Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
Texto Completo: | https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427 |
Resumo: | The present paper introduces the designing process of the first bilingual learning platform directed to deaf students through the description of several tools specifically developed for this group. This platform is part of an innovative educational model capable of uniting deaf and non-deaf students in a single learning ecosystem. With the intention of placing deaf students in the vanguard of education, we have developed a remarkable methodological project that advances the use of a platform accessible through Sign Language, which includes learning tools such as Mental Map, Bilingual Forum, Personal Learning Environments, Digital Repository, among others. Past more than one year since the students started to make use of the platform in Brazil’s five macro-regions, it is possible to conclude that the array of resources described in this paper works as a catalyst for the teaching and learning of deaf and non-deaf students. |
id |
ABED-1_aa800cf4ecf61277b1f6f6af6b4f4802 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/427 |
network_acronym_str |
ABED-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
repository_id_str |
|
spelling |
Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning ModelLa Educación de Sordos en Paralaje: El Desarrollo de um Modelo de Aprendizaje ColaborativoA Educação de Surdos em Paralaxe: O Desenvolvimento de um Modelo Colaborativo de AprendizagemVirtual Learning EnvironmentsDeafnessBrazilian Sign LanguageBilingual EducationSocial InclusionAmbiente Virtual de AprendizajeSordezLengua Brasileña de SeñasEducación BilingüeInclusión SocialAmbiente Virtual de AprendizagemSurdezLíngua Brasileira de SinaisEducação BilíngueInclusão SocialThe present paper introduces the designing process of the first bilingual learning platform directed to deaf students through the description of several tools specifically developed for this group. This platform is part of an innovative educational model capable of uniting deaf and non-deaf students in a single learning ecosystem. With the intention of placing deaf students in the vanguard of education, we have developed a remarkable methodological project that advances the use of a platform accessible through Sign Language, which includes learning tools such as Mental Map, Bilingual Forum, Personal Learning Environments, Digital Repository, among others. Past more than one year since the students started to make use of the platform in Brazil’s five macro-regions, it is possible to conclude that the array of resources described in this paper works as a catalyst for the teaching and learning of deaf and non-deaf students.El objetivo de este artículo es presentar el desarrollo del primer ambiente virtual de aprendizaje bilingüe para la educación de sordos, basado en la descripción de diversas herramientas específicas para esse público, así como la construcción de um modelo de enseñanza innovador, capaz de generar um ecossistema de aprendizaje que integra estudiantes sordos y oyentes em todo Brasil. Com el propósito de colocar a los estudiantes sordos a la vanguardia del aprendizaje, se desarrolló uma propuesta metodológica pioneira mediante el uso de uma plataforma totalmente navegable a través de la Lengua de Señas, incluyendo herramientas como Mapa Mental, Foro Bilingüe, Ambiente Personal de Aprendizaje, Repositorio Digital, entre otras. Después de más de um año de utilización de la plataforma por estudiantes de las cinco macro regiones de Brasil, es posible concluir que la gama de recursos descriptos em este trabajo potencializa variados procedimentos didáctico-pedagógicos em los processos de enseñanza y aprendizaje de estudiantes sordos y oyentes.O objetivo deste artigo é apresentar o desenvolvimento do primeiro ambiente virtual de aprendizagem bilíngue para educação de surdos, a partir da descrição de diversas ferramentas específicas para esse público, bem como a construção de um modelo de ensino inovador, capaz de gerar um ecossistema de aprendizagem que integra estudantes surdos e ouvintes em todo o Brasil. Com o propósito de colocar os estudantes surdos na vanguarda da aprendizagem, foi desenvolvida uma proposta metodológica pioneira mediante o uso de uma plataforma totalmente navegável por meio da Língua de Sinais, incluindo ferramentas como Mapa Mental, Fórum Bilíngue, Ambiente Pessoal de Aprendizagem, Repositório Digital, dentre outras. Passado mais de um ano de utilização da plataforma por estudantes das cinco macrorregiões do Brasil, é possível concluir que a gama de recursos descritos neste trabalho potencializa variados procedimentos didático-pedagógicos nos processos de ensino e aprendizagem de estudantes surdos e ouvintes.Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2020-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/42710.17143/rbaad.v19i1.427Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020)1806-13622359-034310.17143/rbaad.v19i1reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporenghttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427/347https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427/348BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessEsdras, DirceuGalasso, Bruno 2020-11-20T00:02:45Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/427Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2020-11-20T00:02:45Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model La Educación de Sordos en Paralaje: El Desarrollo de um Modelo de Aprendizaje Colaborativo A Educação de Surdos em Paralaxe: O Desenvolvimento de um Modelo Colaborativo de Aprendizagem |
title |
Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model |
spellingShingle |
Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model Esdras, Dirceu Virtual Learning Environments Deafness Brazilian Sign Language Bilingual Education Social Inclusion Ambiente Virtual de Aprendizaje Sordez Lengua Brasileña de Señas Educación Bilingüe Inclusión Social Ambiente Virtual de Aprendizagem Surdez Língua Brasileira de Sinais Educação Bilíngue Inclusão Social |
title_short |
Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model |
title_full |
Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model |
title_fullStr |
Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model |
title_full_unstemmed |
Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model |
title_sort |
Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model |
author |
Esdras, Dirceu |
author_facet |
Esdras, Dirceu Galasso, Bruno |
author_role |
author |
author2 |
Galasso, Bruno |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Esdras, Dirceu Galasso, Bruno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Virtual Learning Environments Deafness Brazilian Sign Language Bilingual Education Social Inclusion Ambiente Virtual de Aprendizaje Sordez Lengua Brasileña de Señas Educación Bilingüe Inclusión Social Ambiente Virtual de Aprendizagem Surdez Língua Brasileira de Sinais Educação Bilíngue Inclusão Social |
topic |
Virtual Learning Environments Deafness Brazilian Sign Language Bilingual Education Social Inclusion Ambiente Virtual de Aprendizaje Sordez Lengua Brasileña de Señas Educación Bilingüe Inclusión Social Ambiente Virtual de Aprendizagem Surdez Língua Brasileira de Sinais Educação Bilíngue Inclusão Social |
description |
The present paper introduces the designing process of the first bilingual learning platform directed to deaf students through the description of several tools specifically developed for this group. This platform is part of an innovative educational model capable of uniting deaf and non-deaf students in a single learning ecosystem. With the intention of placing deaf students in the vanguard of education, we have developed a remarkable methodological project that advances the use of a platform accessible through Sign Language, which includes learning tools such as Mental Map, Bilingual Forum, Personal Learning Environments, Digital Repository, among others. Past more than one year since the students started to make use of the platform in Brazil’s five macro-regions, it is possible to conclude that the array of resources described in this paper works as a catalyst for the teaching and learning of deaf and non-deaf students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427 10.17143/rbaad.v19i1.427 |
url |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427 |
identifier_str_mv |
10.17143/rbaad.v19i1.427 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427/347 https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427/348 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020) 1806-1362 2359-0343 10.17143/rbaad.v19i1 reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) instacron:ABED |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) |
instacron_str |
ABED |
institution |
ABED |
reponame_str |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
collection |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br |
_version_ |
1798046171134951424 |