Teacher training and competencies in the light of Freirean theories

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes Lima, Brena
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Eugenia Cavalcante, Lídia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368
Resumo: Educators and researchers are aware of the importance of teacher training and the development of skills necessary for pedagogical practice. Paulo Freire, addresses in his works, the importance of a liberating and emancipating education and brings the construction of a liberating educational thought, capable of transforming any citizen into a critical thinker, able to question the world and the society in which he is inserted. The present work is characterized as a bibliographical study through the main works of Paulo Freire, Pedagogy of the Oppressed (1968), Education as a Practice of Freedom (1967), Importance of the Act of Reading (1981), Pedagogy of Hope (1992) and Pedagogy of autonomy (1996). The objective was to reflect on the teaching skills focused on the teacher's pedagogical practices in the classroom. It is inferred that despite the term teaching competence being more technically used, Paulo Freire dealt with this theme within his works in a humanized and humanizing way, essential to the constitution of teaching knowledge and their actions with students.
id ABECIN-1_af8d802bc0d0d3f6e3ee41f8cfd0431d
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/368
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Teacher training and competencies in the light of Freirean theoriesFormación y competencias del profesorado a la luz de las teorías freireanasFormação e competências docentes à luz das teorias FreireanasTeacher training. Teaching skills. Paulo Freire.Formación de profesores. habilidades de enseñanza. Paulo Freire.Formação docente. Competências docentes. Paulo Freire.Educators and researchers are aware of the importance of teacher training and the development of skills necessary for pedagogical practice. Paulo Freire, addresses in his works, the importance of a liberating and emancipating education and brings the construction of a liberating educational thought, capable of transforming any citizen into a critical thinker, able to question the world and the society in which he is inserted. The present work is characterized as a bibliographical study through the main works of Paulo Freire, Pedagogy of the Oppressed (1968), Education as a Practice of Freedom (1967), Importance of the Act of Reading (1981), Pedagogy of Hope (1992) and Pedagogy of autonomy (1996). The objective was to reflect on the teaching skills focused on the teacher's pedagogical practices in the classroom. It is inferred that despite the term teaching competence being more technically used, Paulo Freire dealt with this theme within his works in a humanized and humanizing way, essential to the constitution of teaching knowledge and their actions with students.Los educadores e investigadores son conscientes de la importancia de la formación docente y del desarrollo de las competencias necesarias para la práctica pedagógica. Paulo Freire, aborda en sus obras, la importancia de una educación liberadora y emancipadora y trae la construcción de un pensamiento educativo liberador, capaz de transformar a cualquier ciudadano en un pensador crítico, capaz de cuestionar el mundo y la sociedad en la que está inserto. El presente trabajo se caracteriza por ser un estudio bibliográfico a través de las principales obras de Paulo Freire, Pedagogía del Oprimido (1968), La Educación como Práctica de la Libertad (1967), Importancia del Acto de Lectura (1981), Pedagogía de la Esperanza (1992). ) y Pedagogía de la autonomía (1996). El objetivo fue reflexionar sobre las competencias docentes centradas en las prácticas pedagógicas del docente en el aula. Se infiere que a pesar de ser más tecnificado el término competencia docente, Paulo Freire abordó este tema dentro de sus obras de forma humanizada y humanizadora, esencial para la constitución del saber docente y su actuación con los alumnos.  É de conhecimento de educadores e pesquisadores a importância da formação docente e do desenvolvimento de competências necessárias à prática pedagógica.  