplugged games: play or thing seriously?
title_full_unstemmed Digital or unplugged games: play or thing seriously?
title_sort Digital or unplugged games: play or thing seriously?
author Possamai, Janaína Poffo
author_facet Possamai, Janaína Poffo
Simon, Vanessa Lima Bertolazi
Simon, Alexandre
author_role author
author2 Simon, Vanessa Lima Bertolazi
Simon, Alexandre
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Possamai, Janaína Poffo
Simon, Vanessa Lima Bertolazi
Simon, Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Ensino-aprendizagem
Jogos didáticos; Ensino de Matemática; Kahoot
Education games; Mathematics Teaching; Kahoot
topic Educação; Ensino-aprendizagem
Jogos didáticos; Ensino de Matemática; Kahoot
Education games; Mathematics Teaching; Kahoot
description This article presents some narratives about childhood and playfulness, from the historical perspective that allow a brief analysis of the use of games as a tool in the teaching and learning of Mathematics. From this perspective, this work aims to assess the implications and what the children's preference is, when using the game as a teaching tool, both in digital format using the Kahoot! As in the version of the same in unplugged form (manual). To this end, a game was applied in order to promote the development of mental calculus related to the four fundamental operations, in a class of the second year of Elementary School. The results indicate that regardless of the form of the game, the interests are related to the particularity of the situation and not to the presentation format. Regarding learning, the development of mental calculus was stimulated equally in both versions of the game, favoring group work, the development of problem-solving and decision-making skills.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-19
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9972
10.3895/rbect.v13n3.9972
url https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9972
identifier_str_mv 10.3895/rbect.v13n3.9972
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/9972/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 13, n. 3 (2020)
1982-873X
10.3895/rbect.v13n3
reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
collection Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||rbect-pg@utfpr.edu.br
_version_ 1787713870568095744