Elementary education: the time and voice of children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosado, Cristine Tinoco da Cunha Lima
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Campelo, Maria Estela Costa Holanda
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/448
Resumo: The text aims to discuss the following problems: What are the perceptions of children about their right to elementary education as a compulsory step of basic education? What assessments are made by children on the elementary school, in terms of its purpose, pedagogical practice, and acquisitions provided, especially in regard to literacy? In order to answer these questions, we worked with 20 children from the early years of elementary education at two schools, one state and another municipal, with the central focus of the research on the children's perception about their school context. As an initial result, we warned the actors of the school dynamics to take a more accurate look to what the children say and how they outline their main locus of learning.
id CESGRANRIO_880272f67f32fb50f3c33a66391bb113
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/448
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Elementary education: the time and voice of childrenEducacion escolar: la hora y la voz de los niñosEducação escolar: a vez e a voz das criancasInfancia; Derecho a la educacion; Dinamica escolarChildhood; Right to education; School dynamicsInfância; Direito à educação; Dinâmica escolarThe text aims to discuss the following problems: What are the perceptions of children about their right to elementary education as a compulsory step of basic education? What assessments are made by children on the elementary school, in terms of its purpose, pedagogical practice, and acquisitions provided, especially in regard to literacy? In order to answer these questions, we worked with 20 children from the early years of elementary education at two schools, one state and another municipal, with the central focus of the research on the children's perception about their school context. As an initial result, we warned the actors of the school dynamics to take a more accurate look to what the children say and how they outline their main locus of learning.El texto tiene por objeto discutir la siguiente problematica, asi configurada. ¿Que concepciones tienene los niños acerca de su derecho a la enseñanza basica, como etapa obligatoria de la educacion primaria? ¿Que evaluaciones realizan los niños sobre la escuela primaria, en terminos de su finalidad, practica pedagogica y adquisiciones proporcionadas a sus usuarios, especialmente en lo que se refiere a la alfabetizacion? Para responder a esos planteos, trabajamos con 20 niños de los primeros grados de la primaria de dos escuelas, una provincial y otra municipal. Se tuvo como eje fundante de la investigación el habla de los niños sobre su contexto escolar. Como resultado inicial, aconsejamos a los actores de la dinamica escolar a observar, de manera mas profunda, lo que dicen los niños y como delinean su locus principal de aprendizaje.O texto tem como finalidade discutir a problematica que assim se configura: Quais as concepcoes das criancas acerca do seu direito ao ensino fundamental, como etapa obrigatoria da educação basica? Que avaliações sao feitas pelas criancas sobre a escola de ensino fundamental, em termos de sua finalidade, pratica pedagogica e aquisicoes proporcionadas aos seus usuarios, notadamente no que concerne à alfabetização? Visando responder a essas questoes, trabalhamos com 20 criancas dos anos iniciais do ensino fundamental de duas escolas, uma estadual e outra municipal, tendo como eixo fundante da pesquisa a fala das criancas acerca do seu contexto escolar. Como resultado inicial, alertamos aos atores da dinâmica escolar a lancarem um olhar mais acurado para o que dizem as criancas e como delineiam o seu locus principal de aprendizagem.Fundação CesgranrioRosado, Cristine Tinoco da Cunha LimaCampelo, Maria Estela Costa Holanda2011-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/448Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 71 (2011): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 401-4241809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:19Zoai:ojs.localhost:article/448Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:19Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Elementary education: the time and voice of children
Educacion escolar: la hora y la voz de los niños
Educação escolar: a vez e a voz das criancas
title Elementary education: the time and voice of children
spellingShingle Elementary education: the time and voice of children
Rosado, Cristine Tinoco da Cunha Lima
Infancia; Derecho a la educacion; Dinamica escolar
Childhood; Right to education; School dynamics
Infância; Direito à educação; Dinâmica escolar
title_short Elementary education: the time and voice of children
title_full Elementary education: the time and voice of children
title_fullStr Elementary education: the time and voice of children
title_full_unstemmed Elementary education: the time and voice of children
title_sort Elementary education: the time and voice of children
author Rosado, Cristine Tinoco da Cunha Lima
author_facet Rosado, Cristine Tinoco da Cunha Lima
Campelo, Maria Estela Costa Holanda
author_role author
author2 Campelo, Maria Estela Costa Holanda
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Rosado, Cristine Tinoco da Cunha Lima
Campelo, Maria Estela Costa Holanda
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Infancia; Derecho a la educacion; Dinamica escolar
Childhood; Right to education; School dynamics
Infância; Direito à educação; Dinâmica escolar
topic Infancia; Derecho a la educacion; Dinamica escolar
Childhood; Right to education; School dynamics
Infância; Direito à educação; Dinâmica escolar
description The text aims to discuss the following problems: What are the perceptions of children about their right to elementary education as a compulsory step of basic education? What assessments are made by children on the elementary school, in terms of its purpose, pedagogical practice, and acquisitions provided, especially in regard to literacy? In order to answer these questions, we worked with 20 children from the early years of elementary education at two schools, one state and another municipal, with the central focus of the research on the children's perception about their school context. As an initial result, we warned the actors of the school dynamics to take a more accurate look to what the children say and how they outline their main locus of learning.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-04-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/448
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/448
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 71 (2011): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 401-424
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832033396293632