Elementary education: the time and voice of children
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/448 |
Resumo: | The text aims to discuss the following problems: What are the perceptions of children about their right to elementary education as a compulsory step of basic education? What assessments are made by children on the elementary school, in terms of its purpose, pedagogical practice, and acquisitions provided, especially in regard to literacy? In order to answer these questions, we worked with 20 children from the early years of elementary education at two schools, one state and another municipal, with the central focus of the research on the children's perception about their school context. As an initial result, we warned the actors of the school dynamics to take a more accurate look to what the children say and how they outline their main locus of learning. |
id |
CESGRANRIO_880272f67f32fb50f3c33a66391bb113 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/448 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Elementary education: the time and voice of childrenEducacion escolar: la hora y la voz de los niñosEducação escolar: a vez e a voz das criancasInfancia; Derecho a la educacion; Dinamica escolarChildhood; Right to education; School dynamicsInfância; Direito à educação; Dinâmica escolarThe text aims to discuss the following problems: What are the perceptions of children about their right to elementary education as a compulsory step of basic education? What assessments are made by children on the elementary school, in terms of its purpose, pedagogical practice, and acquisitions provided, especially in regard to literacy? In order to answer these questions, we worked with 20 children from the early years of elementary education at two schools, one state and another municipal, with the central focus of the research on the children's perception about their school context. As an initial result, we warned the actors of the school dynamics to take a more accurate look to what the children say and how they outline their main locus of learning.El texto tiene por objeto discutir la siguiente problematica, asi configurada. ¿Que concepciones tienene los niños acerca de su derecho a la enseñanza basica, como etapa obligatoria de la educacion primaria? ¿Que evaluaciones realizan los niños sobre la escuela primaria, en terminos de su finalidad, practica pedagogica y adquisiciones proporcionadas a sus usuarios, especialmente en lo que se refiere a la alfabetizacion? Para responder a esos planteos, trabajamos con 20 niños de los primeros grados de la primaria de dos escuelas, una provincial y otra municipal. Se tuvo como eje fundante de la investigación el habla de los niños sobre su contexto escolar. Como resultado inicial, aconsejamos a los actores de la dinamica escolar a observar, de manera mas profunda, lo que dicen los niños y como delinean su locus principal de aprendizaje.O texto tem como finalidade discutir a problematica que assim se configura: Quais as concepcoes das criancas acerca do seu direito ao ensino fundamental, como etapa obrigatoria da educação basica? Que avaliações sao feitas pelas criancas sobre a escola de ensino fundamental, em termos de sua finalidade, pratica pedagogica e aquisicoes proporcionadas aos seus usuarios, notadamente no que concerne à alfabetização? Visando responder a essas questoes, trabalhamos com 20 criancas dos anos iniciais do ensino fundamental de duas escolas, uma estadual e outra municipal, tendo como eixo fundante da pesquisa a fala das criancas acerca do seu contexto escolar. Como resultado inicial, alertamos aos atores da dinâmica escolar a lancarem um olhar mais acurado para o que dizem as criancas e como delineiam o seu locus principal de aprendizagem.Fundação CesgranrioRosado, Cristine Tinoco da Cunha LimaCampelo, Maria Estela Costa Holanda2011-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/448Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 71 (2011): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 401-4241809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:19Zoai:ojs.localhost:article/448Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:19Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Elementary education: the time and voice of children Educacion escolar: la hora y la voz de los niños Educação escolar: a vez e a voz das criancas |
title |
Elementary education: the time and voice of children |
spellingShingle |
Elementary education: the time and voice of children Rosado, Cristine Tinoco da Cunha Lima Infancia; Derecho a la educacion; Dinamica escolar Childhood; Right to education; School dynamics Infância; Direito à educação; Dinâmica escolar |
title_short |
Elementary education: the time and voice of children |
title_full |
Elementary education: the time and voice of children |
title_fullStr |
Elementary education: the time and voice of children |
title_full_unstemmed |
Elementary education: the time and voice of children |
title_sort |
Elementary education: the time and voice of children |
author |
Rosado, Cristine Tinoco da Cunha Lima |
author_facet |
Rosado, Cristine Tinoco da Cunha Lima Campelo, Maria Estela Costa Holanda |
author_role |
author |
author2 |
Campelo, Maria Estela Costa Holanda |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosado, Cristine Tinoco da Cunha Lima Campelo, Maria Estela Costa Holanda |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Infancia; Derecho a la educacion; Dinamica escolar Childhood; Right to education; School dynamics Infância; Direito à educação; Dinâmica escolar |
topic |
Infancia; Derecho a la educacion; Dinamica escolar Childhood; Right to education; School dynamics Infância; Direito à educação; Dinâmica escolar |
description |
The text aims to discuss the following problems: What are the perceptions of children about their right to elementary education as a compulsory step of basic education? What assessments are made by children on the elementary school, in terms of its purpose, pedagogical practice, and acquisitions provided, especially in regard to literacy? In order to answer these questions, we worked with 20 children from the early years of elementary education at two schools, one state and another municipal, with the central focus of the research on the children's perception about their school context. As an initial result, we warned the actors of the school dynamics to take a more accurate look to what the children say and how they outline their main locus of learning. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-04-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/448 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/448 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 71 (2011): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 401-424 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832033396293632 |