PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Travessias (Cascavel. Online) |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3293 |
Resumo: | This essay intend, by a bibliographyc revision, think about the person onEdication, through a Michel Foucault approach. The issue show the interrelationship betweenlecture and know, power and regimentation, furthermore point out the effects these elementsupon modern man´s formation. For this, we consider that foucaultiana proposal besides to makethe concepcion of persom unnatural, enlarge the office of education outside your refinement,working factually in the persom constitution and operating directly over subjectivity and bodies,who make several way of be. |
id |
Unioeste-1_d521e5c2e51262cc382c7f2d83e886d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/3293 |
network_acronym_str |
Unioeste-1 |
network_name_str |
Travessias (Cascavel. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATIONSUJEITO E DISCIPLINAMENTO: CONTRIBUIÇÕES DE MICHEL FOUCAULT PARA PENSAR A EDUCAÇÃO FORMALEducaçãoModos de SubjetivaçãoDisciplinamentoSaber-poder.This essay intend, by a bibliographyc revision, think about the person onEdication, through a Michel Foucault approach. The issue show the interrelationship betweenlecture and know, power and regimentation, furthermore point out the effects these elementsupon modern man´s formation. For this, we consider that foucaultiana proposal besides to makethe concepcion of persom unnatural, enlarge the office of education outside your refinement,working factually in the persom constitution and operating directly over subjectivity and bodies,who make several way of be.Este ensaio pretende, por meio de uma revisão bibliográfica, problematizar a questãodo sujeito da Educação através da abordagem do filósofo francês Michel Foucault. Aproblemática ressalta a leitura nas inter-relações entre saber, poder e disciplinamento e destaca osefeitos desses elementos sobre a formação do homem moderno. Para isso, considera-se que aproposta foucaultiana não só desnaturaliza a concepção de sujeito, mas também amplia o papelda educação para além do seu aprimoramento, trabalhando propriamente na constituição dosujeito e operando incisivamente sobre as subjetividades e sobre os corpos, forjando modos deser.Unioeste2009-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3293Travessias; Vol. 3 No. 1 (2009)Travessias; Vol. 3 Núm. 1 (2009)Travessias; v. 3 n. 1 (2009)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3293/2600Copyright (c) 2009 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessDametto, JarbasSoligo, Valdecir2020-12-08T11:43:14Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/3293Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:43:14Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION SUJEITO E DISCIPLINAMENTO: CONTRIBUIÇÕES DE MICHEL FOUCAULT PARA PENSAR A EDUCAÇÃO FORMAL |
title |
PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION |
spellingShingle |
PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION Dametto, Jarbas Educação Modos de Subjetivação Disciplinamento Saber-poder. |
title_short |
PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION |
title_full |
PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION |
title_fullStr |
PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION |
title_sort |
PERSON AND REGIMENTATION: MICHEL FOUCAULT´S CONTRIBUTIONS FOR TO THINK ABOUT FORMAL EDUCATION |
author |
Dametto, Jarbas |
author_facet |
Dametto, Jarbas Soligo, Valdecir |
author_role |
author |
author2 |
Soligo, Valdecir |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dametto, Jarbas Soligo, Valdecir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Modos de Subjetivação Disciplinamento Saber-poder. |
topic |
Educação Modos de Subjetivação Disciplinamento Saber-poder. |
description |
This essay intend, by a bibliographyc revision, think about the person onEdication, through a Michel Foucault approach. The issue show the interrelationship betweenlecture and know, power and regimentation, furthermore point out the effects these elementsupon modern man´s formation. For this, we consider that foucaultiana proposal besides to makethe concepcion of persom unnatural, enlarge the office of education outside your refinement,working factually in the persom constitution and operating directly over subjectivity and bodies,who make several way of be. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3293 |
url |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3293 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3293/2600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unioeste |
publisher.none.fl_str_mv |
Unioeste |
dc.source.none.fl_str_mv |
Travessias; Vol. 3 No. 1 (2009) Travessias; Vol. 3 Núm. 1 (2009) Travessias; v. 3 n. 1 (2009) 1982-5935 reponame:Travessias (Cascavel. Online) instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) instacron:Unioeste |
instname_str |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) |
instacron_str |
Unioeste |
institution |
Unioeste |
reponame_str |
Travessias (Cascavel. Online) |
collection |
Travessias (Cascavel. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.travessias@unioeste.br |
_version_ |
1798044915382353920 |