Training and developing informational skills in the disciplines of information sources

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Cláudio César
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Alcará, Adriana Rosecler
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277
Resumo: The study aims to describe the main difficulties and challenges faced by teachers during the activities of the disciplines of information sources and their perceptions in relation to the formation of skills for students' information literacy. The research was exploratory and descriptive, with a qualitative approach, using the questionnaire as a technique for data collection, applied to teachers who teach the disciplines of information sources in Librarianship courses in the southern region of Brazil. The data pointed out that the main difficulties were the unevenness among students, the lack of skills to deal with digital resources and outdated equipment and in conditions of use. In relation to the activities and actions developed during the disciplines, it is possible to see that they contribute to the development of skills for information literacy, reflecting on the academic life of students and their future performance in the world of work
id ABECIN-1_487d4719b6c4e4853b0ee5c4aa2ed57a
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/277
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Training and developing informational skills in the disciplines of information sourcesFormación y desarrollo de habilidades informativas en las disciplinas de las fuentes de informaciónFormação e desenvolvimento de habilidades informacionais nas disciplinas de fontes de informaçãoInformation skills; Information literacy; Information sourcesHabilidades informativas; Competencia informativa; Fuentes de información.Habilidades informacionais; Competência em informação; Fontes de Informação.The study aims to describe the main difficulties and challenges faced by teachers during the activities of the disciplines of information sources and their perceptions in relation to the formation of skills for students' information literacy. The research was exploratory and descriptive, with a qualitative approach, using the questionnaire as a technique for data collection, applied to teachers who teach the disciplines of information sources in Librarianship courses in the southern region of Brazil. The data pointed out that the main difficulties were the unevenness among students, the lack of skills to deal with digital resources and outdated equipment and in conditions of use. In relation to the activities and actions developed during the disciplines, it is possible to see that they contribute to the development of skills for information literacy, reflecting on the academic life of students and their future performance in the world of workEl estudio pretende describir las principales dificultades y retos a los que se enfrentan los profesores durante las actividades de las disciplinas de las fuentes de información y sus percepciones sobre la formación de habilidades para la competencia informativa de los estudiantes. La investigación fue exploratoria y descriptiva, con enfoque cualitativo, teniendo como técnica de recolección de datos el cuestionario, aplicado a los profesores que enseñan las disciplinas de fuentes de información en los cursos de Bibliotecología en el sur de Brasil. Los datos señalaban que las principales dificultades eran el desnivel entre los alumnos, la falta de habilidades para manejar los recursos digitales y los equipos anticuados y en difíciles condiciones de uso. En relación a las actividades y acciones desarrolladas durante las disciplinas se pudo visualizar que contribuyen al desarrollo de habilidades para la competencia en información, reflejándose en la vida académica de los estudiantes y en su futuro desempeño en el mundo laboral.O estudo tem o objetivo de descrever as principais dificuldades e desafios enfrentados pelos professores no decorrer das atividades das disciplinas de fontes de informação e suas percepções em relação à formação das habilidades para a competência em informação dos estudantes. A pesquisa foi exploratória e descritiva, com abordagem qualitativa, tendo como técnica de coleta de dados o questionário, aplicado para professores que ministram as disciplinas de fontes de informação em cursos de Biblioteconomia da região sul do Brasil. Os dados apontaram que as principais dificuldades foram o desnivelamento entre os estudantes, a falta de habilidades para lidar com os recursos digitais e equipamentos desatualizados e em difíceis condições de uso. Em relação às atividades e ações desenvolvidas durante as disciplinas foi possível visualizar que elas contribuem para o desenvolvimento de habilidades para a competência em informação, refletindo na vida acadêmica dos estudantes e na sua futura atuação no mundo do trabalhoABECIN2021-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/27710.24208/rebecin.v8i.277Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Special edition: TCC ABECIN AwardRevista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Edicion especial: Premio TCC ABECINRevista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 8 (2021): Edição especial: Prêmio TCC ABECIN2358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277/233https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277/302https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277/303Pereira, Cláudio CésarAlcará, Adriana Roseclerinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-06T16:27:50Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/277Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2021-12-06T16:27:50Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv Training and developing informational skills in the disciplines of information sources
Formación y desarrollo de habilidades informativas en las disciplinas de las fuentes de información
Formação e desenvolvimento de habilidades informacionais nas disciplinas de fontes de informação
title Training and developing informational skills in the disciplines of information sources
spellingShingle Training and developing informational skills in the disciplines of information sources
Pereira, Cláudio César
Information skills; Information literacy; Information sources
Habilidades informativas; Competencia informativa; Fuentes de información.
Habilidades informacionais; Competência em informação; Fontes de Informação.
title_short Training and developing informational skills in the disciplines of information sources
title_full Training and developing informational skills in the disciplines of information sources
title_fullStr Training and developing informational skills in the disciplines of information sources
title_full_unstemmed Training and developing informational skills in the disciplines of information sources
title_sort Training and developing informational skills in the disciplines of information sources
author Pereira, Cláudio César
author_facet Pereira, Cláudio César
Alcará, Adriana Rosecler
author_role author
author2 Alcará, Adriana Rosecler
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Cláudio César
Alcará, Adriana Rosecler
dc.subject.por.fl_str_mv Information skills; Information literacy; Information sources
Habilidades informativas; Competencia informativa; Fuentes de información.
Habilidades informacionais; Competência em informação; Fontes de Informação.
topic Information skills; Information literacy; Information sources
Habilidades informativas; Competencia informativa; Fuentes de información.
Habilidades informacionais; Competência em informação; Fontes de Informação.
description The study aims to describe the main difficulties and challenges faced by teachers during the activities of the disciplines of information sources and their perceptions in relation to the formation of skills for students' information literacy. The research was exploratory and descriptive, with a qualitative approach, using the questionnaire as a technique for data collection, applied to teachers who teach the disciplines of information sources in Librarianship courses in the southern region of Brazil. The data pointed out that the main difficulties were the unevenness among students, the lack of skills to deal with digital resources and outdated equipment and in conditions of use. In relation to the activities and actions developed during the disciplines, it is possible to see that they contribute to the development of skills for information literacy, reflecting on the academic life of students and their future performance in the world of work
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277
10.24208/rebecin.v8i.277
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277
identifier_str_mv 10.24208/rebecin.v8i.277
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277/233
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277/302
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277/303
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Special edition: TCC ABECIN Award
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Edicion especial: Premio TCC ABECIN
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 8 (2021): Edição especial: Prêmio TCC ABECIN
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325207785537536