Competências para análise crítica de questões da provinha Brasil: estudo de caso com docentes alfabetizadores de um município catarinense

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nazário, Fabiana Zulma Goulart
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3277
Resumo: This dissertation has analyzed how ten literacy teachers from the south of Santa Catarina answer four proposed tasks about selected issues from the second stage of 2009 edition of “Provinha Brasil”. More specifically, the research has analyzed teacher’s skills to: a) answer the questions; b) identify axes of competences and descriptors of abilities tested in each one of the questions, and c) identify formulation processes of each one of the questions. Teachers have answered correctly 93.6% of the test, suggesting they have required linguistic skills to answer the proposed items. Teachers have answered intuitively the objects of the questions in 47.5% of the cases, and the reason for the inclusion of the issue in 28.2% of the cases. Axes of competences and descriptors of abilities are not mentioned in the answers, because teachers do not know the assumed terms of “Provinha Brasil”, which are based on Brazilian ProLiteracy Program. Teachers have answered correctly the methodology of formulating questions only in 10% of the cases, indicating little or no knowledge about crucial linguistic criteria to elaborate the questions. These findings emphasize the need of in-service training that considers: the internalization of a minimum set of theoretical elements of the proper linguistic terminology and the internalization of the matrix of competences assumed by the methodology of Brazilian Pro-Literacy Program, in general, and “Provinha Brasil”, in particular
id Ânima_ae5b827a7a334827372f5c061f5797ee
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3277
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Competências para análise crítica de questões da provinha Brasil: estudo de caso com docentes alfabetizadores de um município catarinenseAlfabetizaçãoLetramentoPró-letramentoProvinha BrasilThis dissertation has analyzed how ten literacy teachers from the south of Santa Catarina answer four proposed tasks about selected issues from the second stage of 2009 edition of “Provinha Brasil”. More specifically, the research has analyzed teacher’s skills to: a) answer the questions; b) identify axes of competences and descriptors of abilities tested in each one of the questions, and c) identify formulation processes of each one of the questions. Teachers have answered correctly 93.6% of the test, suggesting they have required linguistic skills to answer the proposed items. Teachers have answered intuitively the objects of the questions in 47.5% of the cases, and the reason for the inclusion of the issue in 28.2% of the cases. Axes of competences and descriptors of abilities are not mentioned in the answers, because teachers do not know the assumed terms of “Provinha Brasil”, which are based on Brazilian ProLiteracy Program. Teachers have answered correctly the methodology of formulating questions only in 10% of the cases, indicating little or no knowledge about crucial linguistic criteria to elaborate the questions. These findings emphasize the need of in-service training that considers: the internalization of a minimum set of theoretical elements of the proper linguistic terminology and the internalization of the matrix of competences assumed by the methodology of Brazilian Pro-Literacy Program, in general, and “Provinha Brasil”, in particularEsta dissertação analisou como dez alfabetizadores de um município do sul de Santa Catarina respondem a quatro tarefas propostas a partir de questões selecionadas da segunda etapa da edição 2009 da Provinha Brasil. Mais especificamente, a pesquisa visou avaliar as competências das docentes para: a) responder às questões; b) identificar eixos e descritores de habilidades testados em cada uma das questões; e c) identificar o processo de formulação de cada uma das questões. As docentes acertaram 93,6% do teste, sugerindo que elas possuem competências linguísticas necessárias para responder aos itens propostos no instrumento. As docentes acertaram de modo intuitivo os objetos das questões em 47,5% dos casos e o motivo da inserção da questão em 28,2% dos casos, não sendo mencionados nas respostas descritores ou eixos de habilidades, indicando desconhecimento dos termos assumidos pela Provinha Brasil com base no Programa Pró-letramento. As docentes acertaram a metodologia de elaboração das questões em 10,9% dos casos, indicando pouco ou nenhum conhecimento sobre os critérios metalinguísticos necessários para a escolha das opções nas respostas. Esses achados apontam para necessidade de capacitação em serviço que considere: a internalização de um conjunto mínimo de elementos teóricos próprios da terminologia linguística e a internalização da matriz de competências pressuposta pela metodologia do Programa Pró- letramento e pela Provinha BrasilRauen, Fábio JoséNazário, Fabiana Zulma Goulart2018-01-17T17:07:50Z2020-11-26T21:22:05Z2018-01-17T17:07:50Z2020-11-26T21:22:05Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis110 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3277Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemTubarãoporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T16:53:09Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3277Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:53:09Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Competências para análise crítica de questões da provinha Brasil: estudo de caso com docentes alfabetizadores de um município catarinense
title Competências para análise crítica de questões da provinha Brasil: estudo de caso com docentes alfabetizadores de um município catarinense
spellingShingle Competências para análise crítica de questões da provinha Brasil: estudo de caso com docentes alfabetizadores de um município catarinense
Nazário, Fabiana Zulma Goulart
Alfabetização
Letramento
Pró-letramento
Provinha Brasil
title_short Competências para análise crítica de questões da provinha Brasil: estudo de caso com docentes alfabetizadores de um município catarinense
title_full Competências para análise crítica de questões da provinha Brasil: estudo de caso com docentes alfabetizadores de um município catarinense
title_fullStr Competências para análise crítica de questões da provinha Brasil: estudo de caso com docentes alfabetizadores de um município catarinense
title_full_unstemmed Competências para análise crítica de questões da provinha Brasil: estudo de caso com docentes alfabetizadores de um município catarinense
title_sort Competências para análise crítica de questões da provinha Brasil: estudo de caso com docentes alfabetizadores de um município catarinense
author Nazário, Fabiana Zulma Goulart
author_facet Nazário, Fabiana Zulma Goulart
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rauen, Fábio José
dc.contributor.author.fl_str_mv Nazário, Fabiana Zulma Goulart
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Letramento
Pró-letramento
Provinha Brasil
topic Alfabetização
Letramento
Pró-letramento
Provinha Brasil
description This dissertation has analyzed how ten literacy teachers from the south of Santa Catarina answer four proposed tasks about selected issues from the second stage of 2009 edition of “Provinha Brasil”. More specifically, the research has analyzed teacher’s skills to: a) answer the questions; b) identify axes of competences and descriptors of abilities tested in each one of the questions, and c) identify formulation processes of each one of the questions. Teachers have answered correctly 93.6% of the test, suggesting they have required linguistic skills to answer the proposed items. Teachers have answered intuitively the objects of the questions in 47.5% of the cases, and the reason for the inclusion of the issue in 28.2% of the cases. Axes of competences and descriptors of abilities are not mentioned in the answers, because teachers do not know the assumed terms of “Provinha Brasil”, which are based on Brazilian ProLiteracy Program. Teachers have answered correctly the methodology of formulating questions only in 10% of the cases, indicating little or no knowledge about crucial linguistic criteria to elaborate the questions. These findings emphasize the need of in-service training that considers: the internalization of a minimum set of theoretical elements of the proper linguistic terminology and the internalization of the matrix of competences assumed by the methodology of Brazilian Pro-Literacy Program, in general, and “Provinha Brasil”, in particular
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2018-01-17T17:07:50Z
2018-01-17T17:07:50Z
2020-11-26T21:22:05Z
2020-11-26T21:22:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3277
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3277
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 110 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Tubarão
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415828551041024