BUILDING A HYBRID BRASILLITY: THE TROPICÁLIA FROM HELIO OITICICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hermann, Carla
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Travessias (Cascavel. Online)
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3576
Resumo: Considering the idea of contemporary cultures as hybrid cultures, this article seeks to understand how the meaning of a sense of hybrid brasilidade is built, and uses hélio oiticica's work tropicália from 1967 as a visual and aesthetic exampleof it. Drawing on popular culture as the result of the double movement of resisting and containg, and considering both the changes suffered by the most tradicional aspects of culture and the transformations that they make over the global world ans its technical and cientific environments, we have not discussed the legitimity of the referred work of art as popular art. Instead, it is seen here as part of popular brazilian culture, a manifestation able to reveals symbolical, political and cultural issues that exist in it as well as ilustrate the hybrid brasilidade in construction
id Unioeste-1_dd239ccc23aadcb0cbafcf02579e0a92
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/3576
network_acronym_str Unioeste-1
network_name_str Travessias (Cascavel. Online)
repository_id_str
spelling BUILDING A HYBRID BRASILLITY: THE TROPICÁLIA FROM HELIO OITICICACONSTRUINDO UMA BRASILIDADE HÍBRIDA: A TROPICÁLIA DE HÉLIO OITICICABrasilidadeHélio OiticicaCultura PopularCulturas Híbridas. Considering the idea of contemporary cultures as hybrid cultures, this article seeks to understand how the meaning of a sense of hybrid brasilidade is built, and uses hélio oiticica's work tropicália from 1967 as a visual and aesthetic exampleof it. Drawing on popular culture as the result of the double movement of resisting and containg, and considering both the changes suffered by the most tradicional aspects of culture and the transformations that they make over the global world ans its technical and cientific environments, we have not discussed the legitimity of the referred work of art as popular art. Instead, it is seen here as part of popular brazilian culture, a manifestation able to reveals symbolical, political and cultural issues that exist in it as well as ilustrate the hybrid brasilidade in construction A partir da leitura das manifestações culturais contemporâneas enquanto culturas híbridas, o artigo pretende compreender como se conforma a formação de um sentido de brasilidade igualmente híbrido, e toma a instalação do artista hélio oiticica de 1967, tropicália, como um exemplo estético-visual disso.  Interpretando a cultura popular como resultante  do movimento duplo de conter e resistir, e considerando as mudanças sofridas pelos aspectos mais tradicionais da cultura, bem como as transformações operadas por eles frente às modificações do meio técnico-científico do mundo globalizante, não procurou-se fazer distinções acerca da legitimidade da referida instalação enquanto pertencente ou não à cultura popular. A obra de arte aqui é vista como parte integrante da cultura popular brasileira e capaz de revelar as mediações entre poderes simbólicos, políticos e culturais nela existentes, bem como ilustrar a brasilidade híbrida em construção.Unioeste2010-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3576Travessias; Vol. 4 No. 1 (2010)Travessias; Vol. 4 Núm. 1 (2010)Travessias; v. 4 n. 1 (2010)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3576/2835Copyright (c) 2010 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessHermann, Carla2020-12-08T11:43:08Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/3576Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:43:08Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false
dc.title.none.fl_str_mv BUILDING A HYBRID BRASILLITY: THE TROPICÁLIA FROM HELIO OITICICA
CONSTRUINDO UMA BRASILIDADE HÍBRIDA: A TROPICÁLIA DE HÉLIO OITICICA
title BUILDING A HYBRID BRASILLITY: THE TROPICÁLIA FROM HELIO OITICICA
spellingShingle BUILDING A HYBRID BRASILLITY: THE TROPICÁLIA FROM HELIO OITICICA
Hermann, Carla
Brasilidade
Hélio Oiticica
Cultura Popular
Culturas Híbridas.
title_short BUILDING A HYBRID BRASILLITY: THE TROPICÁLIA FROM HELIO OITICICA
title_full BUILDING A HYBRID BRASILLITY: THE TROPICÁLIA FROM HELIO OITICICA
title_fullStr BUILDING A HYBRID BRASILLITY: THE TROPICÁLIA FROM HELIO OITICICA
title_full_unstemmed BUILDING A HYBRID BRASILLITY: THE TROPICÁLIA FROM HELIO OITICICA
title_sort BUILDING A HYBRID BRASILLITY: THE TROPICÁLIA FROM HELIO OITICICA
author Hermann, Carla
author_facet Hermann, Carla
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hermann, Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Brasilidade
Hélio Oiticica
Cultura Popular
Culturas Híbridas.
topic Brasilidade
Hélio Oiticica
Cultura Popular
Culturas Híbridas.
description Considering the idea of contemporary cultures as hybrid cultures, this article seeks to understand how the meaning of a sense of hybrid brasilidade is built, and uses hélio oiticica's work tropicália from 1967 as a visual and aesthetic exampleof it. Drawing on popular culture as the result of the double movement of resisting and containg, and considering both the changes suffered by the most tradicional aspects of culture and the transformations that they make over the global world ans its technical and cientific environments, we have not discussed the legitimity of the referred work of art as popular art. Instead, it is seen here as part of popular brazilian culture, a manifestation able to reveals symbolical, political and cultural issues that exist in it as well as ilustrate the hybrid brasilidade in construction
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3576
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3576
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3576/2835
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unioeste
publisher.none.fl_str_mv Unioeste
dc.source.none.fl_str_mv Travessias; Vol. 4 No. 1 (2010)
Travessias; Vol. 4 Núm. 1 (2010)
Travessias; v. 4 n. 1 (2010)
1982-5935
reponame:Travessias (Cascavel. Online)
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron:Unioeste
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron_str Unioeste
institution Unioeste
reponame_str Travessias (Cascavel. Online)
collection Travessias (Cascavel. Online)
repository.name.fl_str_mv Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
repository.mail.fl_str_mv revista.travessias@unioeste.br
_version_ 1798044916129988608