A construção da identidade racial de crianças negras na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Daniele Cristina
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UTP
Texto Completo: http://tede.utp.br:8080/jspui/handle/tede/1372
Resumo: This dissertation presents a theoretical investigation about the vision of a group of early childhood education teachers, who work in the city of Curitiba, Parana, on the formation of racial identity in black children. In order to compose the theoretical framework, we perform advanced readings on the concepts of identity and racial identity through exploration of texts of a group of theorists who investigate the construction of identity and issues of black identity, such as: Woodward (2009), Hall (2009, 2001), Silva (2009, 2005) and Austin (1998). The theoretical framework initially presents a brief history about the care of children in the Brazilian context, which considers the writings of theorists as Merisse (1997), Marcílio (2006), Kuhlmann Junior (2006, 2005, 1999, 1998), Rosemberg (2005), Civiletti (1991), Kramer (1995), Didonet (2001), Haddad (1991) e Leite Filho (2001). In terms of methodology, this research presents a qualitative and exploratory nature, using the method of Content Analysis (BARDIN, 2011) to interpret the vision of the teachers on how they participate in the formation of racial identity of black children in kindergarten. Through this method we developed four categories which allowed to interpreting the content of the teachers‟ viewpoints. We emphasize, among the theoretical contributions of this research, the perception that the construction of black identity in early childhood education has a direct relation to the actions of caring practiced by teachers when they work with children. Through affective caring, in kindergarten, teachers exert a form of educational activity that teaches children to relate to other human beings, as well as affect the construction of their racial identities.
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The theoretical framework initially presents a brief history about the care of children in the Brazilian context, which considers the writings of theorists as Merisse (1997), Marcílio (2006), Kuhlmann Junior (2006, 2005, 1999, 1998), Rosemberg (2005), Civiletti (1991), Kramer (1995), Didonet (2001), Haddad (1991) e Leite Filho (2001). In terms of methodology, this research presents a qualitative and exploratory nature, using the method of Content Analysis (BARDIN, 2011) to interpret the vision of the teachers on how they participate in the formation of racial identity of black children in kindergarten. Through this method we developed four categories which allowed to interpreting the content of the teachers‟ viewpoints. We emphasize, among the theoretical contributions of this research, the perception that the construction of black identity in early childhood education has a direct relation to the actions of caring practiced by teachers when they work with children. Through affective caring, in kindergarten, teachers exert a form of educational activity that teaches children to relate to other human beings, as well as affect the construction of their racial identities.Esta dissertação apresenta uma investigação teórica sobre a visão de um grupo de professoras da Educação Infantil, que atuam no município de Curitiba, Paraná, sobre a construção da identidade racial entre crianças negras. De forma a compor o referencial teórico, realizaram-se leituras avançadas sobre os conceitos de identidade e identidade racial, por meio da exploração de textos de um grupo de teóricos que investigam a formação de identidade e questões sobre identidade negra, tais como: Woodward (2009), Hall (2009, 2001), Silva (2009, 2005) e Austin (1998). O referencial teórico apresenta, inicialmente, um breve histórico sobre o atendimento à infância, no contexto brasileiro, que considera proposições de teóricos como Merisse (1997), Marcílio (2006), Kuhlmann Junior (2006, 2005, 1999, 1998), Rosemberg (2005), Civiletti (1991), Kramer (1995), Didonet (2001), Haddad (1991) e Leite Filho qualitativa, de caráter exploratório, que utiliza o método de Análise de Conteúdo (BARDIN, 2011) para interpretar a visão das professoras sobre como participam na construção da identidade racial de crianças negras, na Educação Infantil. Por meio de desse método, foram elaboradas quatro categorias que permitiram interpretar o conteúdo das falas das professoras. Destaca-se, entre as contribuições teóricas desta pesquisa, a percepção de que a construção da identidade negra na Educação Infantil apresenta uma relação direta com as ações de cuidado praticadas pelas professoras quando atuam com as crianças. Por meio de do cuidado afetivo, na Educação Infantil, se exerce uma forma de ação educativa que ensina às crianças a se relacionarem com outros seres humanos, bem como se produz marcas na construção de suas identidades raciais.Submitted by Divanete Paiva (divanete.paiva@utp.br) on 2018-06-19T12:44:13Z No. of bitstreams: 1 A CONSTRUCAO DA IDENTIDADE.pdf: 943346 bytes, checksum: 2ac434eac81b0e798323c33845a98c3c (MD5)Made available in DSpace on 2018-06-19T12:44:13Z (GMT). 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