A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Calidoscópio (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/24893 |
Resumo: | This article analyzes the curriculum of the subject Introduction to Brazilian Sign Language (Libras) offered to undergraduate courses at the Federal University of Goiás (UFG), with a view to investigating the concepts of language (langue and langage) that guide its formulation and, consequently, realizing the political implications that these pedagogical choices affect Libras' teaching and learning process. We rely on studies that deal with Language Policies regarding the teaching of Libras ((ALTENHOFEN, 2013; BRASIL, 2002, 2005; NUNES, 2020) and we problematize some praxiologies of language (langue and langage) (ANDRADE; RIBEIRO; MAIA-VASCONCELOS, 2021; KOCH, 2013; MOITA LOPES, 2010). The results indicate that discursive conceptions of language (langue and langage) are pulverized in the document under analysis, allowing the discussion of interactions by Libras as identity and ideological phenomena. On the other hand, the workload given to the subject indicates that it is insufficient for effective work with the planned discussions, as well as the theoretical references seem incompatible with the conceptions of the plan. Finally, the fact that the program design is not customized to the different areas of knowledge to which the discipline is offered is problematic. |
id |
Unisinos-3_27ed880472d1c07a7e3167bc78bd52c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/24893 |
network_acronym_str |
Unisinos-3 |
network_name_str |
Calidoscópio (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina This article analyzes the curriculum of the subject Introduction to Brazilian Sign Language (Libras) offered to undergraduate courses at the Federal University of Goiás (UFG), with a view to investigating the concepts of language (langue and langage) that guide its formulation and, consequently, realizing the political implications that these pedagogical choices affect Libras' teaching and learning process. We rely on studies that deal with Language Policies regarding the teaching of Libras ((ALTENHOFEN, 2013; BRASIL, 2002, 2005; NUNES, 2020) and we problematize some praxiologies of language (langue and langage) (ANDRADE; RIBEIRO; MAIA-VASCONCELOS, 2021; KOCH, 2013; MOITA LOPES, 2010). The results indicate that discursive conceptions of language (langue and langage) are pulverized in the document under analysis, allowing the discussion of interactions by Libras as identity and ideological phenomena. On the other hand, the workload given to the subject indicates that it is insufficient for effective work with the planned discussions, as well as the theoretical references seem incompatible with the conceptions of the plan. Finally, the fact that the program design is not customized to the different areas of knowledge to which the discipline is offered is problematic.Este artigo analisa o programa curricular da disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais ofertada aos cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás (UFG), com vistas a investigar quais concepções de língua e linguagem norteiam sua formulação e, consequentemente, perceber as implicações que essas abordagens repercutem no processo de ensino-aprendizagem da Libras. Apoiamo-nos em estudos que tratam sobre Políticas Linguísticas no que se refere ao ensino de Libras (Altenhofen, 2013; Brasil, 2002, 2005; Nunes, 2020) e problematizamos algumas praxiologias sobre língua e linguagem (Andrade; Ribeiro; Maia-Vasconcelos, 2021; Koch, 2013; Moita Lopes, 2010). A metodologia tem abordagem qualitativa, a partir da análise de documento. O projeto pedagógico analisado norteia 17 cursos de licenciatura da UFG. Os resultados indicam que as concepções discursivas de língua e linguagem que aparecem no texto da ementa permitem uma discussão de aspectos identitários e ideológicos da Libras; no entanto, as referências bibliográficas que aparecem junto à ementa não são compatíveis com essas concepções. Ademais, a carga horária indicada é insuficiente para alcançar o projeto, sobretudo porque se pressupõe o aprendizado de uma nova língua. Ainda, uma ementa padronizada para diferentes cursos pode ser problemática, visto que não considera as especificidades linguísticas de cada área do saber. Palavras-chave: Libras. Ensino de Libras. Políticas Linguísticas.Unisinos2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/2489310.4013/cld.2023.212.04Calidoscópio; Vol. 21 No. 2 (2023): Volume Atemático (v. 21, n. 2 - 2023, mai-ago); 291-306Calidoscópio; v. 21 n. 2 (2023): Volume Atemático (v. 21, n. 2 - 2023, mai-ago); 291-3062177-6202reponame:Calidoscópio (Online)instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)instacron:Unisinosporhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/24893/60749621Copyright (c) 2023 Calidoscópioinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves de Freitas, GuilhermeGuimarães Faria, JulianaRogiellyson da Silva Andrade, Francisco2023-07-24T20:43:33Zoai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/24893Revistahttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopioPUBhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/oaicmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br2177-62022177-6202opendoar:2023-07-24T20:43:33Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina |
title |
A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina |
spellingShingle |
A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina Gonçalves de Freitas, Guilherme |
title_short |
A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina |
title_full |
A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina |
title_fullStr |
A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina |
title_full_unstemmed |
A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina |
title_sort |
A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina |
author |
Gonçalves de Freitas, Guilherme |
author_facet |
Gonçalves de Freitas, Guilherme Guimarães Faria, Juliana Rogiellyson da Silva Andrade, Francisco |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães Faria, Juliana Rogiellyson da Silva Andrade, Francisco |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves de Freitas, Guilherme Guimarães Faria, Juliana Rogiellyson da Silva Andrade, Francisco |
description |
This article analyzes the curriculum of the subject Introduction to Brazilian Sign Language (Libras) offered to undergraduate courses at the Federal University of Goiás (UFG), with a view to investigating the concepts of language (langue and langage) that guide its formulation and, consequently, realizing the political implications that these pedagogical choices affect Libras' teaching and learning process. We rely on studies that deal with Language Policies regarding the teaching of Libras ((ALTENHOFEN, 2013; BRASIL, 2002, 2005; NUNES, 2020) and we problematize some praxiologies of language (langue and langage) (ANDRADE; RIBEIRO; MAIA-VASCONCELOS, 2021; KOCH, 2013; MOITA LOPES, 2010). The results indicate that discursive conceptions of language (langue and langage) are pulverized in the document under analysis, allowing the discussion of interactions by Libras as identity and ideological phenomena. On the other hand, the workload given to the subject indicates that it is insufficient for effective work with the planned discussions, as well as the theoretical references seem incompatible with the conceptions of the plan. Finally, the fact that the program design is not customized to the different areas of knowledge to which the discipline is offered is problematic. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/24893 10.4013/cld.2023.212.04 |
url |
https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/24893 |
identifier_str_mv |
10.4013/cld.2023.212.04 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/24893/60749621 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Calidoscópio info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Calidoscópio |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unisinos |
publisher.none.fl_str_mv |
Unisinos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Calidoscópio; Vol. 21 No. 2 (2023): Volume Atemático (v. 21, n. 2 - 2023, mai-ago); 291-306 Calidoscópio; v. 21 n. 2 (2023): Volume Atemático (v. 21, n. 2 - 2023, mai-ago); 291-306 2177-6202 reponame:Calidoscópio (Online) instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) instacron:Unisinos |
instname_str |
Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) |
instacron_str |
Unisinos |
institution |
Unisinos |
reponame_str |
Calidoscópio (Online) |
collection |
Calidoscópio (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) |
repository.mail.fl_str_mv |
cmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br |
_version_ |
1792203884521848832 |