PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dametto, Jarbas
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Soligo, Valdecir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Travessias (Cascavel. Online)
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3293
Resumo: This essay intend, by a bibliographyc revision, think about the person onEdication, through a Michel Foucault approach. The issue show the interrelationship betweenlecture and know, power and regimentation, furthermore point out the effects these elementsupon modern man´s formation. For this, we consider that foucaultiana proposal besides to makethe concepcion of persom unnatural, enlarge the office of education outside your refinement,working factually in the persom constitution and operating directly over subjectivity and bodies,who make several way of be.
id Unioeste-1_d521e5c2e51262cc382c7f2d83e886d9
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/3293
network_acronym_str Unioeste-1
network_name_str Travessias (Cascavel. Online)
repository_id_str
spelling PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATIONSUJEITO E DISCIPLINAMENTO: CONTRIBUIÇÕES DE MICHEL FOUCAULT PARA PENSAR A EDUCAÇÃO FORMALEducaçãoModos de SubjetivaçãoDisciplinamentoSaber-poder.This essay intend, by a bibliographyc revision, think about the person onEdication, through a Michel Foucault approach. The issue show the interrelationship betweenlecture and know, power and regimentation, furthermore point out the effects these elementsupon modern man´s formation. For this, we consider that foucaultiana proposal besides to makethe concepcion of persom unnatural, enlarge the office of education outside your refinement,working factually in the persom constitution and operating directly over subjectivity and bodies,who make several way of be.Este ensaio pretende, por meio de uma revisão bibliográfica, problematizar a questãodo sujeito da Educação através da abordagem do filósofo francês Michel Foucault. Aproblemática ressalta a leitura nas inter-relações entre saber, poder e disciplinamento e destaca osefeitos desses elementos sobre a formação do homem moderno. Para isso, considera-se que aproposta foucaultiana não só desnaturaliza a concepção de sujeito, mas também amplia o papelda educação para além do seu aprimoramento, trabalhando propriamente na constituição dosujeito e operando incisivamente sobre as subjetividades e sobre os corpos, forjando modos deser.Unioeste2009-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3293Travessias; Vol. 3 No. 1 (2009)Travessias; Vol. 3 Núm. 1 (2009)Travessias; v. 3 n. 1 (2009)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3293/2600Copyright (c) 2009 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessDametto, JarbasSoligo, Valdecir2020-12-08T11:43:14Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/3293Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:43:14Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false
dc.title.none.fl_str_mv PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION
SUJEITO E DISCIPLINAMENTO: CONTRIBUIÇÕES DE MICHEL FOUCAULT PARA PENSAR A EDUCAÇÃO FORMAL
title PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION
spellingShingle PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION
Dametto, Jarbas
Educação
Modos de Subjetivação
Disciplinamento
Saber-poder.
title_short PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION
title_full PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION
title_fullStr PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION
title_full_unstemmed PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION
title_sort PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION
author Dametto, Jarbas
author_facet Dametto, Jarbas
Soligo, Valdecir
author_role author
author2 Soligo, Valdecir
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dametto, Jarbas
Soligo, Valdecir
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Modos de Subjetivação
Disciplinamento
Saber-poder.
topic Educação
Modos de Subjetivação
Disciplinamento
Saber-poder.
description This essay intend, by a bibliographyc revision, think about the person onEdication, through a Michel Foucault approach. The issue show the interrelationship betweenlecture and know, power and regimentation, furthermore point out the effects these elementsupon modern man´s formation. For this, we consider that foucaultiana proposal besides to makethe concepcion of persom unnatural, enlarge the office of education outside your refinement,working factually in the persom constitution and operating directly over subjectivity and bodies,who make several way of be.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3293
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3293/2600
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unioeste
publisher.none.fl_str_mv Unioeste
dc.source.none.fl_str_mv Travessias; Vol. 3 No. 1 (2009)
Travessias; Vol. 3 Núm. 1 (2009)
Travessias; v. 3 n. 1 (2009)
1982-5935
reponame:Travessias (Cascavel. Online)
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron:Unioeste
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron_str Unioeste
institution Unioeste
reponame_str Travessias (Cascavel. Online)
collection Travessias (Cascavel. Online)
repository.name.fl_str_mv Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
repository.mail.fl_str_mv revista.travessias@unioeste.br
_version_ 1798044915382353920