Literature review on affirmative action in theses in the field of education (2014-2020)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DE ALBUQUERQUE, LARISSA CAVALCANTI
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Edineide Jezine Mesquita de Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/64390
Resumo: Affirmative actions  began in Brazil in local contexts, the state of Rio de Janeiro being the pioneer, only in 2012, with Law 12,711, that all universities began to adopt the policy of reserving vacancies for undergraduate courses. The article has the general objective of carrying out a literary review of theses between the years 2014-2020 from the CAPES theses bank. The specific objectives are: to identify theses defended in the field of education on affirmative action; carry out a survey of the methodological path and reflect on the themes that appear from the concept of affirmative actions. The relevance of this type of study lies in providing an overview of the research that has already been carried out and the gaps that may become future research problems, which contributes to the knowledge construction process and helps researchers in defining objectives for new research. As a result, we point out the growth in the literature on quotas, mainly in the Southeast region.
id UEM-11_313866d7936b23e8e8130d59640f33c3
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/64390
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Literature review on affirmative action in theses in the field of education (2014-2020)Revisión de literatura sobre acción afirmativa en tesis en el campo de la educación (2014-2020)REVISÃO DE LITERATURA SOBRE AÇÕES AFIRMATIVAS EM TESES NA ÁREA DA EDUCAÇÃO (2014-2020)Cotas. Ações afirmativas. Revisão literária.Affirmative actions  began in Brazil in local contexts, the state of Rio de Janeiro being the pioneer, only in 2012, with Law 12,711, that all universities began to adopt the policy of reserving vacancies for undergraduate courses. The article has the general objective of carrying out a literary review of theses between the years 2014-2020 from the CAPES theses bank. The specific objectives are: to identify theses defended in the field of education on affirmative action; carry out a survey of the methodological path and reflect on the themes that appear from the concept of affirmative actions. The relevance of this type of study lies in providing an overview of the research that has already been carried out and the gaps that may become future research problems, which contributes to the knowledge construction process and helps researchers in defining objectives for new research. As a result, we point out the growth in the literature on quotas, mainly in the Southeast region.Las acciones afirmativas comenzaron en Brasil en contextos locales, siendo el estado de Río de Janeiro el pionero, recién en 2012, con la Ley 12.711, todas las universidades pasaron a adoptar la política de reserva de vacantes para cursos de graduación. El artículo tiene como objetivo general realizar una revisión literaria de las tesis entre los años 2014-2020 del banco de tesis de la CAPES. Los objetivos específicos son: identificar las tesis defendidas en el campo de la educación sobre acción afirmativa; realizar un relevamiento del recorrido metodológico y reflexionar sobre los temas que surgen del concepto de acciones afirmativas. La relevancia de este tipo de estudio radica en brindar un panorama de la investigación ya realizada y los vacíos que pueden convertirse en problemas de investigación futura, lo que contribuye al proceso de construcción del conocimiento y ayuda a los investigadores a definir objetivos para nuevas investigaciones. Como resultado, se destaca el crecimiento de la literatura sobre cuotas, principalmente en la región Sudeste.  As ações afirmativas iniciaram no Brasil em contextos locais, sendo o pioneiro o estado do Rio de Janeiro, somente em 2012, com a Lei 12.711 que todas as universidades passaram a adotar a política de reserva de vagas para os cursos de graduação. O artigo possui o objetivo geral de realizar a revisão literária em teses entre os anos 2014-2020 a partir do banco de teses da CAPES. Os objetivos específicos são: identificar teses defendidas na área da educação sobre as ações afirmativas; realizar levantamento do percurso metodológico e refletir sobre as temáticas que aparecem a partir do conceito ações afirmativas. A relevância desse tipo de estudo encontra-se em fornecer um panorama das pesquisas que já foram realizadas e as lacunas que poderão tornar-se problemas de pesquisa futuros, o que contribui para o processo de construção do conhecimento e auxilia pesquisadores na definição de objetivos para novas pesquisas. Palavras-chave: Cotas. Ações afirmativas. Revisão literária.Universidade Estadual de Maringá2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6439010.4025/tpe.v25i3.64390Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 3 (2022); 57-782237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/64390/751375155227Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDE ALBUQUERQUE, LARISSA CAVALCANTIEdineide Jezine Mesquita de Araújo2022-12-21T17:12:57Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/64390Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:45.260528Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv Literature review on affirmative action in theses in the field of education (2014-2020)
Revisión de literatura sobre acción afirmativa en tesis en el campo de la educación (2014-2020)
REVISÃO DE LITERATURA SOBRE AÇÕES AFIRMATIVAS EM TESES NA ÁREA DA EDUCAÇÃO (2014-2020)
title Literature review on affirmative action in theses in the field of education (2014-2020)
spellingShingle Literature review on affirmative action in theses in the field of education (2014-2020)
DE ALBUQUERQUE, LARISSA CAVALCANTI
Cotas. Ações afirmativas. Revisão literária.
title_short Literature review on affirmative action in theses in the field of education (2014-2020)
title_full Literature review on affirmative action in theses in the field of education (2014-2020)
title_fullStr Literature review on affirmative action in theses in the field of education (2014-2020)
title_full_unstemmed Literature review on affirmative action in theses in the field of education (2014-2020)
title_sort Literature review on affirmative action in theses in the field of education (2014-2020)
author DE ALBUQUERQUE, LARISSA CAVALCANTI
author_facet DE ALBUQUERQUE, LARISSA CAVALCANTI
Edineide Jezine Mesquita de Araújo
author_role author
author2 Edineide Jezine Mesquita de Araújo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv DE ALBUQUERQUE, LARISSA CAVALCANTI
Edineide Jezine Mesquita de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Cotas. Ações afirmativas. Revisão literária.
topic Cotas. Ações afirmativas. Revisão literária.
description Affirmative actions  began in Brazil in local contexts, the state of Rio de Janeiro being the pioneer, only in 2012, with Law 12,711, that all universities began to adopt the policy of reserving vacancies for undergraduate courses. The article has the general objective of carrying out a literary review of theses between the years 2014-2020 from the CAPES theses bank. The specific objectives are: to identify theses defended in the field of education on affirmative action; carry out a survey of the methodological path and reflect on the themes that appear from the concept of affirmative actions. The relevance of this type of study lies in providing an overview of the research that has already been carried out and the gaps that may become future research problems, which contributes to the knowledge construction process and helps researchers in defining objectives for new research. As a result, we point out the growth in the literature on quotas, mainly in the Southeast region.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/64390
10.4025/tpe.v25i3.64390
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/64390
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v25i3.64390
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/64390/751375155227
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 3 (2022); 57-78
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158420439040