Formação continuada de professores de ciências e biologia: a sala de aula e os avanços científicos recentes

Bibliographic Details
Main Author: Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP]
Publication Date: 2015
Other Authors: Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP], Lunardi, Juliana Sartori [UNESP], Vasconcelos, Paulo Henrique [UNESP]
Format: Conference object
Language: por
Source: Repositório Institucional da UNESP
Download full: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1112
http://hdl.handle.net/11449/142656
Summary: The project was the aim to develop a continuing education process for Science and Biology teachers. We had two basic perspectives: update and discussion of specific and educacional contents related to the current curriculum of São Paulo state, and the understanding of teachers as reponsible for the planning of their teaching. Was performed during the year 2014 and had five meetings in which participated in average of 40 teachers. The participating teachers had evaluted the experience and highlighted as produtive aspects, among others, the ability to update contents directly related to the school curriculum, and the opportunity to exchange experiences among peers. They also reported the use of what has worked in the meetings in their Science and Biology classes in school.
id UNSP_a2a8360b26e81a1d40c17be31d6196a5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142656
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação continuada de professores de ciências e biologia: a sala de aula e os avanços científicos recentesIn service teachers trainingScience educationBiology educationFormação de professores em exercícioEnsino de ciênciasEnsino de biologiaThe project was the aim to develop a continuing education process for Science and Biology teachers. We had two basic perspectives: update and discussion of specific and educacional contents related to the current curriculum of São Paulo state, and the understanding of teachers as reponsible for the planning of their teaching. Was performed during the year 2014 and had five meetings in which participated in average of 40 teachers. The participating teachers had evaluted the experience and highlighted as produtive aspects, among others, the ability to update contents directly related to the school curriculum, and the opportunity to exchange experiences among peers. They also reported the use of what has worked in the meetings in their Science and Biology classes in school.O projeto de formação de professores em exercício aqui apresentado teve como objetivo desenvolver um processo de formação continuada de professores de Ciências e Biologia pautado nas seguintes perspectivas: atualização e discussão de conteúdos específicos e pedagógicos ligados ao atual currículo do Estado de São Paulo, e a compreensão dos professores como planejadores da sua prática pedagógica. Foi realizado no ano de 2014, a partir de 5 reuniões de 8 horas, que contavam, em média, com a participação de 40 professores. Ao avaliarem a experiência os professores participantes destacaram como aspectos positivos: a possibilidade de atualização de conteúdos diretamente relacionados ao currículo escolar e a oportunidade de troca de experiências entre os pares, dentre outros. Relatam também a utilização do que foi trabalhado nas reuniões, em suas aulas de Ciências e Biologia nas escolas.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Pró-Reitoria de Graduação (PROGRAD UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Educação, Instituto de Biociências de BotucatuUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP]Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]Lunardi, Juliana Sartori [UNESP]Vasconcelos, Paulo Henrique [UNESP]2016-08-04T13:36:07Z2016-08-04T13:36:07Z2015-09-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-5application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/11128º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142656ISSN2176-9761-2015-01-05-diniz.pdf237497431395377224310343101743350000-0002-0192-3988PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-19T06:09:27Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142656Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-19T06:09:27Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação continuada de professores de ciências e biologia: a sala de aula e os avanços científicos recentes
title Formação continuada de professores de ciências e biologia: a sala de aula e os avanços científicos recentes
spellingShingle Formação continuada de professores de ciências e biologia: a sala de aula e os avanços científicos recentes
Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP]
In service teachers training
Science education
Biology education
Formação de professores em exercício
Ensino de ciências
Ensino de biologia
title_short Formação continuada de professores de ciências e biologia: a sala de aula e os avanços científicos recentes
title_full Formação continuada de professores de ciências e biologia: a sala de aula e os avanços científicos recentes
title_fullStr Formação continuada de professores de ciências e biologia: a sala de aula e os avanços científicos recentes
title_full_unstemmed Formação continuada de professores de ciências e biologia: a sala de aula e os avanços científicos recentes
title_sort Formação continuada de professores de ciências e biologia: a sala de aula e os avanços científicos recentes
author Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP]
author_facet Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP]
Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
Lunardi, Juliana Sartori [UNESP]
Vasconcelos, Paulo Henrique [UNESP]
author_role author
author2 Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
Lunardi, Juliana Sartori [UNESP]
Vasconcelos, Paulo Henrique [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP]
Campos, Luciana Maria Lunardi [UNESP]
Lunardi, Juliana Sartori [UNESP]
Vasconcelos, Paulo Henrique [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv In service teachers training
Science education
Biology education
Formação de professores em exercício
Ensino de ciências
Ensino de biologia
topic In service teachers training
Science education
Biology education
Formação de professores em exercício
Ensino de ciências
Ensino de biologia
description The project was the aim to develop a continuing education process for Science and Biology teachers. We had two basic perspectives: update and discussion of specific and educacional contents related to the current curriculum of São Paulo state, and the understanding of teachers as reponsible for the planning of their teaching. Was performed during the year 2014 and had five meetings in which participated in average of 40 teachers. The participating teachers had evaluted the experience and highlighted as produtive aspects, among others, the ability to update contents directly related to the school curriculum, and the opportunity to exchange experiences among peers. They also reported the use of what has worked in the meetings in their Science and Biology classes in school.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-09
2016-08-04T13:36:07Z
2016-08-04T13:36:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1112
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142656
ISSN2176-9761-2015-01-05-diniz.pdf
2374974313953772
2431034310174335
0000-0002-0192-3988
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1112
http://hdl.handle.net/11449/142656
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-05-diniz.pdf
2374974313953772
2431034310174335
0000-0002-0192-3988
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-5
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797789751928946688