Complex numbers: an object of learning to teach and learn

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scott Puhl, Cassiano
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Gianni de Lima, Isolda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6963
Resumo: This article presents a cutout of a Masters research through which was created and analyzed a learning object (LO) as a digital resource for teaching complex numbers, in high school. The LO has the objective of promoting an active and meaningful learning, through interactions with application softwares available virtually, developed on Geogebra. On this article, we describe the LO and presents the result of evaluating this digital resource. The evaluation followed a model proposed by Tarouco, in which pedagogical and technical aspects are considered, using a scale for the evaluation of each criteria. Finally, the LO has shown good results, therefore there is the expectation that the LO will be used also by other teachers.
id UTFPR-7_decc1e717cead45cbe0c785a4942cbff
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/6963
network_acronym_str UTFPR-7
network_name_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Complex numbers: an object of learning to teach and learnNúmeros complexos: um objeto de aprendizagem para ensinar e aprenderMatemáticaNúmeros complexos; Objeto de aprendizagem; Ensino Médio; Recurso didáticoComplex numbers; Learning object; High school; Didactic resourceThis article presents a cutout of a Masters research through which was created and analyzed a learning object (LO) as a digital resource for teaching complex numbers, in high school. The LO has the objective of promoting an active and meaningful learning, through interactions with application softwares available virtually, developed on Geogebra. On this article, we describe the LO and presents the result of evaluating this digital resource. The evaluation followed a model proposed by Tarouco, in which pedagogical and technical aspects are considered, using a scale for the evaluation of each criteria. Finally, the LO has shown good results, therefore there is the expectation that the LO will be used also by other teachers.Este artigo apresenta um recorte de uma pesquisa de mestrado que criou e analisou um objeto de aprendizagem (OA) como recurso digital para o ensino de números complexos no Ensino Médio. O OA tem o objetivo de promover aprendizagem ativa e significativa, por meio de interações com aplicativos disponíveis virtualmente, desenvolvidos no Geogebra. Neste artigo, descreve-se o OA e apresenta-se o resultado da avaliação desse recurso. A avaliação seguiu um modelo proposto pelo Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), no qual são considerados aspectos pedagógicos e técnicos, utilizando uma escala para a avaliação de cada critério. Por fim, o OA mostrou bons indicativos, assim tem-se a expectativa de que o OA possa ser utilizado por outros professores.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Scott Puhl, CassianoGianni de Lima, Isolda2018-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/696310.3895/rbect.v11n3.6963Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 3 (2018)1982-873X10.3895/rbect.v11n3reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6963/pdfDireitos autorais 2018 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-20T22:53:38Zoai:periodicos.utfpr:article/6963Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2020-10-20T22:53:38Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Complex numbers: an object of learning to teach and learn
Números complexos: um objeto de aprendizagem para ensinar e aprender
title Complex numbers: an object of learning to teach and learn
spellingShingle Complex numbers: an object of learning to teach and learn
Scott Puhl, Cassiano
Matemática
Números complexos; Objeto de aprendizagem; Ensino Médio; Recurso didático
Complex numbers; Learning object; High school; Didactic resource
title_short Complex numbers: an object of learning to teach and learn
title_full Complex numbers: an object of learning to teach and learn
title_fullStr Complex numbers: an object of learning to teach and learn
title_full_unstemmed Complex numbers: an object of learning to teach and learn
title_sort Complex numbers: an object of learning to teach and learn
author Scott Puhl, Cassiano
author_facet Scott Puhl, Cassiano
Gianni de Lima, Isolda
author_role author
author2 Gianni de Lima, Isolda
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Scott Puhl, Cassiano
Gianni de Lima, Isolda
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
Números complexos; Objeto de aprendizagem; Ensino Médio; Recurso didático
Complex numbers; Learning object; High school; Didactic resource
topic Matemática
Números complexos; Objeto de aprendizagem; Ensino Médio; Recurso didático
Complex numbers; Learning object; High school; Didactic resource
description This article presents a cutout of a Masters research through which was created and analyzed a learning object (LO) as a digital resource for teaching complex numbers, in high school. The LO has the objective of promoting an active and meaningful learning, through interactions with application softwares available virtually, developed on Geogebra. On this article, we describe the LO and presents the result of evaluating this digital resource. The evaluation followed a model proposed by Tarouco, in which pedagogical and technical aspects are considered, using a scale for the evaluation of each criteria. Finally, the LO has shown good results, therefore there is the expectation that the LO will be used also by other teachers.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-18
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6963
10.3895/rbect.v11n3.6963
url https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6963
identifier_str_mv 10.3895/rbect.v11n3.6963
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6963/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 3 (2018)
1982-873X
10.3895/rbect.v11n3
reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
collection Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||rbect-pg@utfpr.edu.br
_version_ 1787713870581727232