Habilidades e competências na formação do engenheiro eletricista: percepção de egressos e estudantes concluintes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rodrigo Isidoro da
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/4160
Resumo: The engineer’s training, with skills and competences required by the current National Curriculum Guidelines (DCNs), is embedded in a challenging scenario. This is because, the technological and organizational changes of the engineering courses are constant. The objective of this paper was to diagnose what skills and competences are being developed during the engineering course in the perception of graduates and students. Also, compare them with those determined by the DCNs. The research instrument used was the Likert questionnaire, plus a set of 4 assertions about the teaching process. It is verified that in the understanding of the graduates and the students the skills and competences plan, supervise, design and coordinate engineering projects and services; supervise the operation and maintenance of systems; critically evaluate the operation and maintenance of systems described in the DCNs need to be improved. Another highlight perceived by the sample is that the other skills and competences are being developed during the course. This study is not conclusive, but presents a great potential to implement actions in the curriculum of the graduation course as well as to upgrade processes for the formation of the engineer of the 21st century.
id Ânima_b17b224b6e0104615c33101e5b058bd7
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/4160
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Habilidades e competências na formação do engenheiro eletricista: percepção de egressos e estudantes concluintesDiretrizes curriculares nacionaisCompetênciasHabilidadesEnsino e engenhariaThe engineer’s training, with skills and competences required by the current National Curriculum Guidelines (DCNs), is embedded in a challenging scenario. This is because, the technological and organizational changes of the engineering courses are constant. The objective of this paper was to diagnose what skills and competences are being developed during the engineering course in the perception of graduates and students. Also, compare them with those determined by the DCNs. The research instrument used was the Likert questionnaire, plus a set of 4 assertions about the teaching process. It is verified that in the understanding of the graduates and the students the skills and competences plan, supervise, design and coordinate engineering projects and services; supervise the operation and maintenance of systems; critically evaluate the operation and maintenance of systems described in the DCNs need to be improved. Another highlight perceived by the sample is that the other skills and competences are being developed during the course. This study is not conclusive, but presents a great potential to implement actions in the curriculum of the graduation course as well as to upgrade processes for the formation of the engineer of the 21st century.A formação do engenheiro, com habilidades e competências exigidas pelas Diretrizes Curriculares Nacionais (DCNs) em vigor, está inserida em um cenário desafiador. Isso porque, são constantes as mudanças tecnológicas e organizacionais dos cursos de engenharia. Como objetivo desse trabalho foi proposto diagnosticar quais habilidades e competências estão sendo desenvolvidas durante o curso de engenharia na percepção de egressos e de estudantes concluintes. E ainda, compará-las com as determinadas pelas DCNs. O instrumento de pesquisa utilizado foi o questionário de Likert, mais um conjunto de 4 assertivas sobre o processo de ensinar. Constata- se que no entendimento dos egressos e dos concluintes as habilidades e competências planejar, supervisionar, elaborar e coordenar projetos e serviços de engenharia; supervisionar a operação e a manutenção de sistemas; avaliar criticamente a operação e a manutenção de sistemas descritas nas DCNs precisam ser aprimoradas. Outro destaque percebido pela amostra é de que as demais habilidades e competências estão sendo desenvolvidas no curso. Esse estudo não é conclusivo, mas apresenta um grande potencial para implementar ações no currículo do curso de graduação bem como em aperfeiçoar processos para a formação do engenheiro do século XXI.Travessa, Sheila SantisiSilva, Rodrigo Isidoro da2018-07-09T17:07:12Z2020-11-26T23:14:52Z2018-07-09T17:07:12Z2020-11-26T23:14:52Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis67 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/4160Engenharia Elétrica - Pedra BrancaPalhoçaAttribution-NonCommercial 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2020-12-01T17:17:46Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/4160Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T17:17:46Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Habilidades e competências na formação do engenheiro eletricista: percepção de egressos e estudantes concluintes
title Habilidades e competências na formação do engenheiro eletricista: percepção de egressos e estudantes concluintes
spellingShingle Habilidades e competências na formação do engenheiro eletricista: percepção de egressos e estudantes concluintes
Silva, Rodrigo Isidoro da
Diretrizes curriculares nacionais
Competências
Habilidades
Ensino e engenharia
title_short Habilidades e competências na formação do engenheiro eletricista: percepção de egressos e estudantes concluintes
title_full Habilidades e competências na formação do engenheiro eletricista: percepção de egressos e estudantes concluintes
title_fullStr Habilidades e competências na formação do engenheiro eletricista: percepção de egressos e estudantes concluintes
title_full_unstemmed Habilidades e competências na formação do engenheiro eletricista: percepção de egressos e estudantes concluintes
title_sort Habilidades e competências na formação do engenheiro eletricista: percepção de egressos e estudantes concluintes
author Silva, Rodrigo Isidoro da
author_facet Silva, Rodrigo Isidoro da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Travessa, Sheila Santisi
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rodrigo Isidoro da
dc.subject.por.fl_str_mv Diretrizes curriculares nacionais
Competências
Habilidades
Ensino e engenharia
topic Diretrizes curriculares nacionais
Competências
Habilidades
Ensino e engenharia
description The engineer’s training, with skills and competences required by the current National Curriculum Guidelines (DCNs), is embedded in a challenging scenario. This is because, the technological and organizational changes of the engineering courses are constant. The objective of this paper was to diagnose what skills and competences are being developed during the engineering course in the perception of graduates and students. Also, compare them with those determined by the DCNs. The research instrument used was the Likert questionnaire, plus a set of 4 assertions about the teaching process. It is verified that in the understanding of the graduates and the students the skills and competences plan, supervise, design and coordinate engineering projects and services; supervise the operation and maintenance of systems; critically evaluate the operation and maintenance of systems described in the DCNs need to be improved. Another highlight perceived by the sample is that the other skills and competences are being developed during the course. This study is not conclusive, but presents a great potential to implement actions in the curriculum of the graduation course as well as to upgrade processes for the formation of the engineer of the 21st century.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-09T17:07:12Z
2018-07-09T17:07:12Z
2018
2020-11-26T23:14:52Z
2020-11-26T23:14:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/4160
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/4160
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Engenharia Elétrica - Pedra Branca
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 67 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Palhoça
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415859518636032