Ações psicossociais de prevenção das dsts/hiv/aids e da gravidez não planejada: o protagonismo de alunos no espaço da universidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares , Mirian Moreira
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UTP
Texto Completo: http://tede.utp.br:8080/jspui/handle/tede/1301
Resumo: Due to the increase in the number of young people aged 15 to 24 infected with HIV, we sought, through this research, to co-construct with university students psychosocial actions that provided greater autonomy from other students about their sexual and reproductive experiences, helping to reduce the individual, social and programmatic vulnerability to STDs/HIV/AIDS and unplanned pregnancies among college students. Therefore, a qualitative research type survey was performed. The actions were co-constructed with students who were part of the extension project “Juvenile Protagonists: reducing vulnerability to STDs/AIDS and viral hepatitis on the university campus”, Tuiuti University of Paraná (TUP). The action planning was done through discussion groups, using information from the survey of what they considered to be important combined with working with the entire academic community. Data collection was carried out through participant observation of meetings with protagonists and students, of actions taken by TUP for the entire university community, and using the field journal. Through these actions, it was observed that university students had little knowledge about STDs/HIV/AIDS and their prevention; They did not know their rights as Health Unic System (HUS) users, such as the right to HIV testing and access to free condoms; They had difficulties using condoms in stable relationships; had greater adherence to hormonal contraceptive methods in the academic community; and they had difficulty negotiating condom use in their relations. We conclude that psychosocial actions by couples had a significant contribution to greater autonomy of university students, contributing to the reduction of their vulnerability to STD/HIV/AIDS and unplanned pregnancy.
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The actions were co-constructed with students who were part of the extension project “Juvenile Protagonists: reducing vulnerability to STDs/AIDS and viral hepatitis on the university campus”, Tuiuti University of Paraná (TUP). The action planning was done through discussion groups, using information from the survey of what they considered to be important combined with working with the entire academic community. Data collection was carried out through participant observation of meetings with protagonists and students, of actions taken by TUP for the entire university community, and using the field journal. Through these actions, it was observed that university students had little knowledge about STDs/HIV/AIDS and their prevention; They did not know their rights as Health Unic System (HUS) users, such as the right to HIV testing and access to free condoms; They had difficulties using condoms in stable relationships; had greater adherence to hormonal contraceptive methods in the academic community; and they had difficulty negotiating condom use in their relations. We conclude that psychosocial actions by couples had a significant contribution to greater autonomy of university students, contributing to the reduction of their vulnerability to STD/HIV/AIDS and unplanned pregnancy.Diante do aumento do número de jovens de 15 a 24 anos infectados pelo HIV, buscou-se, por meio desta pesquisa, descrever ações psicossociais coconstruídas com universitários que proporcionem uma maior autonomia de outros universitários sobre as suas vivências sexuais e reprodutivas, contribuindo para a redução das vulnerabilidades individual, social e programática às DSTs/HIV/Aids e à gravidez não planejada de jovens universitários. Para tanto, foi realizada uma pesquisa qualitativa do tipo pesquisa participante. As ações foram coconstruídas com alunos que faziam parte do projeto de extensão “Protagonismo juvenil: reduzindo vulnerabilidades às DSTs/Aids e hepatites virais no espaço da universidade”, da Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). O planejamento das ações se deu por meio de grupos de discussão, a partir do levantamento do que eles consideravam como sendo importante de ser trabalhado junto a toda comunidade acadêmica. A coleta de dados foi realizada por meio de observação participante das reuniões com os alunos protagonistas e das ações realizadas na UTP para toda a comunidade universitária, utilizando-se o diário de campo. Por meio dessas ações, pôde-se observar que os jovens universitários tinham pouco conhecimento sobre as DSTs/HIV/Aids e formas de prevenção; não conheciam seus direitos como usuários do SUS, como o direito à testagem para o HIV e acesso a preservativos gratuitos; tinham dificuldades de utilização do preservativo em relações estáveis; havia maior adesão aos métodos contraceptivos hormonais pela comunidade acadêmica; e tinham dificuldades de negociação para o uso do preservativo em suas relações. Conclui-se que as ações psicossociais realizadas por pares tiveram uma significativa contribuição para uma maior autonomia dos jovens universitários, colaborando para a redução das suas vulnerabilidades às DSTs/HIV/Aids e à gravidez não planejada.Submitted by Divanete Paiva (divanete.paiva@utp.br) on 2018-05-10T13:57:37Z No. of bitstreams: 1 ACOES PSICOSSOCIAIS DE PREVENCAO.pdf: 1402774 bytes, checksum: 578a268ab977ad5280fee263513a10ce (MD5)Made available in DSpace on 2018-05-10T13:57:37Z (GMT). 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