BRAZILIAN HISTORY BOOK AND PARAGUAYAN HISTORY BOOK: LINGUISTIC ANALYSIS ABOUT THE PRESENTATION OF EDUCATIONAL MATERIALS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: França, Juliana de Sá
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Sella, Aparecida Feola
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Travessias (Cascavel. Online)
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5010
Resumo: This article focuses on the notion of presupposition contained in the presentation of the paraguayan book Nuestra America, and in the brazilian book  História Hoje, used in the 6th grade of primary school. It starts with the assumption that information is assumed to mean more than the explicit content, which might sound obvious, but is not configured as an exercise in reading survey. The objective is, from the linguistic content, observe how the authors of these publications construct conceptions about history and the profile of their own textbook. It is considered that the paraguayan material is more directive, while the brazilian is based on a broader perspective. The analysis is guided mainly on Ducrot (1972, 1987).
id Unioeste-1_c2aad9ebcb63e352639f4eb606435bf7
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5010
network_acronym_str Unioeste-1
network_name_str Travessias (Cascavel. Online)
repository_id_str
spelling BRAZILIAN HISTORY BOOK AND PARAGUAYAN HISTORY BOOK: LINGUISTIC ANALYSIS ABOUT THE PRESENTATION OF EDUCATIONAL MATERIALSLIVRO DE HISTÓRIA BRASILEIRO E LIVRO DE HISTÓRIA PARAGUAIO: ANÁLISE LINGUÍSTICA DA APRESENTAÇÃO DE MATERIAIS DIDÁTICOSpressuposiçãoalunolivro didáticoThis article focuses on the notion of presupposition contained in the presentation of the paraguayan book Nuestra America, and in the brazilian book  História Hoje, used in the 6th grade of primary school. It starts with the assumption that information is assumed to mean more than the explicit content, which might sound obvious, but is not configured as an exercise in reading survey. The objective is, from the linguistic content, observe how the authors of these publications construct conceptions about history and the profile of their own textbook. It is considered that the paraguayan material is more directive, while the brazilian is based on a broader perspective. The analysis is guided mainly on Ducrot (1972, 1987).O presente artigo investiga a noção de pressuposição contida no texto de apresentação do livro didático paraguaio Nuestra América e na do livro brasileiro História Hoje, utilizados no 6º ano do ensino fundamental. Parte-se da hipótese de que informações pressupostas constituem significado a mais do que o conteúdo explícito, o que poderia soar óbvio, porém não se configura como um exercício de sondagem de leitura. Objetiva-se, a partir da análise linguística, observar como os autores dessas publicações pedagógicas constroem concepções acerca da área de História e o perfil do próprio livro didático. Considera-se que o material paraguaio possui um caráter diretivo, enquanto o brasileiro baseia-se numa perspectiva mais ampla. A análise baseia-se, principalmente, nos postulados de Ducrot (1972, 1987).Unioeste2011-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5010Travessias; Vol. 5 No. 1 (2011)Travessias; Vol. 5 Núm. 1 (2011)Travessias; v. 5 n. 1 (2011)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5010/3874Copyright (c) 2011 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessFrança, Juliana de SáSella, Aparecida Feola2020-12-08T11:43:00Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5010Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:43Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false
dc.title.none.fl_str_mv BRAZILIAN HISTORY BOOK AND PARAGUAYAN HISTORY BOOK: LINGUISTIC ANALYSIS ABOUT THE PRESENTATION OF EDUCATIONAL MATERIALS
LIVRO DE HISTÓRIA BRASILEIRO E LIVRO DE HISTÓRIA PARAGUAIO: ANÁLISE LINGUÍSTICA DA APRESENTAÇÃO DE MATERIAIS DIDÁTICOS
title BRAZILIAN HISTORY BOOK AND PARAGUAYAN HISTORY BOOK: LINGUISTIC ANALYSIS ABOUT THE PRESENTATION OF EDUCATIONAL MATERIALS
spellingShingle BRAZILIAN HISTORY BOOK AND PARAGUAYAN HISTORY BOOK: LINGUISTIC ANALYSIS ABOUT THE PRESENTATION OF EDUCATIONAL MATERIALS
França, Juliana de Sá
pressuposição
aluno
livro didático
title_short BRAZILIAN HISTORY BOOK AND PARAGUAYAN HISTORY BOOK: LINGUISTIC ANALYSIS ABOUT THE PRESENTATION OF EDUCATIONAL MATERIALS
title_full BRAZILIAN HISTORY BOOK AND PARAGUAYAN HISTORY BOOK: LINGUISTIC ANALYSIS ABOUT THE PRESENTATION OF EDUCATIONAL MATERIALS
title_fullStr BRAZILIAN HISTORY BOOK AND PARAGUAYAN HISTORY BOOK: LINGUISTIC ANALYSIS ABOUT THE PRESENTATION OF EDUCATIONAL MATERIALS
title_full_unstemmed BRAZILIAN HISTORY BOOK AND PARAGUAYAN HISTORY BOOK: LINGUISTIC ANALYSIS ABOUT THE PRESENTATION OF EDUCATIONAL MATERIALS
title_sort BRAZILIAN HISTORY BOOK AND PARAGUAYAN HISTORY BOOK: LINGUISTIC ANALYSIS ABOUT THE PRESENTATION OF EDUCATIONAL MATERIALS
author França, Juliana de Sá
author_facet França, Juliana de Sá
Sella, Aparecida Feola
author_role author
author2 Sella, Aparecida Feola
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv França, Juliana de Sá
Sella, Aparecida Feola
dc.subject.por.fl_str_mv pressuposição
aluno
livro didático
topic pressuposição
aluno
livro didático
description This article focuses on the notion of presupposition contained in the presentation of the paraguayan book Nuestra America, and in the brazilian book  História Hoje, used in the 6th grade of primary school. It starts with the assumption that information is assumed to mean more than the explicit content, which might sound obvious, but is not configured as an exercise in reading survey. The objective is, from the linguistic content, observe how the authors of these publications construct conceptions about history and the profile of their own textbook. It is considered that the paraguayan material is more directive, while the brazilian is based on a broader perspective. The analysis is guided mainly on Ducrot (1972, 1987).
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-05-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5010
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5010/3874
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unioeste
publisher.none.fl_str_mv Unioeste
dc.source.none.fl_str_mv Travessias; Vol. 5 No. 1 (2011)
Travessias; Vol. 5 Núm. 1 (2011)
Travessias; v. 5 n. 1 (2011)
1982-5935
reponame:Travessias (Cascavel. Online)
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron:Unioeste
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron_str Unioeste
institution Unioeste
reponame_str Travessias (Cascavel. Online)
collection Travessias (Cascavel. Online)
repository.name.fl_str_mv Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
repository.mail.fl_str_mv revista.travessias@unioeste.br
_version_ 1798044917457485824