Categorização gráfica e funcional na aquisição da escrita e da leitura em língua materna
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Calidoscópio (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6486 |
Resumo: | This article aims to study three important factors in the decipherment of our writing system, that must be completely understood by the agents of literacy process (students and teachers), in order to make the process happen adequately: acrophonic principle; graphic categorization and functional categorization. The functional categorization controls either the acrophonic principle and the graphic categorization, being the correct association of letters and sounds, choosing only one among several possibilities. Since the correct word representation is given by spelling (orthography) and not by any kind of phonetic transcription, it is possible to say that the functional categorization is defined and governed by the official orthographic rules. Key words: graphic categorization, functional categorization, spelling, acrophonic principle, literacy. |
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Categorização gráfica e funcional na aquisição da escrita e da leitura em língua maternaCategorização gráfica e funcional na aquisição da escrita e da leitura em língua maternaThis article aims to study three important factors in the decipherment of our writing system, that must be completely understood by the agents of literacy process (students and teachers), in order to make the process happen adequately: acrophonic principle; graphic categorization and functional categorization. The functional categorization controls either the acrophonic principle and the graphic categorization, being the correct association of letters and sounds, choosing only one among several possibilities. Since the correct word representation is given by spelling (orthography) and not by any kind of phonetic transcription, it is possible to say that the functional categorization is defined and governed by the official orthographic rules. Key words: graphic categorization, functional categorization, spelling, acrophonic principle, literacy.Este artigo discute três aspectos fundamentais na decifração do nosso sistema de escrita que precisam ser devidamente compreendidos por professores e alunos para que o processo de alfabetização se realize adequadamente: o princípio acrofônico, a categorização gráfica e a categorização funcional das letras. A categorização funcional controla tanto o princípio acrofônico como a categorização gráfica, consistindo em associar corretamente as letras aos sons, escolhendo, dentro das possibilidades de combinação, a palavra correta. Como a forma correta das palavras é dada pela ortografia, não por algum tipo de transcrição fonética, pode-se dizer que a categorização funcional submete-se à regulamentação ortográfica, sendo definida a partir dela. Palavras-chave: categorização gráfica, categorização funcional, ortografia, princípio acrofônico, alfabetização.Unisinos2021-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6486Calidoscópio; Vol. 2 No. 1 (2004): January/June; 89-94Calidoscópio; v. 2 n. 1 (2004): janeiro/junho; 89-942177-6202reponame:Calidoscópio (Online)instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)instacron:Unisinosporhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6486/3622Copyright (c) 2021 Calidoscópioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMassini-Cagliari, GládisCagliari, Luís Carlos2021-05-27T16:10:21Zoai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/6486Revistahttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopioPUBhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/oaicmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br2177-62022177-6202opendoar:2021-05-27T16:10:21Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)false |
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