Clipping of historical episodes for math classes: a possible path

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araman, Eliane Maria de Oliveira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Gomes, Lucas Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6032
Resumo: Several researches argue that the History of Mathematics is a didactic resource that can contribute both to teacher training and to student training, in terms of understanding the content and Mathematics itself, among other aspects. However, even with such evidence, as a didactic resource, it is little explored in teacher training, with more emphasis on reflection on historical aspects. Moreover, even if such subjects have an interest in exploring it in their classes, they are faced with a lack of historical material, didactic orientations, suggestions of classes, among many elements that contribute to this resource not being explored. In this way, the present article aims to indicate a way to make cuts of historical episodes, taking into consideration a reflection on the teaching knowledge, which, a posteriori, can be used in the classroom. For this, this proposal is presented, through an exemplification: a cut of historical episodes about non-Euclidean geometries; making it possible to systematize the proposal.
id UTFPR-7_f908f23c484aaf85f6c2186c75e129ce
oai_identifier_str oai:periodicos.utfpr:article/6032
network_acronym_str UTFPR-7
network_name_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Clipping of historical episodes for math classes: a possible pathRecorte de episódios históricos para as aulas de matemática: um caminho possível7.08.00.00-6 EducaçãoHistória da Matemática. Saberes docentes; Recorte de episódios; Educação Matemática.History of Mathematics; You know teachers; Clipping of episodes; Mathematics educationSeveral researches argue that the History of Mathematics is a didactic resource that can contribute both to teacher training and to student training, in terms of understanding the content and Mathematics itself, among other aspects. However, even with such evidence, as a didactic resource, it is little explored in teacher training, with more emphasis on reflection on historical aspects. Moreover, even if such subjects have an interest in exploring it in their classes, they are faced with a lack of historical material, didactic orientations, suggestions of classes, among many elements that contribute to this resource not being explored. In this way, the present article aims to indicate a way to make cuts of historical episodes, taking into consideration a reflection on the teaching knowledge, which, a posteriori, can be used in the classroom. For this, this proposal is presented, through an exemplification: a cut of historical episodes about non-Euclidean geometries; making it possible to systematize the proposal.Diversas pesquisas defendem que a História da Matemática é recurso didático que pode contribuir tanto para a formação do professor, quanto para a formação dos alunos, no que diz respeito à compreensão do conteúdo e da própria Matemática, dentre outros aspectos. Todavia, mesmo com tais evidências, enquanto recurso didático, ela é pouco explorada na formação do professor, dando-se mais ênfase a uma reflexão sobre os aspectos históricos. Além disso, mesmo que tais sujeitos tenham o interesse em explorá-la em suas aulas, estes se deparam com a falta de material histórico, de orientações didáticas, de sugestões de aulas, entre tantos elementos que contribuem para que esse recurso não seja explorado. Desta forma, o presente artigo tem como objetivo indicar um caminho para se realizarem recortes de episódios históricos, levando em consideração uma reflexão a respeito dos saberes docentes, que, a posteriori, podem ser utilizados em sala de aula. Para tanto, apresenta-se esta proposta, por meio de uma exemplificação: um recorte de episódios históricos sobre geometrias não euclidianas; possibilitando, assim, fazer uma sistematização da proposta.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Araman, Eliane Maria de OliveiraGomes, Lucas Ferreira2018-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/603210.3895/rbect.v11n3.6032Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 3 (2018)1982-873X10.3895/rbect.v11n3reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6032/pdfDireitos autorais 2018 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-20T22:43:51Zoai:periodicos.utfpr:article/6032Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2020-10-20T22:43:51Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Clipping of historical episodes for math classes: a possible path
Recorte de episódios históricos para as aulas de matemática: um caminho possível
title Clipping of historical episodes for math classes: a possible path
spellingShingle Clipping of historical episodes for math classes: a possible path
Araman, Eliane Maria de Oliveira
7.08.00.00-6 Educação
História da Matemática. Saberes docentes; Recorte de episódios; Educação Matemática.
History of Mathematics; You know teachers; Clipping of episodes; Mathematics education
title_short Clipping of historical episodes for math classes: a possible path
title_full Clipping of historical episodes for math classes: a possible path
title_fullStr Clipping of historical episodes for math classes: a possible path
title_full_unstemmed Clipping of historical episodes for math classes: a possible path
title_sort Clipping of historical episodes for math classes: a possible path
author Araman, Eliane Maria de Oliveira
author_facet Araman, Eliane Maria de Oliveira
Gomes, Lucas Ferreira
author_role author
author2 Gomes, Lucas Ferreira
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Araman, Eliane Maria de Oliveira
Gomes, Lucas Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv 7.08.00.00-6 Educação
História da Matemática. Saberes docentes; Recorte de episódios; Educação Matemática.
History of Mathematics; You know teachers; Clipping of episodes; Mathematics education
topic 7.08.00.00-6 Educação
História da Matemática. Saberes docentes; Recorte de episódios; Educação Matemática.
History of Mathematics; You know teachers; Clipping of episodes; Mathematics education
description Several researches argue that the History of Mathematics is a didactic resource that can contribute both to teacher training and to student training, in terms of understanding the content and Mathematics itself, among other aspects. However, even with such evidence, as a didactic resource, it is little explored in teacher training, with more emphasis on reflection on historical aspects. Moreover, even if such subjects have an interest in exploring it in their classes, they are faced with a lack of historical material, didactic orientations, suggestions of classes, among many elements that contribute to this resource not being explored. In this way, the present article aims to indicate a way to make cuts of historical episodes, taking into consideration a reflection on the teaching knowledge, which, a posteriori, can be used in the classroom. For this, this proposal is presented, through an exemplification: a cut of historical episodes about non-Euclidean geometries; making it possible to systematize the proposal.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-18
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6032
10.3895/rbect.v11n3.6032
url https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6032
identifier_str_mv 10.3895/rbect.v11n3.6032
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6032/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 CC-BY
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 3 (2018)
1982-873X
10.3895/rbect.v11n3
reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron:UTFPR
instname_str Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
instacron_str UTFPR
institution UTFPR
reponame_str Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
collection Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||rbect-pg@utfpr.edu.br
_version_ 1787713869713506304