Teacher training and competencies in the light of Freirean theories
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368 |
Resumo: | Educators and researchers are aware of the importance of teacher training and the development of skills necessary for pedagogical practice. Paulo Freire, addresses in his works, the importance of a liberating and emancipating education and brings the construction of a liberating educational thought, capable of transforming any citizen into a critical thinker, able to question the world and the society in which he is inserted. The present work is characterized as a bibliographical study through the main works of Paulo Freire, Pedagogy of the Oppressed (1968), Education as a Practice of Freedom (1967), Importance of the Act of Reading (1981), Pedagogy of Hope (1992) and Pedagogy of autonomy (1996). The objective was to reflect on the teaching skills focused on the teacher's pedagogical practices in the classroom. It is inferred that despite the term teaching competence being more technically used, Paulo Freire dealt with this theme within his works in a humanized and humanizing way, essential to the constitution of teaching knowledge and their actions with students. |
id |
ABECIN-1_af8d802bc0d0d3f6e3ee41f8cfd0431d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/368 |
network_acronym_str |
ABECIN-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher training and competencies in the light of Freirean theoriesFormación y competencias del profesorado a la luz de las teorías freireanasFormação e competências docentes à luz das teorias FreireanasTeacher training. Teaching skills. Paulo Freire.Formación de profesores. habilidades de enseñanza. Paulo Freire.Formação docente. Competências docentes. Paulo Freire.Educators and researchers are aware of the importance of teacher training and the development of skills necessary for pedagogical practice. Paulo Freire, addresses in his works, the importance of a liberating and emancipating education and brings the construction of a liberating educational thought, capable of transforming any citizen into a critical thinker, able to question the world and the society in which he is inserted. The present work is characterized as a bibliographical study through the main works of Paulo Freire, Pedagogy of the Oppressed (1968), Education as a Practice of Freedom (1967), Importance of the Act of Reading (1981), Pedagogy of Hope (1992) and Pedagogy of autonomy (1996). The objective was to reflect on the teaching skills focused on the teacher's pedagogical practices in the classroom. It is inferred that despite the term teaching competence being more technically used, Paulo Freire dealt with this theme within his works in a humanized and humanizing way, essential to the constitution of teaching knowledge and their actions with students.Los educadores e investigadores son conscientes de la importancia de la formación docente y del desarrollo de las competencias necesarias para la práctica pedagógica. Paulo Freire, aborda en sus obras, la importancia de una educación liberadora y emancipadora y trae la construcción de un pensamiento educativo liberador, capaz de transformar a cualquier ciudadano en un pensador crítico, capaz de cuestionar el mundo y la sociedad en la que está inserto. El presente trabajo se caracteriza por ser un estudio bibliográfico a través de las principales obras de Paulo Freire, Pedagogía del Oprimido (1968), La Educación como Práctica de la Libertad (1967), Importancia del Acto de Lectura (1981), Pedagogía de la Esperanza (1992). ) y Pedagogía de la autonomía (1996). El objetivo fue reflexionar sobre las competencias docentes centradas en las prácticas pedagógicas del docente en el aula. Se infiere que a pesar de ser más tecnificado el término competencia docente, Paulo Freire abordó este tema dentro de sus obras de forma humanizada y humanizadora, esencial para la constitución del saber docente y su actuación con los alumnos. É de conhecimento de educadores e pesquisadores a importância da formação docente e do desenvolvimento de competências necessárias à prática pedagógica. Paulo Freire, aborda em suas obras, a importância de uma educação libertadora e emancipadora e traz a construção de um pensamento educacional libertador, capaz de transformar qualquer cidadão em um pensador crítico, hábil a indagar o mundo e a sociedade a qual está inserido. O presente trabalho caracteriza-se como estudo de natureza bibliográfica através das principais obras de Paulo Freire, Pedagogia do oprimido (1968), Educação como prática de liberdade (1967), Importância do ato de ler (1981), Pedagogia da esperança (1992) e Pedagogia da autonomia (1996). Objetivou-se refletir sobre as competências docentes voltadas às práticas pedagógicas do professor em sala de aula. Infere-se que apesar do termo competência docente ser mais utilizado de forma técnica, Paulo Freire tratou deste tema dentro de suas obras de forma humanizada e humanizadora, essenciais à constituição dos saberes docentes