A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves de Freitas, Guilherme
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Guimarães Faria, Juliana, Rogiellyson da Silva Andrade, Francisco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Calidoscópio (Online)
Texto Completo: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/24893
Resumo: This article analyzes the curriculum of the subject Introduction to Brazilian Sign Language (Libras) offered to undergraduate courses at the Federal University of Goiás (UFG), with a view to investigating the concepts of language (langue and langage) that guide its formulation and, consequently, realizing the political implications that these pedagogical choices affect Libras' teaching and learning process. We rely on studies that deal with Language Policies regarding the teaching of Libras ((ALTENHOFEN, 2013; BRASIL, 2002, 2005; NUNES, 2020) and we problematize some praxiologies of language (langue and langage) (ANDRADE; RIBEIRO; MAIA-VASCONCELOS, 2021; KOCH, 2013; MOITA LOPES, 2010). The results indicate that discursive conceptions of language (langue and langage) are pulverized in the document under analysis, allowing the discussion of interactions by Libras as identity and ideological phenomena. On the other hand, the workload given to the subject indicates that it is insufficient for effective work with the planned discussions, as well as the theoretical references seem incompatible with the conceptions of the plan. Finally, the fact that the program design is not customized to the different areas of knowledge to which the discipline is offered is problematic.
id Unisinos-3_27ed880472d1c07a7e3167bc78bd52c3
oai_identifier_str oai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/24893
network_acronym_str Unisinos-3
network_name_str Calidoscópio (Online)
repository_id_str
spelling A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina This article analyzes the curriculum of the subject Introduction to Brazilian Sign Language (Libras) offered to undergraduate courses at the Federal University of Goiás (UFG), with a view to investigating the concepts of language (langue and langage) that guide its formulation and, consequently, realizing the political implications that these pedagogical choices affect Libras' teaching and learning process. We rely on studies that deal with Language Policies regarding the teaching of Libras ((ALTENHOFEN, 2013; BRASIL, 2002, 2005; NUNES, 2020) and we problematize some praxiologies of language (langue and langage) (ANDRADE; RIBEIRO; MAIA-VASCONCELOS, 2021; KOCH, 2013; MOITA LOPES, 2010). The results indicate that discursive conceptions of language (langue and langage) are pulverized in the document under analysis, allowing the discussion of interactions by Libras as identity and ideological phenomena. On the other hand, the workload given to the subject indicates that it is insufficient for effective work with the planned discussions, as well as the theoretical references seem incompatible with the conceptions of the plan. Finally, the fact that the program design is not customized to the different areas of knowledge to which the discipline is offered is problematic.Este artigo analisa o programa curricular da disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais ofertada aos cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás (UFG), com vistas a investigar quais concepções de língua e linguagem norteiam sua formulação e, consequentemente, perceber as implicações que essas abordagens repercutem no processo de ensino-aprendizagem da Libras. Apoiamo-nos em estudos que tratam sobre Políticas Linguísticas no que se refere ao ensino de Libras (Altenhofen, 2013; Brasil, 2002, 2005; Nunes, 2020) e problematizamos algumas praxiologias sobre língua e linguagem (Andrade; Ribeiro; Maia-Vasconcelos, 2021; Koch, 2013; Moita Lopes, 2010). A metodologia tem abordagem qualitativa, a partir da análise de documento. O projeto pedagógico analisado norteia 17 cursos de licenciatura da UFG. Os resultados indicam que as concepções discursivas de língua e linguagem que aparecem no texto da ementa permitem uma discussão de aspectos identitários e ideológicos da Libras; no entanto, as referências bibliográficas que aparecem junto à ementa não são compatíveis com essas concepções. Ademais, a carga horária indicada é insuficiente para alcançar o projeto, sobretudo porque se pressupõe o aprendizado de uma nova língua. Ainda, uma ementa padronizada para diferentes cursos pode ser problemática, visto que não considera as especificidades linguísticas de cada área do saber. Palavras-chave: Libras. Ensino de Libras. Políticas Linguísticas.Unisinos2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/2489310.4013/cld.2023.212.04Calidoscópio; Vol. 21 No. 2 (2023): Volume Atemático (v. 21, n. 2 - 2023, mai-ago); 291-306Calidoscópio; v. 21 n. 2 (2023): Volume Atemático (v. 21, n. 2 - 2023, mai-ago); 291-3062177-6202reponame:Calidoscópio (Online)instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)instacron:Unisinosporhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/24893/60749621Copyright (c) 2023 Calidoscópioinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves de Freitas, GuilhermeGuimarães Faria, JulianaRogiellyson da Silva Andrade, Francisco2023-07-24T20:43:33Zoai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/24893Revistahttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopioPUBhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/oaicmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br2177-62022177-6202opendoar:2023-07-24T20:43:33Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)false
dc.title.none.fl_str_mv A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina
title A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina
spellingShingle A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina
Gonçalves de Freitas, Guilherme
title_short A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina
title_full A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina
title_fullStr A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina
title_full_unstemmed A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina
title_sort A disciplina Introdução à Língua Brasileira de Sinais para os cursos de graduação da Universidade Federal de Goiás: discussões político-linguísticas a partir do programa curricular da disciplina
author Gonçalves de Freitas, Guilherme
author_facet Gonçalves de Freitas, Guilherme
Guimarães Faria, Juliana
Rogiellyson da Silva Andrade, Francisco
author_role author
author2 Guimarães Faria, Juliana
Rogiellyson da Silva Andrade, Francisco
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves de Freitas, Guilherme
Guimarães Faria, Juliana
Rogiellyson da Silva Andrade, Francisco
description This article analyzes the curriculum of the subject Introduction to Brazilian Sign Language (Libras) offered to undergraduate courses at the Federal University of Goiás (UFG), with a view to investigating the concepts of language (langue and langage) that guide its formulation and, consequently, realizing the political implications that these pedagogical choices affect Libras' teaching and learning process. We rely on studies that deal with Language Policies regarding the teaching of Libras ((ALTENHOFEN, 2013; BRASIL, 2002, 2005; NUNES, 2020) and we problematize some praxiologies of language (langue and langage) (ANDRADE; RIBEIRO; MAIA-VASCONCELOS, 2021; KOCH, 2013; MOITA LOPES, 2010). The results indicate that discursive conceptions of language (langue and langage) are pulverized in the document under analysis, allowing the discussion of interactions by Libras as identity and ideological phenomena. On the other hand, the workload given to the subject indicates that it is insufficient for effective work with the planned discussions, as well as the theoretical references seem incompatible with the conceptions of the plan. Finally, the fact that the program design is not customized to the different areas of knowledge to which the discipline is offered is problematic.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/24893
10.4013/cld.2023.212.04
url https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/24893
identifier_str_mv 10.4013/cld.2023.212.04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/24893/60749621
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Calidoscópio
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Calidoscópio
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unisinos
publisher.none.fl_str_mv Unisinos
dc.source.none.fl_str_mv Calidoscópio; Vol. 21 No. 2 (2023): Volume Atemático (v. 21, n. 2 - 2023, mai-ago); 291-306
Calidoscópio; v. 21 n. 2 (2023): Volume Atemático (v. 21, n. 2 - 2023, mai-ago); 291-306
2177-6202
reponame:Calidoscópio (Online)
instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
instacron:Unisinos
instname_str Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
instacron_str Unisinos
institution Unisinos
reponame_str Calidoscópio (Online)
collection Calidoscópio (Online)
repository.name.fl_str_mv Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
repository.mail.fl_str_mv cmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br
_version_ 1792203884521848832