METAMORFOSE EM "MEU TIO O IAUARETÊ"
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Travessias (Cascavel. Online) |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/6168 |
Resumo: | This article aims to present a short analysis of the tale "Meu tio o Iauaretê"; it was included in the volume of Estas estórias, from Guimarães Rosa, published in 1969. For this, we observed the metamorphosis of character, recurrent element in the mythic narratives. The human-animal metamorphosis goes through the text, the “onceiro”, as white, incurs against the values of Judeo-Christian religion, as an Indian, he defends some values of the white world and, like an animal, clashes with his human nature. The conflict pervades the text, which is expressed through the monologue-dialogue, moving from word to not word. Guimarães Rosa reaches the pinnacle of his experiment with the prose. |
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METAMORFOSE EM "MEU TIO O IAUARETÊ"Guimarães RosaMemóriaMitoMetamorfose.This article aims to present a short analysis of the tale "Meu tio o Iauaretê"; it was included in the volume of Estas estórias, from Guimarães Rosa, published in 1969. For this, we observed the metamorphosis of character, recurrent element in the mythic narratives. The human-animal metamorphosis goes through the text, the “onceiro”, as white, incurs against the values of Judeo-Christian religion, as an Indian, he defends some values of the white world and, like an animal, clashes with his human nature. The conflict pervades the text, which is expressed through the monologue-dialogue, moving from word to not word. Guimarães Rosa reaches the pinnacle of his experiment with the prose.O presente artigo tem como objetivo apresentar uma pequena análise sobre o conto “Meu tio o Iauaretê”, conto incluído no volume Estas estórias, de Guimarães Rosa, publicado em 1969. Para tanto, observou-se a metamorfose do personagem, elemento muito recorrente nas narrativas míticas. A metamorfose homem-animal percorre o texto, o onceiro como branco incide contra os valores da religião judaico-cristã; como índio, defende alguns valores do mundo branco e, como animal, entra em confronto com a sua natureza humana. A situação de conflito permeia o texto, que se expressa por meio do monólogo-diálogo, indo da palavra para a não palavra. Guimarães Rosa, nesse conto, atinge o auge do seu experimento com a prosa.Unioeste2012-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/mswordhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/6168Travessias; Vol. 6 No. 1 (2012)Travessias; Vol. 6 Núm. 1 (2012)Travessias; v. 6 n. 1 (2012)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/6168/4839https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/6168/17987Copyright (c) 2012 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessMielczarski dos Santos, Cristina2020-12-08T11:42:54Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/6168Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:42:54Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false |
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