e de suas ações junto aos discentes.ABECIN2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 10 (2023): Thematic Dossier: Freirean Contributions to Information Science Education; 01-19Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 10 (2023): Dossier temático: Contribuciones freireanas a la enseñanza de las ciencias de la información; 01-19Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 10 (2023): Dossiê temático: Contribuições Freirianas para a Educação em Ciência da Informação; 01-192358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368/482https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368/483https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368/484Copyright (c) 2023 Brena Menezes Lima, Lídia Eugenia Cavalcantehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes Lima, BrenaEugenia Cavalcante, Lídia 2023-12-11T23:51:26Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/368Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2023-12-11T23:51:26Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher training and competencies in the light of Freirean theories Formación y competencias del profesorado a la luz de las teorías freireanas Formação e competências docentes à luz das teorias Freireanas |
title |
Teacher training and competencies in the light of Freirean theories |
spellingShingle |
Teacher training and competencies in the light of Freirean theories Menezes Lima, Brena Teacher training. Teaching skills. Paulo Freire. Formación de profesores. habilidades de enseñanza. Paulo Freire. Formação docente. Competências docentes. Paulo Freire. |
title_short |
Teacher training and competencies in the light of Freirean theories |
title_full |
Teacher training and competencies in the light of Freirean theories |
title_fullStr |
Teacher training and competencies in the light of Freirean theories |
title_full_unstemmed |
Teacher training and competencies in the light of Freirean theories |
title_sort |
Teacher training and competencies in the light of Freirean theories |
author |
Menezes Lima, Brena |
author_facet |
Menezes Lima, Brena Eugenia Cavalcante, Lídia |
author_role |
author |
author2 |
Eugenia Cavalcante, Lídia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes Lima, Brena Eugenia Cavalcante, Lídia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training. Teaching skills. Paulo Freire. Formación de profesores. habilidades de enseñanza. Paulo Freire. Formação docente. Competências docentes. Paulo Freire. |
topic |
Teacher training. Teaching skills. Paulo Freire. Formación de profesores. habilidades de enseñanza. Paulo Freire. Formação docente. Competências docentes. Paulo Freire. |
description |
Educators and researchers are aware of the importance of teacher training and the development of skills necessary for pedagogical practice. Paulo Freire, addresses in his works, the importance of a liberating and emancipating education and brings the construction of a liberating educational thought, capable of transforming any citizen into a critical thinker, able to question the world and the society in which he is inserted. The present work is characterized as a bibliographical study through the main works of Paulo Freire, Pedagogy of the Oppressed (1968), Education as a Practice of Freedom (1967), Importance of the Act of Reading (1981), Pedagogy of Hope (1992) and Pedagogy of autonomy (1996). The objective was to reflect on the teaching skills focused on the teacher's pedagogical practices in the classroom. It is inferred that despite the term teaching competence being more technically used, Paulo Freire dealt with this theme within his works in a humanized and humanizing way, essential to the constitution of teaching knowledge and their actions with students. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368 |
url |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368/482 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368/483 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368/484 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Brena Menezes Lima, Lídia Eugenia Cavalcante https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Brena Menezes Lima, Lídia Eugenia Cavalcante https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 10 (2023): Thematic Dossier: Freirean Contributions to Information Science Education; 01-19 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 10 (2023): Dossier temático: Contribuciones freireanas a la enseñanza de las ciencias de la información; 01-19 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 10 (2023): Dossiê temático: Contribuições Freirianas para a Educação em Ciência da Informação; 01-19 2358-3193 reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) instacron:ABECIN |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
instacron_str |
ABECIN |
institution |
ABECIN |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
collection |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com |
_version_ |
1798325206707601408 |