Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Esdras, Dirceu
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Galasso, Bruno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
Texto Completo: https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427
Resumo: The present paper introduces the designing process of the first bilingual learning platform directed to deaf students through the description of several tools specifically developed for this group. This platform is part of an innovative educational model capable of uniting deaf and non-deaf students in a single learning ecosystem. With the intention of placing deaf students in the vanguard of education, we have developed a remarkable methodological project that advances the use of a platform accessible through Sign Language, which includes learning tools such as Mental Map, Bilingual Forum, Personal Learning Environments, Digital Repository, among others. Past more than one year since the students started to make use of the platform in Brazil’s five macro-regions, it is possible to conclude that the array of resources described in this paper works as a catalyst for the teaching and learning of deaf and non-deaf students.
id ABED-1_aa800cf4ecf61277b1f6f6af6b4f4802
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/427
network_acronym_str ABED-1
network_name_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository_id_str
spelling Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning ModelLa Educación de Sordos en Paralaje: El Desarrollo de um Modelo de Aprendizaje ColaborativoA Educação de Surdos em Paralaxe: O Desenvolvimento de um Modelo Colaborativo de AprendizagemVirtual Learning EnvironmentsDeafnessBrazilian Sign LanguageBilingual EducationSocial InclusionAmbiente Virtual de AprendizajeSordezLengua Brasileña de SeñasEducación BilingüeInclusión SocialAmbiente Virtual de AprendizagemSurdezLíngua Brasileira de SinaisEducação BilíngueInclusão SocialThe present paper introduces the designing process of the first bilingual learning platform directed to deaf students through the description of several tools specifically developed for this group. This platform is part of an innovative educational model capable of uniting deaf and non-deaf students in a single learning ecosystem. With the intention of placing deaf students in the vanguard of education, we have developed a remarkable methodological project that advances the use of a platform accessible through Sign Language, which includes learning tools such as Mental Map, Bilingual Forum, Personal Learning Environments, Digital Repository, among others. Past more than one year since the students started to make use of the platform in Brazil’s five macro-regions, it is possible to conclude that the array of resources described in this paper works as a catalyst for the teaching and learning of deaf and non-deaf students.El objetivo de este artículo es presentar el desarrollo del primer ambiente virtual de aprendizaje bilingüe para la educación de sordos, basado en la descripción de diversas herramientas específicas para esse público, así como la construcción de um modelo de enseñanza innovador, capaz de generar um ecossistema de aprendizaje que integra estudiantes sordos y oyentes em todo Brasil. Com el propósito de colocar a los estudiantes sordos a la vanguardia del aprendizaje, se desarrolló uma propuesta metodológica pioneira mediante el uso de uma plataforma totalmente navegable a través de la Lengua de Señas, incluyendo herramientas como Mapa Mental, Foro Bilingüe, Ambiente Personal de Aprendizaje, Repositorio Digital, entre otras. Después de más de um año de utilización de la plataforma por estudiantes de las cinco macro regiones de Brasil, es posible concluir que la gama de recursos descriptos em este trabajo potencializa variados procedimentos didáctico-pedagógicos em los processos de enseñanza y aprendizaje de estudiantes sordos y oyentes.O objetivo deste artigo é apresentar o desenvolvimento do primeiro ambiente virtual de aprendizagem bilíngue para educação de surdos, a partir da descrição de diversas ferramentas específicas para esse público, bem como a construção de um modelo de ensino inovador, capaz de gerar um ecossistema de aprendizagem que integra estudantes surdos e ouvintes em todo o Brasil. Com o propósito de colocar os estudantes surdos na vanguarda da aprendizagem, foi desenvolvida uma proposta metodológica pioneira mediante o uso de uma plataforma totalmente navegável por meio da Língua de Sinais, incluindo ferramentas como Mapa Mental, Fórum Bilíngue, Ambiente Pessoal de Aprendizagem, Repositório Digital, dentre outras. Passado mais de um ano de utilização da plataforma por estudantes das cinco macrorregiões do Brasil, é possível concluir que a gama de recursos descritos neste trabalho potencializa variados procedimentos didático-pedagógicos nos processos de ensino e aprendizagem de estudantes surdos e ouvintes.Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2020-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/42710.17143/rbaad.v19i1.427Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020)1806-13622359-034310.17143/rbaad.v19i1reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporenghttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427/347https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427/348BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessEsdras, DirceuGalasso, Bruno 2020-11-20T00:02:45Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/427Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2020-11-20T00:02:45Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false
dc.title.none.fl_str_mv Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model
La Educación de Sordos en Paralaje: El Desarrollo de um Modelo de Aprendizaje Colaborativo
A Educação de Surdos em Paralaxe: O Desenvolvimento de um Modelo Colaborativo de Aprendizagem
title Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model
spellingShingle Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model
Esdras, Dirceu
Virtual Learning Environments
Deafness
Brazilian Sign Language
Bilingual Education
Social Inclusion
Ambiente Virtual de Aprendizaje
Sordez
Lengua Brasileña de Señas
Educación Bilingüe
Inclusión Social
Ambiente Virtual de Aprendizagem
Surdez
Língua Brasileira de Sinais
Educação Bilíngue
Inclusão Social
title_short Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model
title_full Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model
title_fullStr Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model
title_full_unstemmed Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model
title_sort Deaf Education in Parallax: The Development of a Collaborative Learning Model
author Esdras, Dirceu
author_facet Esdras, Dirceu
Galasso, Bruno
author_role author
author2 Galasso, Bruno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Esdras, Dirceu
Galasso, Bruno
dc.subject.por.fl_str_mv Virtual Learning Environments
Deafness
Brazilian Sign Language
Bilingual Education
Social Inclusion
Ambiente Virtual de Aprendizaje
Sordez
Lengua Brasileña de Señas
Educación Bilingüe
Inclusión Social
Ambiente Virtual de Aprendizagem
Surdez
Língua Brasileira de Sinais
Educação Bilíngue
Inclusão Social
topic Virtual Learning Environments
Deafness
Brazilian Sign Language
Bilingual Education
Social Inclusion
Ambiente Virtual de Aprendizaje
Sordez
Lengua Brasileña de Señas
Educación Bilingüe
Inclusión Social
Ambiente Virtual de Aprendizagem
Surdez
Língua Brasileira de Sinais
Educação Bilíngue
Inclusão Social
description The present paper introduces the designing process of the first bilingual learning platform directed to deaf students through the description of several tools specifically developed for this group. This platform is part of an innovative educational model capable of uniting deaf and non-deaf students in a single learning ecosystem. With the intention of placing deaf students in the vanguard of education, we have developed a remarkable methodological project that advances the use of a platform accessible through Sign Language, which includes learning tools such as Mental Map, Bilingual Forum, Personal Learning Environments, Digital Repository, among others. Past more than one year since the students started to make use of the platform in Brazil’s five macro-regions, it is possible to conclude that the array of resources described in this paper works as a catalyst for the teaching and learning of deaf and non-deaf students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427
10.17143/rbaad.v19i1.427
url https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427
identifier_str_mv 10.17143/rbaad.v19i1.427
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427/347
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/427/348
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020)
1806-1362
2359-0343
10.17143/rbaad.v19i1
reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron:ABED
instname_str Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron_str ABED
institution ABED
reponame_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
collection Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
repository.mail.fl_str_mv rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br
_version_ 1798046171134951424