Paulo Freire, aborda em suas obras, a importância de uma educação libertadora e emancipadora e traz a construção de um pensamento educacional libertador, capaz de transformar qualquer cidadão em um pensador crítico, hábil a indagar o mundo e a sociedade a qual está inserido. O presente trabalho caracteriza-se como estudo de natureza bibliográfica através das principais obras de Paulo Freire, Pedagogia do oprimido (1968), Educação como prática de liberdade (1967), Importância do ato de ler (1981), Pedagogia da esperança (1992) e Pedagogia da autonomia (1996). Objetivou-se refletir sobre as competências docentes voltadas às práticas pedagógicas do professor em sala de aula. Infere-se que apesar do termo competência docente ser mais utilizado de forma técnica, Paulo Freire tratou deste tema dentro de suas obras de forma humanizada e humanizadora, essenciais à constituição dos saberes docentes e de suas ações junto aos discentes.ABECIN2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 10 (2023): Thematic Dossier: Freirean Contributions to Information Science Education; 01-19Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 10 (2023): Dossier temático: Contribuciones freireanas a la enseñanza de las ciencias de la información; 01-19Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 10 (2023): Dossiê temático: Contribuições Freirianas para a Educação em Ciência da Informação; 01-192358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368/482https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368/483https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368/484Copyright (c) 2023 Brena Menezes Lima, Lídia Eugenia Cavalcantehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes Lima, BrenaEugenia Cavalcante, Lídia 2023-12-11T23:51:26Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/368Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2023-12-11T23:51:26Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training and competencies in the light of Freirean theories
Formación y competencias del profesorado a la luz de las teorías freireanas
Formação e competências docentes à luz das teorias Freireanas
title Teacher training and competencies in the light of Freirean theories
spellingShingle Teacher training and competencies in the light of Freirean theories
Menezes Lima, Brena
Teacher training. Teaching skills. Paulo Freire.
Formación de profesores. habilidades de enseñanza. Paulo Freire.
Formação docente. Competências docentes. Paulo Freire.
title_short Teacher training and competencies in the light of Freirean theories
title_full Teacher training and competencies in the light of Freirean theories
title_fullStr Teacher training and competencies in the light of Freirean theories
title_full_unstemmed Teacher training and competencies in the light of Freirean theories
title_sort Teacher training and competencies in the light of Freirean theories
author Menezes Lima, Brena
author_facet Menezes Lima, Brena
Eugenia Cavalcante, Lídia
author_role author
author2 Eugenia Cavalcante, Lídia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes Lima, Brena
Eugenia Cavalcante, Lídia
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training. Teaching skills. Paulo Freire.
Formación de profesores. habilidades de enseñanza. Paulo Freire.
Formação docente. Competências docentes. Paulo Freire.
topic Teacher training. Teaching skills. Paulo Freire.
Formación de profesores. habilidades de enseñanza. Paulo Freire.
Formação docente. Competências docentes. Paulo Freire.
description Educators and researchers are aware of the importance of teacher training and the development of skills necessary for pedagogical practice. Paulo Freire, addresses in his works, the importance of a liberating and emancipating education and brings the construction of a liberating educational thought, capable of transforming any citizen into a critical thinker, able to question the world and the society in which he is inserted. The present work is characterized as a bibliographical study through the main works of Paulo Freire, Pedagogy of the Oppressed (1968), Education as a Practice of Freedom (1967), Importance of the Act of Reading (1981), Pedagogy of Hope (1992) and Pedagogy of autonomy (1996). The objective was to reflect on the teaching skills focused on the teacher's pedagogical practices in the classroom. It is inferred that despite the term teaching competence being more technically used, Paulo Freire dealt with this theme within his works in a humanized and humanizing way, essential to the constitution of teaching knowledge and their actions with students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368/482
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368/483
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/368/484
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Brena Menezes Lima, Lídia Eugenia Cavalcante
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Brena Menezes Lima, Lídia Eugenia Cavalcante
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 10 (2023): Thematic Dossier: Freirean Contributions to Information Science Education; 01-19
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 10 (2023): Dossier temático: Contribuciones freireanas a la enseñanza de las ciencias de la información; 01-19
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 10 (2023): Dossiê temático: Contribuições Freirianas para a Educação em Ciência da Informação; 01-19
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325206707601408