Design thinking as a methodology for action planning in information literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/331 |
Resumo: | Design Thinking is a broad tool that can be applied in several fields, including Information Science. The problem that gives rise to this study is based on the following premise: how can Design Thinking support the planning of actions aimed at the process of Information Literacy? This paper seeks to demonstrate how Design Thinking can help in the application and consolidation of actions that foster skills and competencies necessary for the development of the Information Literacy process. The methodology studied here comes from bibliographic research in the areas of Information Science, through Information Literacy, and around Design, through Design Thinking. The study observed that Design Thinking, from its own methodology, can contribute to the development of Informational Literacy actions from the collective thought of the creators of these intervention actions aimed at the development of Informational Literacy |
id |
ABECIN-1_f25e980e0970efbfe5dd223db01a7c37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/331 |
network_acronym_str |
ABECIN-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Design thinking as a methodology for action planning in information literacyEl pensamiento de diseño como metodología para la planificación de acciones en la alfabetización informacionalO design thinking como metodologia para o planejamento de ações em letramento informacionalLetramento InformacionalComeptências em InformaçãoDesign ThinkingInformation literacy; Design Thinking; Competency development.Alfabetización informacional; Design Thinking; Desarrollo de competencias.Design Thinking is a broad tool that can be applied in several fields, including Information Science. The problem that gives rise to this study is based on the following premise: how can Design Thinking support the planning of actions aimed at the process of Information Literacy? This paper seeks to demonstrate how Design Thinking can help in the application and consolidation of actions that foster skills and competencies necessary for the development of the Information Literacy process. The methodology studied here comes from bibliographic research in the areas of Information Science, through Information Literacy, and around Design, through Design Thinking. The study observed that Design Thinking, from its own methodology, can contribute to the development of Informational Literacy actions from the collective thought of the creators of these intervention actions aimed at the development of Informational LiteracyEl Design Thinking es una herramienta amplia que puede aplicarse en varios campos, entre ellos el de las Ciencias de la Información. El problema que da origen a este estudio se basa en la siguiente premisa: ¿cómo puede el Design Thinking apoyar la planificación de acciones dirigidas al proceso de Alfabetización Informacional? Este trabajo pretende demostrar cómo el Design Thinking puede ayudar en la aplicación y consolidación de acciones que fomenten las habilidades y competencias necesarias para el desarrollo del proceso de Alfabetización Informacional. La metodología estudiada aquí proviene de la investigación bibliográfica en las áreas de Ciencia de la Información, a través de la Alfabetización Informacional, y en torno al Diseño, a través del Design Thinking. El estudio observó que el Design Thinking, desde su propia metodología, puede contribuir al desarrollo de acciones de Alfabetización Informacional desde el pensamiento colectivo de los creadores de estas acciones de intervención dirigidas al desarrollo de la Alfabetización Informacional.O Design Thinking é uma ferramenta ampla que pode ser aplicada nos mais diversos campos dentre eles a Ciência da Informação. A problemática que dá origem a este estudo parte da seguinte premissa: como o Design Thinking pode subsidiar o planejamento de ações voltadas para o processo de Letramento Informacional? O presente trabalho busca demonstrar como Design Thinking pode auxiliar na aplicação e consolidação de ações que fomentem habilidades e competências necessárias para o desenvolvimento do processo do Letramento Informacional. A metodologia aqui estudada é oriunda de pesquisas bibliográficas nas áreas da Ciência da Informação, através do Letramento Informacional, e na área do Design, através do Design Thinking. O estudo observou que o Design Thinking, a partir de sua metodologia própria, pode contribuir para o desenvolvimento de ações de Letramento Informacional a partir do pensamento coletivo dos sujeitos criadores dessas ações de intervenção voltadas para o desenvolvimento do Letramento Informacional.ABECIN2022-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/33110.24208/rebecin.v9.331Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-13Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-13Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-132358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/331/401https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/331/402https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/331/403Copyright (c) 2022 Matheus Ribeiro Menezes, Pablo Boaventura Sales paixãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro Menezes, MatheusBoaventura Sales paixão, Pablo2022-08-12T19:22:13Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/331Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2022-08-12T19:22:13Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Design thinking as a methodology for action planning in information literacy El pensamiento de diseño como metodología para la planificación de acciones en la alfabetización informacional O design thinking como metodologia para o planejamento de ações em letramento informacional |
title |
Design thinking as a methodology for action planning in information literacy |
spellingShingle |
Design thinking as a methodology for action planning in information literacy Ribeiro Menezes, Matheus Letramento Informacional Comeptências em Informação Design Thinking Information literacy; Design Thinking; Competency development. Alfabetización informacional; Design Thinking; Desarrollo de competencias. |
title_short |
Design thinking as a methodology for action planning in information literacy |
title_full |
Design thinking as a methodology for action planning in information literacy |
title_fullStr |
Design thinking as a methodology for action planning in information literacy |
title_full_unstemmed |
Design thinking as a methodology for action planning in information literacy |
title_sort |
Design thinking as a methodology for action planning in information literacy |
author |
Ribeiro Menezes, Matheus |
author_facet |
Ribeiro Menezes, Matheus Boaventura Sales paixão, Pablo |
author_role |
author |
author2 |
Boaventura Sales paixão, Pablo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro Menezes, Matheus Boaventura Sales paixão, Pablo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Informacional Comeptências em Informação Design Thinking Information literacy; Design Thinking; Competency development. Alfabetización informacional; Design Thinking; Desarrollo de competencias. |
topic |
Letramento Informacional Comeptências em Informação Design Thinking Information literacy; Design Thinking; Competency development. Alfabetización informacional; Design Thinking; Desarrollo de competencias. |
description |
Design Thinking is a broad tool that can be applied in several fields, including Information Science. The problem that gives rise to this study is based on the following premise: how can Design Thinking support the planning of actions aimed at the process of Information Literacy? This paper seeks to demonstrate how Design Thinking can help in the application and consolidation of actions that foster skills and competencies necessary for the development of the Information Literacy process. The methodology studied here comes from bibliographic research in the areas of Information Science, through Information Literacy, and around Design, through Design Thinking. The study observed that Design Thinking, from its own methodology, can contribute to the development of Informational Literacy actions from the collective thought of the creators of these intervention actions aimed at the development of Informational Literacy |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/331 10.24208/rebecin.v9.331 |
url |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/331 |
identifier_str_mv |
10.24208/rebecin.v9.331 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/331/401 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/331/402 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/331/403 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Matheus Ribeiro Menezes, Pablo Boaventura Sales paixão https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Matheus Ribeiro Menezes, Pablo Boaventura Sales paixão https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-13 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-13 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-13 2358-3193 reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) instacron:ABECIN |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
instacron_str |
ABECIN |
institution |
ABECIN |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
collection |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com |
_version_ |
1798325207882006528 |