Clipping of historical episodes for math classes: a possible path
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6032 |
Resumo: | Several researches argue that the History of Mathematics is a didactic resource that can contribute both to teacher training and to student training, in terms of understanding the content and Mathematics itself, among other aspects. However, even with such evidence, as a didactic resource, it is little explored in teacher training, with more emphasis on reflection on historical aspects. Moreover, even if such subjects have an interest in exploring it in their classes, they are faced with a lack of historical material, didactic orientations, suggestions of classes, among many elements that contribute to this resource not being explored. In this way, the present article aims to indicate a way to make cuts of historical episodes, taking into consideration a reflection on the teaching knowledge, which, a posteriori, can be used in the classroom. For this, this proposal is presented, through an exemplification: a cut of historical episodes about non-Euclidean geometries; making it possible to systematize the proposal. |
id |
UTFPR-7_f908f23c484aaf85f6c2186c75e129ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.utfpr:article/6032 |
network_acronym_str |
UTFPR-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Clipping of historical episodes for math classes: a possible pathRecorte de episódios históricos para as aulas de matemática: um caminho possível7.08.00.00-6 EducaçãoHistória da Matemática. Saberes docentes; Recorte de episódios; Educação Matemática.History of Mathematics; You know teachers; Clipping of episodes; Mathematics educationSeveral researches argue that the History of Mathematics is a didactic resource that can contribute both to teacher training and to student training, in terms of understanding the content and Mathematics itself, among other aspects. However, even with such evidence, as a didactic resource, it is little explored in teacher training, with more emphasis on reflection on historical aspects. Moreover, even if such subjects have an interest in exploring it in their classes, they are faced with a lack of historical material, didactic orientations, suggestions of classes, among many elements that contribute to this resource not being explored. In this way, the present article aims to indicate a way to make cuts of historical episodes, taking into consideration a reflection on the teaching knowledge, which, a posteriori, can be used in the classroom. For this, this proposal is presented, through an exemplification: a cut of historical episodes about non-Euclidean geometries; making it possible to systematize the proposal.Diversas pesquisas defendem que a História da Matemática é recurso didático que pode contribuir tanto para a formação do professor, quanto para a formação dos alunos, no que diz respeito à compreensão do conteúdo e da própria Matemática, dentre outros aspectos. Todavia, mesmo com tais evidências, enquanto recurso didático, ela é pouco explorada na formação do professor, dando-se mais ênfase a uma reflexão sobre os aspectos históricos. Além disso, mesmo que tais sujeitos tenham o interesse em explorá-la em suas aulas, estes se deparam com a falta de material histórico, de orientações didáticas, de sugestões de aulas, entre tantos elementos que contribuem para que esse recurso não seja explorado. Desta forma, o presente artigo tem como objetivo indicar um caminho para se realizarem recortes de episódios históricos, levando em consideração uma reflexão a respeito dos saberes docentes, que, a posteriori, podem ser utilizados em sala de aula. Para tanto, apresenta-se esta proposta, por meio de uma exemplificação: um recorte de episódios históricos sobre geometrias não euclidianas; possibilitando, assim, fazer uma sistematização da proposta.Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)Araman, Eliane Maria de OliveiraGomes, Lucas Ferreira2018-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/603210.3895/rbect.v11n3.6032Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 3 (2018)1982-873X10.3895/rbect.v11n3reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiainstname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)instacron:UTFPRporhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6032/pdfDireitos autorais 2018 CC-BYhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-20T22:43:51Zoai:periodicos.utfpr:article/6032Revistahttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbectPUBhttps://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/oai||rbect-pg@utfpr.edu.br1982-873X1982-873Xopendoar:2020-10-20T22:43:51Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Clipping of historical episodes for math classes: a possible path Recorte de episódios históricos para as aulas de matemática: um caminho possível |
title |
Clipping of historical episodes for math classes: a possible path |
spellingShingle |
Clipping of historical episodes for math classes: a possible path Araman, Eliane Maria de Oliveira 7.08.00.00-6 Educação História da Matemática. Saberes docentes; Recorte de episódios; Educação Matemática. History of Mathematics; You know teachers; Clipping of episodes; Mathematics education |
title_short |
Clipping of historical episodes for math classes: a possible path |
title_full |
Clipping of historical episodes for math classes: a possible path |
title_fullStr |
Clipping of historical episodes for math classes: a possible path |
title_full_unstemmed |
Clipping of historical episodes for math classes: a possible path |
title_sort |
Clipping of historical episodes for math classes: a possible path |
author |
Araman, Eliane Maria de Oliveira |
author_facet |
Araman, Eliane Maria de Oliveira Gomes, Lucas Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Lucas Ferreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araman, Eliane Maria de Oliveira Gomes, Lucas Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
7.08.00.00-6 Educação História da Matemática. Saberes docentes; Recorte de episódios; Educação Matemática. History of Mathematics; You know teachers; Clipping of episodes; Mathematics education |
topic |
7.08.00.00-6 Educação História da Matemática. Saberes docentes; Recorte de episódios; Educação Matemática. History of Mathematics; You know teachers; Clipping of episodes; Mathematics education |
description |
Several researches argue that the History of Mathematics is a didactic resource that can contribute both to teacher training and to student training, in terms of understanding the content and Mathematics itself, among other aspects. However, even with such evidence, as a didactic resource, it is little explored in teacher training, with more emphasis on reflection on historical aspects. Moreover, even if such subjects have an interest in exploring it in their classes, they are faced with a lack of historical material, didactic orientations, suggestions of classes, among many elements that contribute to this resource not being explored. In this way, the present article aims to indicate a way to make cuts of historical episodes, taking into consideration a reflection on the teaching knowledge, which, a posteriori, can be used in the classroom. For this, this proposal is presented, through an exemplification: a cut of historical episodes about non-Euclidean geometries; making it possible to systematize the proposal. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6032 10.3895/rbect.v11n3.6032 |
url |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6032 |
identifier_str_mv |
10.3895/rbect.v11n3.6032 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6032/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 CC-BY http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia; v. 11, n. 3 (2018) 1982-873X 10.3895/rbect.v11n3 reponame:Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia instname:Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) instacron:UTFPR |
instname_str |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
instacron_str |
UTFPR |
institution |
UTFPR |
reponame_str |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
collection |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbect-pg@utfpr.edu.br |
_version_ |
1787713869713506304 |