Consciência de risco e situacional, fadiga e o impacto na segurança em comissários de voo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Algieri, Jean Jacques
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8351
Resumo: This graduation conclusion essay presents the elements that cause air fatigue to flight attendants, the impact on situational and risk awareness and their consequences on the implementation of security procedures for possible emergencies. This paper consists of an exploratory research as well as documentary and bibliographic procedures. The data analysis was based on studies, articles, air regulation and bibliographic content, in accordance with the theoretical foundation. The approach applied was a qualitative one. The research analyses demonstrates that the occurrence of fatigue in flight attendants is an inevitable component of the air activity, nevertheless, this can be manageable by means of certain practices suggested by the Fatigue Risk Management System (FRMS) recommended by the International Civil Aviation Organization (ICAO), which tackles the problem of fatigue with a new methodology and handles it in a scientific and systemic manner.
id Ânima_7b0da55d9fd6f3f5ece1b9fcc4818254
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/8351
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Consciência de risco e situacional, fadiga e o impacto na segurança em comissários de vooFadigaComissários de vooSegurança de vooGestão da fadigaThis graduation conclusion essay presents the elements that cause air fatigue to flight attendants, the impact on situational and risk awareness and their consequences on the implementation of security procedures for possible emergencies. This paper consists of an exploratory research as well as documentary and bibliographic procedures. The data analysis was based on studies, articles, air regulation and bibliographic content, in accordance with the theoretical foundation. The approach applied was a qualitative one. The research analyses demonstrates that the occurrence of fatigue in flight attendants is an inevitable component of the air activity, nevertheless, this can be manageable by means of certain practices suggested by the Fatigue Risk Management System (FRMS) recommended by the International Civil Aviation Organization (ICAO), which tackles the problem of fatigue with a new methodology and handles it in a scientific and systemic manner.Este trabalho de conclusão de curso apresenta os elementos que causam fadiga aérea em comissários de voo, o seu impacto sobre a consciência situacional e de risco, o seu reflexo na aplicação dos procedimentos de segurança em situações de emergência e o Sistema de Gestão de Risco de Fadiga. O presente trabalho consiste de uma pesquisa exploratória com procedimento documental e bibliográfico. A análise de dados foi feita com base em estudos, artigos, regulamentação aérea e conteúdos bibliográficos, de acordo com a fundamentação teórica. A abordagem foi qualitativa. Após a apreciação da pesquisa, observa-se que a fadiga em comissários de voo fica evidenciada como componente inevitável da atividade aérea, mas gerenciável por meio de práticas sugeridas no Sistema de Gestão de Risco de Fadiga (FRMS) recomendado pela Organização Internacional de Aviação Civil (ICAO) em uma nova metodologia, observando a fadiga de forma científica e sistêmica.Oliveira, Alessandra deAlgieri, Jean Jacques2017-10-09T19:53:54Z2020-11-28T23:48:49Z2017-10-09T19:53:54Z2020-11-28T23:48:49Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis59application/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8351Ciências Aeronáuticas - Unisul Virtualpalhoçaporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T20:12:02Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/8351Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T20:12:02Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Consciência de risco e situacional, fadiga e o impacto na segurança em comissários de voo
title Consciência de risco e situacional, fadiga e o impacto na segurança em comissários de voo
spellingShingle Consciência de risco e situacional, fadiga e o impacto na segurança em comissários de voo
Algieri, Jean Jacques
Fadiga
Comissários de voo
Segurança de voo
Gestão da fadiga
title_short Consciência de risco e situacional, fadiga e o impacto na segurança em comissários de voo
title_full Consciência de risco e situacional, fadiga e o impacto na segurança em comissários de voo
title_fullStr Consciência de risco e situacional, fadiga e o impacto na segurança em comissários de voo
title_full_unstemmed Consciência de risco e situacional, fadiga e o impacto na segurança em comissários de voo
title_sort Consciência de risco e situacional, fadiga e o impacto na segurança em comissários de voo
author Algieri, Jean Jacques
author_facet Algieri, Jean Jacques
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Alessandra de
dc.contributor.author.fl_str_mv Algieri, Jean Jacques
dc.subject.por.fl_str_mv Fadiga
Comissários de voo
Segurança de voo
Gestão da fadiga
topic Fadiga
Comissários de voo
Segurança de voo
Gestão da fadiga
description This graduation conclusion essay presents the elements that cause air fatigue to flight attendants, the impact on situational and risk awareness and their consequences on the implementation of security procedures for possible emergencies. This paper consists of an exploratory research as well as documentary and bibliographic procedures. The data analysis was based on studies, articles, air regulation and bibliographic content, in accordance with the theoretical foundation. The approach applied was a qualitative one. The research analyses demonstrates that the occurrence of fatigue in flight attendants is an inevitable component of the air activity, nevertheless, this can be manageable by means of certain practices suggested by the Fatigue Risk Management System (FRMS) recommended by the International Civil Aviation Organization (ICAO), which tackles the problem of fatigue with a new methodology and handles it in a scientific and systemic manner.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2017-10-09T19:53:54Z
2017-10-09T19:53:54Z
2020-11-28T23:48:49Z
2020-11-28T23:48:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8351
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8351
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciências Aeronáuticas - Unisul Virtual
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 59
application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv palhoça
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415844363567104