ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Travessias (Cascavel. Online) |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5050 |
Resumo: | The PCNEM (National Curricular Parameters of High School) (1999, p. 141), guide that “the language must be within the human relations, in which the student is inserted. There is no language divorced from the lived social context”. In this sense, the present paper aims at analyzing the role of the subject in the students’ daily routine, through texts in the native language, seen as language in use. We sustain our proposition based on the following questions: Why teaching Portuguese to students that already speak this language? How do we develop it so that it becomes productive teaching? Also, how do we evaluate the process of this learning? With this purpose, our article is based in studies realized by Marcuschi (2007), Perini (2002), Antunes (2003), Travaglia (2003), Koch (2006). We will develop, then, a study of the function developed by the subject, from texts worked in class, through different textual genres, using a sociointeractionist approach. |
id |
Unioeste-1_f214fbc56125d94566b82a8416c544be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5050 |
network_acronym_str |
Unioeste-1 |
network_name_str |
Travessias (Cascavel. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOSEnsinolíngua maternatextosujeitosentidoThe PCNEM (National Curricular Parameters of High School) (1999, p. 141), guide that “the language must be within the human relations, in which the student is inserted. There is no language divorced from the lived social context”. In this sense, the present paper aims at analyzing the role of the subject in the students’ daily routine, through texts in the native language, seen as language in use. We sustain our proposition based on the following questions: Why teaching Portuguese to students that already speak this language? How do we develop it so that it becomes productive teaching? Also, how do we evaluate the process of this learning? With this purpose, our article is based in studies realized by Marcuschi (2007), Perini (2002), Antunes (2003), Travaglia (2003), Koch (2006). We will develop, then, a study of the function developed by the subject, from texts worked in class, through different textual genres, using a sociointeractionist approach.Os PCNEM (1999, p.141) orientam que “a língua deve estar situada no emaranhado das relações humanas, nas quais o aluno está mergulhado. Não há língua divorciada do contexto social vivido.”. Nesse sentido, o presente trabalho visa a analisar o papel do sujeito atuando em textos que circulam em nosso cotidiano, sob uma perspectiva da língua em uso. Sustentamos nossa proposta com base nas seguintes questões: Para que ensinar português a alunos que já falam essa língua? Como desenvolver essa prática de modo que seja um ensino produtivo? Também, como avaliar o processo dessa aprendizagem? Com tal intuito, nosso artigo baseia-se em estudos realizados por Marcuschi (2007), Perini (2002), Antunes (2003), Travaglia (2003) e Koch (2006). Desenvolvemos, nessa perspectiva, um estudo da função desempenhada pelo sujeito a partir de textos trabalhados em aula, através de diferentes gêneros textuais, empregando uma abordagem sociointeracionista. Unioeste2011-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5050Travessias; Vol. 5 No. 1 (2011)Travessias; Vol. 5 Núm. 1 (2011)Travessias; v. 5 n. 1 (2011)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5050/4057Copyright (c) 2011 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Simone Contido Amaral, Gabriela severo2020-12-08T11:43:00Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5050Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:43Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS |
title |
ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS |
spellingShingle |
ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS de Oliveira, Simone Conti Ensino língua materna texto sujeito sentido |
title_short |
ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS |
title_full |
ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS |
title_fullStr |
ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS |
title_full_unstemmed |
ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS |
title_sort |
ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS |
author |
de Oliveira, Simone Conti |
author_facet |
de Oliveira, Simone Conti do Amaral, Gabriela severo |
author_role |
author |
author2 |
do Amaral, Gabriela severo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Simone Conti do Amaral, Gabriela severo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino língua materna texto sujeito sentido |
topic |
Ensino língua materna texto sujeito sentido |
description |
The PCNEM (National Curricular Parameters of High School) (1999, p. 141), guide that “the language must be within the human relations, in which the student is inserted. There is no language divorced from the lived social context”. In this sense, the present paper aims at analyzing the role of the subject in the students’ daily routine, through texts in the native language, seen as language in use. We sustain our proposition based on the following questions: Why teaching Portuguese to students that already speak this language? How do we develop it so that it becomes productive teaching? Also, how do we evaluate the process of this learning? With this purpose, our article is based in studies realized by Marcuschi (2007), Perini (2002), Antunes (2003), Travaglia (2003), Koch (2006). We will develop, then, a study of the function developed by the subject, from texts worked in class, through different textual genres, using a sociointeractionist approach. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5050 |
url |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5050 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5050/4057 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unioeste |
publisher.none.fl_str_mv |
Unioeste |
dc.source.none.fl_str_mv |
Travessias; Vol. 5 No. 1 (2011) Travessias; Vol. 5 Núm. 1 (2011) Travessias; v. 5 n. 1 (2011) 1982-5935 reponame:Travessias (Cascavel. Online) instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) instacron:Unioeste |
instname_str |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) |
instacron_str |
Unioeste |
institution |
Unioeste |
reponame_str |
Travessias (Cascavel. Online) |
collection |
Travessias (Cascavel. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.travessias@unioeste.br |
_version_ |
1798044917459582976 |