ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Simone Conti
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: do Amaral, Gabriela severo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Travessias (Cascavel. Online)
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5050
Resumo: The PCNEM (National Curricular Parameters of High School) (1999, p. 141), guide that “the language must be within the human relations, in which the student is inserted. There is no language divorced from the lived social context”. In this sense, the present paper aims at analyzing the role of the subject in the students’ daily routine, through texts in the native language, seen as language in use. We sustain our proposition based on the following questions: Why teaching Portuguese to students that already speak this language? How do we develop it so that it becomes productive teaching? Also, how do we evaluate the process of this learning? With this purpose, our article is based in studies realized by Marcuschi (2007), Perini (2002), Antunes (2003), Travaglia (2003), Koch (2006). We will develop, then, a study of the function developed by the subject, from texts worked in class, through different textual genres, using a sociointeractionist approach.
id Unioeste-1_f214fbc56125d94566b82a8416c544be
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5050
network_acronym_str Unioeste-1
network_name_str Travessias (Cascavel. Online)
repository_id_str
spelling ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOSEnsinolíngua maternatextosujeitosentidoThe PCNEM (National Curricular Parameters of High School) (1999, p. 141), guide that “the language must be within the human relations, in which the student is inserted. There is no language divorced from the lived social context”. In this sense, the present paper aims at analyzing the role of the subject in the students’ daily routine, through texts in the native language, seen as language in use. We sustain our proposition based on the following questions: Why teaching Portuguese to students that already speak this language? How do we develop it so that it becomes productive teaching? Also, how do we evaluate the process of this learning? With this purpose, our article is based in studies realized by Marcuschi (2007), Perini (2002), Antunes (2003), Travaglia (2003), Koch (2006). We will develop, then, a study of the function developed by the subject, from texts worked in class, through different textual genres, using a sociointeractionist approach.Os PCNEM (1999, p.141) orientam que “a língua deve estar situada no emaranhado das relações humanas, nas quais o aluno está mergulhado. Não há língua divorciada do contexto social vivido.”. Nesse sentido, o presente trabalho visa a analisar o papel do sujeito atuando em textos que circulam em nosso cotidiano, sob uma perspectiva da língua em uso. Sustentamos nossa proposta com base nas seguintes questões: Para que ensinar português a alunos que já falam essa língua? Como desenvolver essa prática de modo que seja um ensino produtivo? Também, como avaliar o processo dessa aprendizagem? Com tal intuito, nosso artigo baseia-se em estudos realizados por Marcuschi (2007), Perini (2002), Antunes (2003), Travaglia (2003) e Koch (2006). Desenvolvemos, nessa perspectiva, um estudo da função desempenhada pelo sujeito a partir de textos trabalhados em aula, através de diferentes gêneros textuais, empregando uma abordagem sociointeracionista.  Unioeste2011-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5050Travessias; Vol. 5 No. 1 (2011)Travessias; Vol. 5 Núm. 1 (2011)Travessias; v. 5 n. 1 (2011)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5050/4057Copyright (c) 2011 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Simone Contido Amaral, Gabriela severo2020-12-08T11:43:00Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5050Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:43Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false
dc.title.none.fl_str_mv ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS
title ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS
spellingShingle ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS
de Oliveira, Simone Conti
Ensino
língua materna
texto
sujeito
sentido
title_short ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS
title_full ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS
title_fullStr ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS
title_full_unstemmed ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS
title_sort ANÁLISE DO PAPEL SEMÂNTICO DO SUJEITO ATUANDO EM DIFERENTES TEXTOS
author de Oliveira, Simone Conti
author_facet de Oliveira, Simone Conti
do Amaral, Gabriela severo
author_role author
author2 do Amaral, Gabriela severo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Simone Conti
do Amaral, Gabriela severo
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
língua materna
texto
sujeito
sentido
topic Ensino
língua materna
texto
sujeito
sentido
description The PCNEM (National Curricular Parameters of High School) (1999, p. 141), guide that “the language must be within the human relations, in which the student is inserted. There is no language divorced from the lived social context”. In this sense, the present paper aims at analyzing the role of the subject in the students’ daily routine, through texts in the native language, seen as language in use. We sustain our proposition based on the following questions: Why teaching Portuguese to students that already speak this language? How do we develop it so that it becomes productive teaching? Also, how do we evaluate the process of this learning? With this purpose, our article is based in studies realized by Marcuschi (2007), Perini (2002), Antunes (2003), Travaglia (2003), Koch (2006). We will develop, then, a study of the function developed by the subject, from texts worked in class, through different textual genres, using a sociointeractionist approach.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5050
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5050
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/5050/4057
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unioeste
publisher.none.fl_str_mv Unioeste
dc.source.none.fl_str_mv Travessias; Vol. 5 No. 1 (2011)
Travessias; Vol. 5 Núm. 1 (2011)
Travessias; v. 5 n. 1 (2011)
1982-5935
reponame:Travessias (Cascavel. Online)
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron:Unioeste
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
instacron_str Unioeste
institution Unioeste
reponame_str Travessias (Cascavel. Online)
collection Travessias (Cascavel. Online)
repository.name.fl_str_mv Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
repository.mail.fl_str_mv revista.travessias@unioeste.br
_version_ 1798044917459582976