Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Fernanda Duarte Araújo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Signorelli, Glaucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62532
Resumo: This interview aims to present reflections on literacy as a complex and multifaceted process that involves issues related to public policies, academic researches and teacher training. The interviewee is an important reference in the area, as she develops studies on public policies that guarantee access to reading and writing from early childhood, in addition to criticizing the impacts of National Literacy Policy (PNA, in Portuguese abbreviation) – published through Decree n. 9,765 (BRASIL, 2019) – teaching work, teacher training programs and actions to encourage reading and writing in the country. In this interview, it was possible to map the historical trajectory of relevant literacy initiatives that prevailed in recent years, such as the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC, in Portuguese abbreviation), and others that still constitute resistance fronts for the literacy field.
id UFU-4_4efd9733553a25a23f441e044dfc1aa6
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62532
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista Entretien - La lecture et l’écriture dans la petite enfance: dialogues sur les politiques publiques, la recherche et la formation des enseignants - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista Entrevista - Leitura e escrita na primeira infância: diálogos sobre políticas públicas, pesquisa e formação docente - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista AlfabetizaçãoLeitura e EscritaPolíticas PúblicasFormação DocenteLiteracyReading and WritingPublic PoliciesTeacher TrainingAlphabétisationLecture et ÉcriturePolitiques publiquesFormation des enseignantsThis interview aims to present reflections on literacy as a complex and multifaceted process that involves issues related to public policies, academic researches and teacher training. The interviewee is an important reference in the area, as she develops studies on public policies that guarantee access to reading and writing from early childhood, in addition to criticizing the impacts of National Literacy Policy (PNA, in Portuguese abbreviation) – published through Decree n. 9,765 (BRASIL, 2019) – teaching work, teacher training programs and actions to encourage reading and writing in the country. In this interview, it was possible to map the historical trajectory of relevant literacy initiatives that prevailed in recent years, such as the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC, in Portuguese abbreviation), and others that still constitute resistance fronts for the literacy field.Cette interview vise à présenter des réflexions sur l'alphabétisation en tant que processus complexe et multiforme qui implique des questions liées aux politiques publiques, à la recherche universitaire et à la formation des enseignants. L'interviewée est une référence importante dans le domaine, une chercheuse qui a développé des études sur les politiques publiques qui garantissent l'accès à la lecture et à l'écriture depuis la petite enfance, ainsi qu’une critique des impacts provoqués par la Politique Nationale d'Alphabétisation (PNA - Política Nacional de Alfabetização) publiée par le décret n. 9.765 (BRÉSIL, 2019) au travail d'enseignement et les programmes de formation des enseignants et l'incitation à la lecture et à l'écriture dans le pays. Grâce à cette interview, il a également été possible de tracer un peu la trajectoire historique d'importants programmes d'alphabétisation, comme le Pacte National pour l'Alphabétisation au Bon Âge (PNAIC - Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa), qui ont été en vigueur ces dernières années, et d'autres qui se constituent encore d'importants fronts de résistance dans le domaine de l'alphabétisation.Esta entrevista almeja apresentar reflexões sobre a alfabetização como processo complexo e multifacetado que envolve temas relacionados a políticas públicas, pesquisas acadêmicas e formação docente. A entrevistada é uma importante referência na área, por desenvolver estudos sobre políticas públicas que garantem acesso à leitura e à escrita desde a primeira infância, além de criticar os impactos da Política Nacional de Alfabetização (PNA) – publicada por meio do Decreto n. 9.765 (BRASIL, 2019) –, o trabalho dos professores, os programas de formação docente e as ações de incentivo à leitura e à escrita no país. Nesta entrevista, foi possível mapear a trajetória histórica de iniciativas de alfabetização relevantes que vigoraram nos últimos anos, como o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC), e outras que ainda se constituem como frentes de resistência para o campo da alfabetização.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6253210.14393/REPOD-v10n2a2021-62532Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-5282238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62532/32287Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fernanda Duarte Araújo Signorelli, Glaucia 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/62532Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista
Entretien - La lecture et l’écriture dans la petite enfance: dialogues sur les politiques publiques, la recherche et la formation des enseignants - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista
Entrevista - Leitura e escrita na primeira infância: diálogos sobre políticas públicas, pesquisa e formação docente - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista
title Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista
spellingShingle Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista
Silva, Fernanda Duarte Araújo
Alfabetização
Leitura e Escrita
Políticas Públicas
Formação Docente
Literacy
Reading and Writing
Public Policies
Teacher Training
Alphabétisation
Lecture et Écriture
Politiques publiques
Formation des enseignants
title_short Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista
title_full Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista
title_fullStr Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista
title_full_unstemmed Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista
title_sort Interview - Reading and writing in early childhood: dialogues on public policies, research and teacher training - Profa. Dra. Mônica Correia Baptista
author Silva, Fernanda Duarte Araújo
author_facet Silva, Fernanda Duarte Araújo
Signorelli, Glaucia
author_role author
author2 Signorelli, Glaucia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Fernanda Duarte Araújo
Signorelli, Glaucia
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Leitura e Escrita
Políticas Públicas
Formação Docente
Literacy
Reading and Writing
Public Policies
Teacher Training
Alphabétisation
Lecture et Écriture
Politiques publiques
Formation des enseignants
topic Alfabetização
Leitura e Escrita
Políticas Públicas
Formação Docente
Literacy
Reading and Writing
Public Policies
Teacher Training
Alphabétisation
Lecture et Écriture
Politiques publiques
Formation des enseignants
description This interview aims to present reflections on literacy as a complex and multifaceted process that involves issues related to public policies, academic researches and teacher training. The interviewee is an important reference in the area, as she develops studies on public policies that guarantee access to reading and writing from early childhood, in addition to criticizing the impacts of National Literacy Policy (PNA, in Portuguese abbreviation) – published through Decree n. 9,765 (BRASIL, 2019) – teaching work, teacher training programs and actions to encourage reading and writing in the country. In this interview, it was possible to map the historical trajectory of relevant literacy initiatives that prevailed in recent years, such as the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC, in Portuguese abbreviation), and others that still constitute resistance fronts for the literacy field.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62532
10.14393/REPOD-v10n2a2021-62532
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62532
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n2a2021-62532
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/62532/32287
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 515-528
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960608636928