Training and developing informational skills in the disciplines of information sources
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277 |
Resumo: | The study aims to describe the main difficulties and challenges faced by teachers during the activities of the disciplines of information sources and their perceptions in relation to the formation of skills for students' information literacy. The research was exploratory and descriptive, with a qualitative approach, using the questionnaire as a technique for data collection, applied to teachers who teach the disciplines of information sources in Librarianship courses in the southern region of Brazil. The data pointed out that the main difficulties were the unevenness among students, the lack of skills to deal with digital resources and outdated equipment and in conditions of use. In relation to the activities and actions developed during the disciplines, it is possible to see that they contribute to the development of skills for information literacy, reflecting on the academic life of students and their future performance in the world of work |
id |
ABECIN-1_487d4719b6c4e4853b0ee5c4aa2ed57a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/277 |
network_acronym_str |
ABECIN-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Training and developing informational skills in the disciplines of information sourcesFormación y desarrollo de habilidades informativas en las disciplinas de las fuentes de informaciónFormação e desenvolvimento de habilidades informacionais nas disciplinas de fontes de informaçãoInformation skills; Information literacy; Information sourcesHabilidades informativas; Competencia informativa; Fuentes de información.Habilidades informacionais; Competência em informação; Fontes de Informação.The study aims to describe the main difficulties and challenges faced by teachers during the activities of the disciplines of information sources and their perceptions in relation to the formation of skills for students' information literacy. The research was exploratory and descriptive, with a qualitative approach, using the questionnaire as a technique for data collection, applied to teachers who teach the disciplines of information sources in Librarianship courses in the southern region of Brazil. The data pointed out that the main difficulties were the unevenness among students, the lack of skills to deal with digital resources and outdated equipment and in conditions of use. In relation to the activities and actions developed during the disciplines, it is possible to see that they contribute to the development of skills for information literacy, reflecting on the academic life of students and their future performance in the world of workEl estudio pretende describir las principales dificultades y retos a los que se enfrentan los profesores durante las actividades de las disciplinas de las fuentes de información y sus percepciones sobre la formación de habilidades para la competencia informativa de los estudiantes. La investigación fue exploratoria y descriptiva, con enfoque cualitativo, teniendo como técnica de recolección de datos el cuestionario, aplicado a los profesores que enseñan las disciplinas de fuentes de información en los cursos de Bibliotecología en el sur de Brasil. Los datos señalaban que las principales dificultades eran el desnivel entre los alumnos, la falta de habilidades para manejar los recursos digitales y los equipos anticuados y en difíciles condiciones de uso. En relación a las actividades y acciones desarrolladas durante las disciplinas se pudo visualizar que contribuyen al desarrollo de habilidades para la competencia en información, reflejándose en la vida académica de los estudiantes y en su futuro desempeño en el mundo laboral.O estudo tem o objetivo de descrever as principais dificuldades e desafios enfrentados pelos professores no decorrer das atividades das disciplinas de fontes de informação e suas percepções em relação à formação das habilidades para a competência em informação dos estudantes. A pesquisa foi exploratória e descritiva, com abordagem qualitativa, tendo como técnica de coleta de dados o questionário, aplicado para professores que ministram as disciplinas de fontes de informação em cursos de Biblioteconomia da região sul do Brasil. Os dados apontaram que as principais dificuldades foram o desnivelamento entre os estudantes, a falta de habilidades para lidar com os recursos digitais e equipamentos desatualizados e em difíceis condições de uso. Em relação às atividades e ações desenvolvidas durante as disciplinas foi possível visualizar que elas contribuem para o desenvolvimento de habilidades para a competência em informação, refletindo na vida acadêmica dos estudantes e na sua futura atuação no mundo do trabalhoABECIN2021-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/27710.24208/rebecin.v8i.277Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Special edition: TCC ABECIN AwardRevista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Edicion especial: Premio TCC ABECINRevista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 8 (2021): Edição especial: Prêmio TCC ABECIN2358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277/233https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277/302https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277/303Pereira, Cláudio CésarAlcará, Adriana Roseclerinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-06T16:27:50Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/277Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2021-12-06T16:27:50Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training and developing informational skills in the disciplines of information sources Formación y desarrollo de habilidades informativas en las disciplinas de las fuentes de información Formação e desenvolvimento de habilidades informacionais nas disciplinas de fontes de informação |
title |
Training and developing informational skills in the disciplines of information sources |
spellingShingle |
Training and developing informational skills in the disciplines of information sources Pereira, Cláudio César Information skills; Information literacy; Information sources Habilidades informativas; Competencia informativa; Fuentes de información. Habilidades informacionais; Competência em informação; Fontes de Informação. |
title_short |
Training and developing informational skills in the disciplines of information sources |
title_full |
Training and developing informational skills in the disciplines of information sources |
title_fullStr |
Training and developing informational skills in the disciplines of information sources |
title_full_unstemmed |
Training and developing informational skills in the disciplines of information sources |
title_sort |
Training and developing informational skills in the disciplines of information sources |
author |
Pereira, Cláudio César |
author_facet |
Pereira, Cláudio César Alcará, Adriana Rosecler |
author_role |
author |
author2 |
Alcará, Adriana Rosecler |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Cláudio César Alcará, Adriana Rosecler |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information skills; Information literacy; Information sources Habilidades informativas; Competencia informativa; Fuentes de información. Habilidades informacionais; Competência em informação; Fontes de Informação. |
topic |
Information skills; Information literacy; Information sources Habilidades informativas; Competencia informativa; Fuentes de información. Habilidades informacionais; Competência em informação; Fontes de Informação. |
description |
The study aims to describe the main difficulties and challenges faced by teachers during the activities of the disciplines of information sources and their perceptions in relation to the formation of skills for students' information literacy. The research was exploratory and descriptive, with a qualitative approach, using the questionnaire as a technique for data collection, applied to teachers who teach the disciplines of information sources in Librarianship courses in the southern region of Brazil. The data pointed out that the main difficulties were the unevenness among students, the lack of skills to deal with digital resources and outdated equipment and in conditions of use. In relation to the activities and actions developed during the disciplines, it is possible to see that they contribute to the development of skills for information literacy, reflecting on the academic life of students and their future performance in the world of work |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277 10.24208/rebecin.v8i.277 |
url |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277 |
identifier_str_mv |
10.24208/rebecin.v8i.277 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277/233 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277/302 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/277/303 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Special edition: TCC ABECIN Award Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Edicion especial: Premio TCC ABECIN Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 8 (2021): Edição especial: Prêmio TCC ABECIN 2358-3193 reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) instacron:ABECIN |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
instacron_str |
ABECIN |
institution |
ABECIN |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
collection |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com |
_version_ |
1798325207785537536 |